Nieuws
Virtual Console

Nintendo Switch krijgt geen Virtual Console

Geen voortzetting van dienst op Wii, Wii U en 3DS

Geschreven door Lucas May op
Nintendo heeft bevestigd dat de Virtual Console niet wordt overgezet naar de Switch.

Eerder vandaag maakte Nintendo meer details bekend rondom de online dienst voor de Switch, met onder andere de mogelijkheid om back-ups van savegames te maken en cloudsaves te gebruiken. Hiernaast worden ook gratis NES-games geleverd aan leden wanneer de dienst in september start. Dit zijn onder andere Mario Bros, The Legend of Zelda en Balloon Fight, die tevens online-functies met zich meebrengen.

Nu heeft Nintendo echter bevestigd dat de Virtual Console, zoals die beschikbaar is op de Wii, Wii U en 3DS, niet naar Switch komt. Op deze systemen kunnen gebruikers titels aanschaffen die oorspronkelijk verschenen op NES, SNES, Game Boy, Nintendo 64 en andere platforms.

"Er zijn op dit moment geen plannen om klassieke games onder de Virtual Console-vlag te uit te brengen zoals dat is gebeurd op andere Nintendo-systemen", aldus een vertegenwoordiger van het bedrijf tegenover Kotaku.

Dit betekent niet dat er geen andere manier komt om klassieke games op de Switch te spelen. Naast de gratis NES-games voor de online dienst kan Nintendo retro-games altijd nog op een alternatieve manier aanbieden aan consumenten. Op de vraag of games van andere platformen naar de online dienst komen in de toekomst, antwoordde Nintendo dat ze "niks om aan te kondigen hebben over dit onderwerp".

Dit artikel delen:

Lees meer

Modders maken Zelda de protagonist in Breath of the Wild Speciale Avengers-modus voor Fortnite: Battle Royale is live
17

Reacties op: Nintendo Switch krijgt geen Virtual Console

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 8 mei 2018 14:29
    Dat is wel een enorme domper voor mij. Ik heb jaren geen Nintendo gehad en had graag nog wat van die games op de Switch gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 8 mei 2018 14:38
    @fonsrutte

    Waarom een domper.
    Er staat toch nergens dat er geen retro games uit komen.
    Maar niet onder de naam virtual console.
    Misschien gaan ze wel op andere manieren zulke games uitbrengen.
    Dat staat er ook.
    Mar als get geen virtual console heet maar misschien wel bijvoorbeeld nintendo Classics dan zou het dus voor jou een domper zijn.
    Ik denk dat ze vooral van een gezet systeem af willen en deze games in de vorm van setjes of zoiets verkopen( zoals mega man ook met die collecties doet).

    Ik wacht nog even af voor ik zeg dat het jammer is dat het niet terugkomt, want mogelijk doen ze met hun back log wel wat anders leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 mei 2018 14:43
    @watashi wa maurice desu.
    Ik kan me ook niet voorstellen dat dit uitsluit dat retro games op de Switch worden uitgebracht. Het is overduidelijk mogelijk, dat blijkt wel uit de 20 NES games die aan de online service worden gekoppeld.
    Club Nintendo werd stopgezet, My Nintendo kwam ervoor in de plaats. Dit wil zeker niet zeggen dat klassiekers er niet gaan komen op de Switch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 8 mei 2018 18:31
    @timtim96

    Wat mijn gevoel is, is dat Nintendo heel. Slim alle herinneringen aan de zwarte jaren van de Wii-u aan het verwijderen is in de herinnering van mensen.
    Alle top games zijn immers nu ook switch games en de benamingen die tijdens de Wii-u ( nog) werden gebruikt zijn langzaam allemaal veranderd.
    Niet dat de opzet veranderde maar wel de naam waardoor de lijk met het verleden weg viel en mensen ook geen negatieve gevoelens hebben bij die naam.
    Dat is heel vakkundig en uiterst slim gedaan tot nu toe.
    Op die manier krijgt de Switch gewoon een eerlijke aandacht in plaats van dat het eerst door een berg negatieve herinneringen moet graven.

    Ok de VC zal niet snel negatieve herinneringen hebben maar nijtendo is bezig met een frisse start en hebben binnenkort ook een directeur die maar een paar jaar ouder is dan dat ik ben. En ik voel me nog bij de tijd als gamer dus hij kan ook een frisse start creëren die moderner en hipper is.
    En zeg zelf, een naam als virtual console klinkt ook niet hip.
    Dan kunnen ze namen bedenken die veel meer eer doen aan hun classics.
    Maar dat is dan enkel mijn mening. Lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 mei 2018 22:07
    @watashi wa maurice desu.
    Nintendo Classics/Retro is qua marketing wel wat catchy'er dan Virtual Console. Kan zeker meespelen. Ik heb sowieso het idee dat ze voor het Switch project een compleet fris marketing team hebben neergezet, want ze zijn qua aankondigingen en reclame echt sterk nu

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 mei 2018 16:01
    Al je VC games gekocht op de wii, die je kon over zettten naar de wii-u, FOETSIE DOEI BEDANKT. Opnieuw kopen. hoppa. Het is Nintendo dus het geeft niet.

    Nintendo: 1 stap vooruit, 2 stappen terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 8 mei 2018 16:19
    @casualkiller wellicht moet je even wachtten tot ze alle details bekend hebben gemaakt. Het kan kloppen wat je zegt maar er is nog teveel onduidelijk en niet verteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 mei 2018 16:51
    @casualkiller Ja want Sony is zo goed in backwards compatibility, en Microsoft ook al zeker VOOR het punt dat ze de console war met Sony enigszins aan het verliezen waren. :P

    Nintendo doet het op dit moment over het algemeen in ieder geval weer (veel) beter dan voorheen. Geef het de tijd, of in jouw geval niet en laat het aan je voorbij gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 mei 2018 19:41
    @**Guitar_Hero** ik hoef het geen tijd te geven, ik heb elke nintendo console behalve de NES in huis staan en kan mijn retro Nintendo kick krijgen op elk moment wanneer ik wil. Maar ik mag als consument best klagen over dit soort mind-boggling beslissingen van Nintendo… Ook al zien de meeste Nintendo fanboys dat niet in waarom je dat zou doen.

    Vergeten we hier niet dat Sony de ps1 op de ps2 en 3 had draaien? Die klote cell processor heeft dan wel veel roet in het eten gegooid voor de ps4 , en ik snap totaal niet waarom we geen ps1 titels hebben op de ps3 (wel ps2! en ps3 via psnow, wat een RUK oplossing is ) , maar het is er enigzins. totaal niet voordelig of consument vriendelijk maar het is er voor diegene die het zouden willen.

    Microsoft doet BW nu het beste, no doubt (ze moeten toch wat. :) ….) maar op de 360 was de BC ondersteuning ruk met de OG xbox (Niet eens de halve library van de og xbox, veel bugs en glitches ), op de One doen ze het prima.

    thats all

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 9 mei 2018 07:08
    @casualkiller natuurlijk mag je klagen maar:

    A) Dat doe je volgens mij wel erg graag ;) (net als veel anderen overigens hoor)
    B) wat denk je dat het oplevert op een site als deze?

    Het is zoals ik al een beetje zei, en je ook echt wel bevestigt: ze hebben allemaal wel hun voor- en nadelen.

    Persoonlijk ben ik vooral liefhebber van Sony consoles, maar de Switch vind ik ook een heel leuk apparaat.

    Op gebied van backwards compatibility wordt er doorgaans ook maar gedacht dat het er standaard in moet zitten. Natuurlijk zou dat het beste zijn, maar ze zien ook een verdienmodel wanneer het niet geïmplementeerd wordt. (zie ook Sony, met rereleases van PS2 games die ik al lang thuis heb staan, en ik zelf echt niet opnieuw koop)

    Zo lang je de oude consoles bewaart en ze blijven het doen is er denk ik weinig aan de hand, en het meeste is gewoon goed te vervangen als het dan toch kapot gaat.

    Maar goed, ondanks dit alles is het vooral nog niet eens duidelijk welke richting Nintendo op gaat, en toch worden er al vele conclusies getrokken. Daarom ook de opmerking: geef het tijd, maar je zag ook al dat ik al kon ruiken dat dat voor jou niet van toepassing zou zijn ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 mei 2018 14:51
    @**Guitar_Hero**

    A: klopt: ik ben een grote consument in dit stukje industrie: mijn geld gaat naar diegene die mij het beste kunnen bieden. Wie dat niet kan of op slinkse wijze probeert spreek ik mij tegen uit. dat is steeds vaker nodig (zie battlefront II )

    b: bewustwording. Teveel mensen vinden alles maar goed waar deze industrie mee weg komt (oh boehoe je bent negatief stommert ga huilie huilie doen , ik sluit lekker mijn oogklepjes en droom verder in mijn positieve aura waar geen negativiteit in bestaat - dat soort mensen zie ik teveel hier op deze site. )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 9 mei 2018 16:59
    @casualkiller De dag dat bewustwording effect heeft op de mensen die jij benoemt moet ik nog zien komen denk ik ;)

    Ik snap echt wel wat je zegt en ben het vaak ook wel met je eens, alleen vrees ik dat het, zoals genoemd bij een bepaalde groep, geen enkel effect.

    In dit geval vind ik het gewoon slimmer om eerst eens af te wachten om te zien waar Nintendo mee komt, en dan op basis van feiten te gaan zitten klagen als het je niet aan staat, that's all.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 8 mei 2018 18:44
    @casualkiller

    We hebben het over oude games die je niet hoeft te kopen hoor.
    Tegenwoordig verwacht iedereen maar dat alles gratis kan worden over genomen.
    En dat dat eeuwig maar kan doorgaan.
    Als je 10 jaar geleden 6 Euro voor een game betaalde en je zou dat nu weer doen, goh wat een ramp.

    Er zijn mensen die elk jaar een nieuwe FIFA kopen. Call of duty, en menig andere heruitgave met nieuwe update voor jaartallen en teams, en daar betalen ze dan gerust 60 euro voor maar een keertje meer per 10 jaar 5 euro voor een game ho maar.
    Zielige opmerking.
    Ik mag aannemen dat jij geen jaartal gebaseerd game apeelt( race games, voetbal, basketbal of zoiets) want anders ben je pas opnieuw aan het kopen voor nagenoeg niks nieuws.

    Maar goed het is jou mening en dat mag, maar als je nu nog gaat huilen omdat je op Wii aangekochte games niet meer kunt spelen dan ga lekker in een hoekje huilen.

    Heeft niks met Nintendo te maken.
    Ik kocht ooit een ps3 omdat ik dacht daar PS2 op te kunnen spelen.
    Want dat kon de PS2 met ps1 wel.
    Toen voelde ik me pas genaaid dat Sony die backwards eruit had gehaald maar wel ps1 games kon afspelen. En ja dat had ik kunnen opzoeken en dat was mijn fout, maar dat was pas een naaistreek vond ik. Dat was 1 stap vooruit en 20 terug uit voor mij.
    Maar goed het gaat niet over Sony. Want ik was wel blij met de ps3 uiteindelijk.

    Neemt niet weg dat ik me benadeeld voelde en Veel meer dan die 2 a 3 tientjes de nintendo me nu weer gaan kosten met evt Classic games.
    Dus ga niet doen alsof Nintendo zo schuldig is, want ze zijn allemaal schuldig aan geld klopperij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 8 mei 2018 19:12
    @watashi wa maurice desu.
    Dan heb je dus de verkeerde PS3 gekocht. De 60GB versie van het eerste model/serie kon het namelijk gewoon.

    Maar om even op het onderwerp van het artikel te komen. Als er geen (vervanger van de) VC komt, dan heeft Nintendo mij niet veel te bieden. Online gamen doe ik persoonlijk dan toch niet. We wachten het even af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 8 mei 2018 20:58
    @Vogeltje

    Die 60gb versie is maar beperkte tijd verkocht zover ik weet. En ik wist dat niet. Ik had wel ergens gelezen dat de 60gb versie dat kon maar wist ik veel dat Sony dat eruit haalde bij alle versies erna. Vandaar dat ik me ook genaaid voelde. En dat ik zelf zo stom was niet even te zoeken of een bedrijf meerdere standaarden heeft.

    Maar voor mij geld hetzelfde. Als het enkel online gamen is dan hoef ik het niet want ik game nooit online. Dus enkel met meer zal ik ook een online abo van Nintendo nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 mei 2018 22:07
    @watashi wa maurice desu.
    Blij te zien dat ik niet de enige ben die zich af en toe uit wil spreken tegen een negatieve aura in opmerkingen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 8 mei 2018 17:32
    Ik zie dat Nintendo nog steeds allergisch voor winst en succes is. Soms heb ik het idee dat ze teveel geld hebben en daarom maar een willekeurig stop erop zetten.