Nieuws
Nintendo Switch Lite

Nintendo Switch Lite officieel aangekondigd

Gericht op spelen in handheld

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
De Nintendo Switch Lite is officieel aangekondigd door Nintendo. Het compacte, lichtgewicht model lanceert op 20 september in drie kleuren.

De Nintendo Switch Lite is zojuist officieel aangekondigd. Nintendo omschrijft de nieuwe console als een compact, lichtgewicht model dat zich richt op handheld spelen. Zoals vooraf werd gedacht kan de Switch Lite niet worden verbonden met een televisiescherm en bevat het apparaat geïntegreerde Joy-Cons, welke niet losgekoppeld kunnen worden.

De Switch Lite is verkrijgbaar in de drie kleuren geel, grijs of turquoise en ondersteunt alle software die op de handheld-modus van de originele Nintendo Switch kan worden gespeeld. De geïntegreerde besturing ondersteunt echter geen trilfunctionaliteit of infrarood bewegingssensor, wat betekent dat sommige spellen beperkt of niet speelbaar zijn op de Switch Lite. Het is wel mogelijk om losse Joy-Cons te verbinden met het apparaat.

Nintendo Switch Lite
Nintendo Switch Lite
Nintendo Switch Lite

Het formaat van de Nintendo Switch Lite is 20,8 cm bij 9,1 cm, vergeleken met de 23,9 cm bij 10.2 cm van het originele model. De Switch Lite heeft verder een scherm van 5,5 inch dat een resolutie van 720p ondersteunt en is ongeveer even zwaar als een normaal Switch-scherm zonder Joy-Cons.

De Nintendo Switch Lite lanceert wereldwijd op 20 september 2019. Nintendo zegt in Europa geen adviesprijs voor de nieuwe console te geven, en laat dit in plaats hiervan over aan de retailers. In de Verenigde Staten is de adviesprijs 199,99 dollar.

Op 8 november wordt bovendien een speciale editie van de Switch Lite uitgebracht, genaamd de Lite Zacian en Lite Zamazenta. Deze apparaten staan in het teken van Pokémon Sword en Shield en bevatten lichtblauwe en magenta knoppen en illustraties van de legendarische pokémon Zacian en Zamazenta.

Bekijk hieronder de aankondigingsvideo van de Nintendo Switch Lite:

Dit artikel delen:

Lees meer

'Oculus krijgt Splinter Cell- en Assassin's Creed-games' Nieuwe AMD-videokaarten en Logitech Pro-muis review
21

Reacties op: Nintendo Switch Lite officieel aangekondigd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ghost

    • 10 juli 2019 14:54
    Het zal wel een succes worden, maar wat een faal. Een switch zonder switch-functionaliteiten.

    Eigenlijk een vervanging van de 3/2DS, maar dan weer terug naar één scherm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 10 juli 2019 15:54
    @Ghost Inderdaad, iemand vroeg het een paar dagen geleden ook al of de Switch dan wel of niet op een groot scherm gespeeld kon worden.
    Nu is het volgens mij redelijk verwarrend voor de consument, de ene Switch werkt wel op de tv en de andere niet.

    Daarbij vind ik de prijs te hoog voor dit ding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 10 juli 2019 15:12
    Nintendo: "verassing!!"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xXDannyNLXx

    • 10 juli 2019 15:14
    YES YES YES, precies zoals ik had verwacht en gehoopt, nu de prijs nog. 220euro echt max, liefst minder natuurlijk.
    Zelf zou ik hem echt voor sword of shield halen.

    Snap dat sommige het minder vinden, maar daar is de gewone switch voor als je perse de gewone functionaliteiten wilt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 10 juli 2019 15:17
    @xXDannyNLXx $200 in Amerika, dus zal wel 200 euro in Nederland zijn. Komt overigens een speciale Sword & Shield editie aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 10 juli 2019 15:49
    Nu mag de betere versie ook snel aangekondigd worden van mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 10 juli 2019 17:55
    @warcryptic

    Daar hoop ik ook op. Maar verwacht dat die pas later of volgend jaar word aangekondigd, want ik vermoed dat de huidige switch dan niet meer in levering gezet word.
    Dat er dan maar 2 zijn;
    Een lite en wat dan de normale( en nu nog pro/sterkere) versie word.
    Geen reden voor Nintendo om 3 modellen te hebben denk ik.
    Dan concurreren ze min of meer in elkaars water.
    Dus ik vermoed dat een upgrade gewoon de vervanging van de huidige is.

    Maar van mij mag het ook aangekondigd worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KratosFever

    • 10 juli 2019 15:51
    Mocht het 200 euries worden ben ik happy, ik zou deze maar voor een gering aantal games kopen waarbij handheld perfect is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • burhan42

    • 10 juli 2019 16:12
    Het is slim gedaan door nintendo. Dit is natuurlijk voor consumenten die goedkoper switch willen kopen en natuurlijk als een handheld willen gebruiken. Voor 200 euro is het zeker wel een nette prijs. Als ik geen switch had ging ook voor deze model eerlijk gezegd. Dat puur omdat ik ook (bijna) alleen maar op handheld speel. Dat extra joycon opties zijn leuk maar als ik het mis zou ik het zeker niet erg vinden dus lekker voor mensen die goedkoper een switch willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Torre

    • 10 juli 2019 16:25
    Vraag me dan direct af of je deze lite versie dan kan syncen met je huidige switch? Qua savegames en users etc, dat zou het toch interessanter maken voor mensen die al een switch hebben. Beetje vreemd misschien, maar sommige mensen hebben dan toch liever een iets compactere versie van "hun" switch neem ik aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 10 juli 2019 16:27
    @Torre Want? Voor 3cm minder en bijna hetzelfde gewicht ga ik hem niet halen, handheld mode op de normale switch werkt prima in mijn beleving.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Torre

    • 10 juli 2019 16:31
    @MelvinChowder Mijn vriendin heeft al meermaals vermeld dat ze het wel leuk zou vinden moest hij net iets kleiner zijn bvb, ze heeft nogal kleine handen en ze verkrampt snel door het gewicht met haar zwakke polsen. Een beetje minder zwaar doet vaak wonderen in zo een geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 10 juli 2019 16:49
    @MelvinChowder Hij is 275 gram in plaats van 400 gram (Switch + Joycons). Daarnaast heeft hij een betere accuduur vanwege het kleinere scherm, dus ik snap wel waarom dat voor mensen die een Switch al hebben fijn is.

    @Torre Met een Switch Online abonnement heb je cloud saves, maar dat geldt weer niet voor elke game (zoals Pokémon Let's Go). Cloud saves gaan via de user accounts (Nintendo account dus).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Torre

    • 10 juli 2019 21:07
    @Quintex Ik zie blijkbaar al circuleren dat Doug Bowser hierover tegen CNET al iets heeft vermeld dat ze dat gaan implementeren zoals ik hoopte, maar niet direct bij launch.

    "Yes, you will have the ability to transfer between devices, your gameplay experiences. More to come on there, but that is the intention."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 10 juli 2019 18:00
    Ik gebruik mijn switch nooit als ‘switch’.
    Wat ik bedoel sinds de 3e maand ongeveer day ik hem heb is ie niet meer aan tv geweest. Want het handheld vind ik nu net de kracht van het computertje.
    Op tv speel ik op ps4 of niks.
    Dus ik denk dat dit een slimme zet is. Moeten ze wel goed marketen dat deze enkel handheld kan.
    Maar ik vind dit een goede zet waarbij ze direct de concurrentie aangaan meg hun 3ds, en als die markt overstapt dan word de switch een mega succes.
    Inzetten in hun eigen markt leiders domein is heel tactisch slim.
    Zeker voor dat iemand anders misschien met dat idee komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 10 juli 2019 23:41
    Mocht mijn huidige switch kapot gaan dan haal ik deze. Wellicht ook wel leuk voor de kleine haha mis alleen echt een netflix app die zogenaamd een jaar geleden "helemaal klaar was" snap niet dat nintendo daar zolang voor nodig heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 11 juli 2019 01:46
    En nu de Switch Pro… of wacht, die komt natuurlijk volgend jaar pas uit… Met BotW2! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 11 juli 2019 09:21
    @Lord Ganon Het is dan hopelijk niet zo dat BotW2 dan alleen op die Pro (fatsoenlijk) speelbaar zou kunnen zijn.
    Dat zou mijns inziens niet alleen erg dwaas zijn van Nintendo, maar ook érg vervelend voor hen die al tevreden zijn met hun huidige Switch en of zo'n Pro niet kunnen betalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 11 juli 2019 09:45
    @Robert-Frans Ik kan mij niet voorstellen dat BOTW2 niet op de normale switch en de lite draait, maar enkel op de pro. Enige wat ik me kan voorstellen is dat die voor de Pro kortere laadschermen heeft ofzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 11 juli 2019 10:31
    Geinig dingetje, goed alternatief voor mensen met kleine handen, handheld-only spelers en/of jonge kinderen. Aan mij is het niet besteed, ik gebruik m'n Switch voor het leeuwedeel als home console. Gek eigenlijk om het nog steeds Switch te noemen, nu die dus niet meer kan 'switchen'.. Logischer ipv Switch Lite was geweest de Nintendo (No) Switch of Basic Switch ofzo.

    Was het ook gelijk duidelijk welke functionaliteit het mist.. Alhoewel het dan wel weer lijkt op een Chinese knockoff..