Het uiterlijk van Skyward Sword, dat in 2011 wordt verwacht, zit qua stijl tussen dat van de vorige twee delen. Het is niet zo tekenfilmachtig als The Wind Waker, maar aanzienlijk kleurrijker dan The Twilight Princess. Zo blijkt uit de eerste beelden.

Shigeru Miyamoto, geestelijk vader van de Mario- en Zelda-serie, demonstreerde de game en onthulde een aantal nieuwe elementen in Skyward Sword. Zo is de besturing flink aangepast ten opzichte van The Twilight Princess. Spelers kunnen met de Nunchuk-controller hun schild bewegen en zich verdedigen alsof ze een schild voor zich houden. Door een stotende beweging te maken met de Nunchuk kan Zelda-hoofdrolspeler Link slaan met zijn zwaard en zo projectielen schieten naar tegenstanders.
 
Bovendien kan het zwaard dankzij de Wii MotionPlus-uitbreiding helemaal vrij bewogen worden. Spelers bepalen zelf hoe ze slaan. In de gameplay wordt hier ook rekening mee gehouden. Miyamoto toonde een gevecht met een vleesetende plant die zijn bek zowel horizontaal als verticaal kan openen. Om de plant te verslaan, moet horizontaal of verticaal geslagen worden, afhankelijk van de stand van de bek. Tegenstanders die een wapen hebben, kunnen je slagen bovendien verdedigen. Link zal dus om deze wapens heen moeten slaan, om hen te verslaan. Ook het mikken met de pijl en boog is aangepast. Niet langer hoeven spelers op het scherm te mikken, maar kunnen ze de Wii-afstandsbediening bewegen om het mikpunt van de pijl te verplaatsen. 
 
Tot slot demonstreerde Miyamoto een tweetal nieuwe items. De eerste is een kever. Wanneer Link deze vrijlaat, kan de speler voor een bepaalde tijd met de kever door de levels vliegen en anders onbereikbare items pakken. Een ander nieuw item is de zweep, waarmee Link om zich heen kan slaan.
 

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3