Waren er gisteren al wat geruchten over de aankondiging van het nieuwe project van Black Isle, vandaag is de dag dat het officieel is. Het geesteskindje gaat TORN heten, wat in het nederlands betekent: uiteengereten/verscheurd. Het meest revolutionaire aan deze titel is nog wel dat het spel gebruik zal maken van de nieuwe LithTech Engine 3.0. Én dat een gezamelijk team van Planescape Torment en Icewind Dale makers het spel zullen gaan produceren. What could possibly go wrong?Black Isle Studios announced today the development of their next title, Black Isle Studios: TORN. Set in an original high-fantasy world created exclusively by Black Isle Studios, TORN includes many of the gameplay elements found in the Fallout series and adds unique new features that will heighten the player's experience. This real-time 3D saga, which takes place in the ancient kingdom of Orislane in western Agathe, will be available for Windows in Q4, 2001.

TORN contains a skill-based character system that allows for innumerable approaches to any problem in the game, whether through combat, guile, or diplomacy. Utilizing items of the player's own creation, four different realms of magic, and enough specializations and abilities to make every character unique, TORN will take the player through a twisting, epic tale of noble allies, vile treachery, vengeful tyrants and maddened gods. (...)

De verwachte release in het vierde kwartaal van 2001 betekent dat de mannen en vrouwen van Black Isle er al een heel tijdje mee bezig zijn. Een leuke verassing dus, en eind 2001 is nieteens zo ver. We hebben in ieder geval de uitbreiding van Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal om de zomer door te komen.

Voor meer informatie moet je zeker de website van het spel in de gaten gaan houden. Ook het interview op VaultNetwork is alvast een leuk introotje.