Nieuws
switch oled

Nieuw Nintendo Switch-model met oled-scherm komt op 8 oktober uit

Zover bekend bevat het nieuwe model geen verbeterde specificaties

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo heeft een nieuwe Nintendo Switch-model met een oled-scherm aangekondigd, dat op 8 oktober lanceert.

Het nieuwe model is qua afmetingen vergelijkbaar met de reguliere Nintendo Switch, maar heeft een groter scherm van 7 inch met oled-technologie. Dit moet betere kleuren en een hoger contrast opleveren. Ook bevat de hybride console een LAN-poort, 64 GB systeemgeheugen en ingebouwde luidsprekers met verbeterde audio. Tot slot bevat de console een brede, verstelbare standaard. Ook het dock waarin het systeem wordt geplaatst is vernieuwd.

Nintendo laat weten dat de functies van het nieuwe Switch-model verder gelijk blijven: zoals gewoonlijk kan de Switch overal mee naartoe genomen worden om er ter plekke op te gamen, maar kan hij ook via de dock aan de televisie gekoppeld worden. Verder werken de Joy-Con-controllers op dezelfde manier.

Er wordt geen melding gemaakt van verbeterde grafische capaciteiten of een 4k-resolutie. Eerdere geruchten over een zogenaamde 'Switch Pro' maakten daar wel melding van.

De nieuwe Switch met het oled-scherm komt op 8 oktober uit in twee edities. Eentje met witte Joy-Cons en eentje met neonrode en neonblauwe Joy-Cons. Alle oude Joy-Cons werken er ook op, alsmede alle Switch-games. Op 8 oktober komt ook de Switch-game Metroid Dread uit.

Nintendo geeft in Europa geen officiële adviesprijzen, maar de nieuwe Switch kost in de Verenigde Staten 349,99 dollar - 50 dollar meer dan de reguliere Switch. Het is dan ook nagenoeg zeker dat er in Europa ook 50 euro bij de standaard prijs opgeteld moet worden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Het introfilmpje van Lost Judgment 'Pokémon Go heeft meer dan 5 miljard dollar in omzet opgeleverd'
62

Reacties op: Nieuw Nintendo Switch-model met oled-scherm komt op 8 oktober uit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 15:24
    Kijk dit is nou een prima alternatief. Geen onderscheid in hardware alleen een aanpassing van een groter scherm als je daar behoefte aan hebt. Was heel erg bang dat er een dusdanig zware Switch uit zou komen dat we New 3DS praktijken zouden krijgen. Ik vind de stijl van de nieuwe Switch ook een stuk mooier dan de oude. Hopelijk komt Game Mania weer met een inruilactie dan weet ik zeker dat ik deze Switch ga halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 6 juli 2021 15:25
    Kijk eens aan. Nog meer voer voor scalpers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 15:30
    @MrGizMo
    Er is nu toch ook geen te kort aan Switch systemen. Volgens mij is dit niet zo'n dusdanige verandering in het productieproces dat hierin snel te korten ontstaan. Aangezien de hardware hetzelfde blijft op het scherm na.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 6 juli 2021 15:29
    Maar als ik het goed begrijp is er niks veranderd voor als je het via de docking speelt op je TV? Geen hogere resolutie, niet meer FPS etc? Ik speel bijna nooit handheld dus dit is dan geen verschil?

    Edit: Lees nu net dat er nog niks over bekend is over de specificaties, my bad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 15:35
    @Paxopoxo

    De specificaties zijn wel bekend. Er verandert qua performance niets. Als je veel/alleen maar docked speelt, heb je dus 0 redenen om dit nieuwe model aan te schaffen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 6 juli 2021 15:37
    @PietS. Ohh, yikes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 15:36
    Ik haat het om dit te moeten zeggen… Maar Nintendo is echt een beetje lui aan het worden… Dit "nieuwe" Switch model is nu al compleet overbodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 15:43
    @PietS.
    Ik ben juist blij met deze verandering. Laat de betere performance maar komen bij een geheel nieuwe console in 2024. Sowieso heb ik het al naast me neergelegd dat er games als GTA 5 op de Switch speelbaar zijn en daar heb ik wel me PS5 voor. Ook heb ik geen zin om een geheel nieuwe Switch te kopen als er spellen uitkomen voor alleen dat model. Zie New 3DS praktijken.

    Daarnaast vind ik hem juist niet overbodig. Nintendo zal zeker onderzocht hebben hoeveel er gebruik wordt gemaakt van de handheld modes. Blijkbaar zal dit meer zijn dan docked mode. Daarom snap ik deze ontwikkeling wel. Je hebt nu 3 mooie modellen voor ieder wat wils.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 16:05
    @Snafu9

    Als je het doet, doe het dan goed. Dit is zooo minimaal. Ook al gebruik je de Switch het grootste gedeelte van de tijd in handheld modus, dan nog vind ik het 't upgraden niet waard. Ze hadden dit beter helemaal achterwegen kunnen laten, in mijn ogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 16:09
    @PietS.
    Dan snap jij het bedrijfsleven niet. Je moet nooit het achterste van je tong direct laten zien. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van Nintendo dat mensen overstappen naar deze Switch maar juist nieuwe klanten te keuze geven waar ze voor willen gaan. Ze hebben nog zo'n grote markt waar ze op in kunnen spelen. Dus hun strategie is duidelijk hun marktaandeel vergroten en een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden waar andere niet op gekort worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 16:11
    @Snafu9

    Mensen die nu nog geen Switch hebben en er 1 willen kopen, weten het verschil tussen dit "nieuwe" model en het OG model niet eens, dus die theorie kan de prullenbak in. Als je je assortiment verbreedt, doe het dan goed. De Switch Lite was tenminste een nuttige toevoeging. Die deed echt iets anders. Dit ding… Niet.

    En waarmee 'het achterste van je tong direct laten zien'? Jij verwacht dat ze binnenkort ook nog even en Pro model aan gaan kondigen, ofwat? XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 16:20
    @PietS.
    Sorry hoor maar als je een aankoop van pak hem beet 400,- doet dan ga je echt wel kijken waarin de verschillen zitten. Dit doen we toch ook bij telefoons. Zie in dit geval de iPhone. Elk jaar een nieuw model met minimale veranderingen.

    Daarbij staat er duidelijk bij de naam (OLED model) nou als jij informatie over de Switch inwint dan ga je echt wel kijken wat dit apparaat anders doet dan de rest.

    Daarnaast willen ze de prijs zo dicht mogelijk bij elkaar houden. Als de performance zou veranderen zoals jij het zou willen dan krijg je waarschijnlijk een grote Switch wat daarbij ook weer zou inhouden dat je de Joy-Con apart moet produceren en aanschaffen. Als laatste zal de prijs ook een dusdanig verschil hebben met het origineel dat nieuwe instappers dat model direct links laten liggen. Dus Nintendo marketingtechnisch een geweldige strategie.

    Nee ik verwacht totaal geen PRO variant. Dat mogen ze van mij ook lekker opschuiven naar een nieuwe console in 2024 (als ik van een levensduur van 7 jaar uit ga). Pak dan maar mooi uit met 4K, betere FPS en andere specs wat dichterbij de PS5 en XBOX ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 6 juli 2021 16:17
    @Snafu9
    Je zou toch wel op zijn minst verwachten dat ze met een performance boost komen zodat een game als Zelda BOTW in 1080p speelbaar is?
    Ik vraag niet om 4K 30 fps of 1080p 60 fps praktijken.
    Maar een stabiele 1080p met 30 fps had van mij echt wel gekund. En sommige games kunnen dan wel de 1080p met 60 fps halen, zoals Super Mario Odyssey.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 16:20
    @Ardyn

    Juist. Gewoon ietsje meer power om dat soort zaken te kunnen bereiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 16:26
    @Ardyn
    Nintendo zal hier zeker over nagedacht hebben en gevraagd hebben bij hun ontwikkelaars of dit nodig is. Blijkbaar is dit dus niet nodig. BotW2 wordt ook verwacht in 2022. Ik verwacht van Nintendo geen PRO variant meer als ik uit ga van een nieuwe console in 2024. Tenzij ze dat uitstellen en het 2026 zou gaan worden.

    Hoezo moet een game als Zelda 1080p zijn? De game is nu al mooi genoeg. Ik zou dan ook niet de hele productie omgooien voor alleen betere resolutie. Nintendo heeft ook al vaker aangegeven dat ze problemen hebben met de cooling als de performance omhoog gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 6 juli 2021 16:32
    @Snafu9

    Sorry, maar wat een onzin… :'-) 'Gevraagd bij de ontwikkelaars'…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 6 juli 2021 16:42
    @PietS.
    Nee Piet dat is totaal geen onzin. Nintendo kijkt gewoon het meest naar hun eigen first party games. Daar doen ze alles voor en daar draait voor 90 procent hun marketing om. Als deze goed hun werk doen gaan zij geen geheel nieuw productieproces starten als dit niet nodig is. Waarschijnlijk moet de behuizing van de Switch vergroot worden als deze veranderingen die jij wenst geimplementeerd worden. Waarschijnlijk vindt Nintendo dat nu niet de juiste strategie om te volgen. Ik kan hun daar heel goed in volgen.

    Dus Piet lees wat minder geruchten en reken je niet rijk voordat er iets is aangekondigd. Dan is je teleurstelling ook minder groot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 7 juli 2021 08:48
    @Snafu9

    Op de 1 of andere manier kan ik niet meer uitgebreid op je reageren… Iets met spam ofzo…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 7 juli 2021 09:04
    @PietS.
    Haha Piet echt waar normaal ben je altijd iemand die de discussie aan blijft gaan en nu reageer je zo. Wat ben jij laag zeg. Je kan ook gewoon toegeven dat je geen argumenten meer hebt en je gewoon op iets zat te wachten wat niet gekomen is. Daarin kan je best toegeven dat de argumenten die ik gebruik best kunnen kloppen. Normaal wil je dat ook van andere horen als je in discussie gaat met iemand (Kaas en andere). Veel plezier met je dag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 7 juli 2021 09:38
    @Snafu9

    Wauw… Wat een uiterst trieste reactie zeg. Ik heb Gamer.nl zojuist gemaild over dat ik dus niet kon/kan reageren op jouw reactie. Dit komt door het spamfilter dat ze reeds aangepast hebben. Doe even wat onderzoek voordat je weer eens zomaar wat zegt.