Nu de E3 steeds dichter nadert, worden er ook als maar meer details vrijgegeven over de meest verwachtingsvolle titels. Zo ook in het geval van Metroid Prime: Echoes, het zevende deel uit de Metroid reeks en het tweede avontuur op de GameCube.

Zoals in praktisch elk deel uit de serie, zal hoofdrolspeelster Samus ook nu weer landen op een mysterieuze planeet voor onderzoek en verkenning. Vanzelfsprekend ontdekt ze daarbij meer dan ze aanvankelijk misschien gehoopt had. In dit geval stuit ze op een wereld die opgedeeld is in een donkere en lichte zijde waar tussen gereist kan worden. Dit doet terugdenken aan games als Zelda: LttP, Ocarina of Time en ook Soul Reaver.

Ook nieuw in dit deel is het feit dat Samus opgejaagd wordt door iets kwaadaardigs, wat momenteel enigzins terug doet denken aan Metroid Fusion op de GBA. Mensen die het 100% einde behaald hebben in Metroid Prime, kunnen misschien wel raden wie of wat deze jager precies betreft.

Metroid Prime: Echoes zal ook de eerste game in de serie worden met een multiplayer mode. Hier leek vraag naar te zijn sinds het vorige deel op de Cube en Retro Studios heeft hier nu werk van proberen te maken. Vreemd genoeg lijkt het om een deathmatch type te gaan wat vreemd klinkt als je weet hoe de besturing van Metroid Prime (en dus waarschijnlijk ook van Echoes) in elkaar steekt.

Toch heeft Ubisoft met Splinter Cell: Pandorra Tomorrow reeds bewezen dat zelfs de meest ongeschikt ogende games qua multiplayer weldegelijk tot iets zeer vermakelijks om te zetten zijn, mits men weet hoe het aangepakt moet worden. Retro Studios lijkt dit nu met name terug te laten komen in het leveldesign waarbij er bijvoorbeeld rekening gehouden is met het gebruik van de Morph Ball en Grapple Beam.

Meer details over de game en hoe de multiplayer mode er in beweging uit ziet, zullen we waarschijnlijk op de E3 te zien krijgen.