Bij de website EDN is er een zeer uitgebreid artikel te lezen over wat er nou binnenin de next-gen console's zit. Het artikel is verfrissend omdat er feitelijke informatie wordt gegeven zonder dat de auteur zijn persoonlijke voorkeur laat doorschemeren, en dat is weleens anders.The other key difference between Xbox and PS2 is that in Xbox, as with GameCube's Flipper, the graphics controller has a greater role in handling all aspects of 3-D graphics processing. The graphics-processing unit in Xbox is conceptually similar to the integrated graphics processor in Nvidia's nForce chip set with two major alterations: the graphics-processing unit's local-bus interfaces to an Intel, versus an AMD, processor, and the graphics-processing unit is based on GeForce3 technology versus the previous-generation GeForce2 MX inside nForce's integrated graphics processor. The Pentium III processor with its SIMD integer and floating-point units is capable of tackling repetitive geometry-transform-and-lighting tasks. However, the graphics-processing unit's programmable vertex processors are equally up to the task and free up the CPU to handle less predictable operations, such as object physics. Think, for example, of ripples on water or the realistic flowing "hair" on Aki Ross, the realistic cyber-character in the movie Final Fantasy: The Spirits Within Het artikel heeft een kleine inleiding over wat de console's tot nu toe bereikt hebben zoals het feit dat de Playstation 2 al een paar honderd spellen in de winkel heeft liggen, waar de X-Box en de Gamecube slechts enkele tientallen beschikbaar stellen. Hierna wordt voor elk systeem de technische kant bekeken. Zoals bijvoorbeeld de processor, het grafische gedeelte, de geluidskant en vele andere dingen. Een behoorlijk technisch verhaal voor iemand die er weinig vanaf weet, maar als dit je interessant in de oren klinkt, klik dan hier.