Het spel speelt zich af in de nieuwe regio Eorza, onderdeel van Haiderin-wereld. De stijl en setting zullen fantasierijker en moderner zijn dan de wereld uit Final Fantasy XI, die vooral middeleeuws aandeed. Zo zullen er geavanceerde technieken aanwezig zijn, waaronder luchtschepen. De bekende rassen uit de Final Fantasy-reeks hebben ook een opfrisbeurt gekregen, soms dusdanig dat ze zelfs van andere namen zijn voorzien. De muziek is geheel in handen van componist Nobuo Uematsu.

De grootste verandering zit echter in het nieuwe vechtsysteem dat Square Enix in het spel introduceert. Hierbij wordt niet gebruik gemaakt van ervaringspunten of levels. De focus ligt meer op het gebruik van wapens en een uitgebreider jobs-systeem, waarbij het spel kijkt hoe je speelt, vecht en groeit. Een mogelijkheid tot grootse veldslagen wordt nog bekeken door de ontwikkelaar.

Variatie

Met deze nieuwe manier van spelen wil de ontwikkelaar het spel voor zowel de beginnende als ervaren spelers toegankelijk maken. Hierdoor zijn in principe alle quests en uitdagingen vanaf het begin voor iedereen beschikbaar en is een grotere variatie met een dieper verhaal mogelijk. Final Fantasy XIV zal om het verhaal uit te diepen dan ook tussenfilmpjes bevatten.