Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws
Toki Tori

Nederlandse studio Two Tribes stopt met games maken

Maker Toki Tori gaat door buiten game-industrie

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

De Nederlandse gamesontwikkelaar Two Tribes staakt binnenkort met het maken van games.

Volgens het bedrijf is zijn game Rive de laatste titel die ze zullen uitbrengen. Dit spel verschijnt in september. In een blogpost vertellen de oprichters dat het bedrijf blijft bestaan, maar dat ze niet langer nieuwe spellen zullen maken.

Two Tribes zal mogelijk buiten de game-industrie verder gaan met andere projecten. Wat het bedrijf precies gaat doen, is nog niet bekend.

Two Tribes is de maker van onder andere Toki Tori, een game die in 2001 voor de GameBoy verscheen en daarna voor andere systemen werd uitgebracht. De studio sloot in 2014 al zijn deuren, nadat de verkoopcijfers van Toki Tori 2 tegenvielen. Iets daarna werd er een dochterbedrijf onder dezelfde naam opgericht, dat sindsdien werkt aan het spel Rive.

Door NU.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Street Fighter 5 krijgt Alex als nieuw personage Disk-versie van Hitman uitgesteld naar 2017
16

Reacties op: Nederlandse studio Two Tribes stopt met games maken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    zie hier, het resultaat van indies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele Niks met indies te maken. Meer met matige opvolger maken en er teveel van verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @The Chosen One en toch is het een indie. ze maken 1 spel, die deed het goed. ze maken nog een spel, die deed het slecht, en gelijk konden ze de deuren sluiten. zal bij een uitgever niet gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele Kan bij een uitgever ook wel gebeuren. Die zijn vaak alleen groter en hebben meer middelen.
    Indie studies zijn vaak kleiner en richten zich op 1 of enkele games op z'n hoogst. Dus er is meer risico. Maar er zijn ook genoeg indie studio's die het geweldig doen

    Maar als je een 2e game maakt op een redelijk standaard puzzle game die niet veel vernieuwd lijkt mij het probleem meer aan dat feit te liggen dan aan dat het een indie title is.
    Logisch gevolg omdat ze een indie studio zijn dat ze dan sneller omvallen uiteraard maar de reden leg er meer ergens anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @The Chosen One je hebt net in 3 verschillende manieren verteld dat het aan indie ligt.

    quote:::Kan bij een uitgever ook wel gebeuren. Die zijn vaak alleen groter en hebben meer middelen. ((dus een indie heeft minder middelen en kan sneller omvallen))

    quote:::Indie studies zijn vaak kleiner en richten zich op 1 of enkele games op z'n hoogst. Dus er is meer risico ((zie mijn opmerking over 1 spel goed, 2de spel slecht))

    quote:::Maar als je een 2e game maakt op een redelijk standaard puzzle game die niet veel vernieuwd lijkt mij het probleem meer aan dat feit te liggen dan aan dat het een indie title is. ((omdat ze indie waren, en klein, dachten ze hetzelfde een 2de keer te kunnen doen, en dat werkte ze tegen?))

    het ligt hier precies eraan dat het indies waren. als ea games een 2de game maakt in een series en die flopt, kunnen ze altijd nog terug vallen naar een tig van andere games om de kwartaal cijfers iets fleuriger te laten uitzien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele Nee ik heb op 1 manier gezegd dat het daar niet aan ligt. :)

    Het ligt aan het feit dat die indie game gewoon niet goed (genoeg) of vernieuwend was. (plus kosten/verkoop etc) Niet dat het een indie game op zich is.
    Dat ligt puur aan het feit dat de studio teveel hing op 1 game.
    Een indie studio hoeft ook niet perse alleen maar indiegames te maken maar het bepaalt wel waar het risico ligt voor de studio.

    Als een indie studio een slechte game maakt is het een slechte game.
    Als een publisher de game zou funden zou die slechte game ineens goed zijn? Nee, natuurlijk niet.
    Maar in het 1e geval betaalt de indie studio zelf de prijs ervoor, en in het andere geval niet (ieg niet direct, kan ook gevolgen hebben ofc).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele Volledig mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @pepsi
    En waar ben je het dan precies mee eens? Anti indies vinden elk spel dat een indie genoemd wordt niet de moeite waard om te spelen. Dat een indiemaker stopt met games (dus niet eens failliet is) is in ieder geval geen bewijs dat alle indies slecht zijn, dus wat is het punt dat andale en jij proberen te maken???

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Sisko Dat een uitgever dit niet zo snel overkomt, Andele heeft het hier boven al ergens beschreven en daar ben ik het ook mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Sisko een indie is gewoon een hobbyist die gratis de unity engine van hun website haalt. ze maken iets simpels zoals rpg maker, verkopen het op steam of gog voor 20 euro per stuk alsof ze een AAA titel hebben gemaakt, terwijl ik gratis games voor mobieltjes heb van hogere kwaliteit. ik veracht zulke mensen die gewoon mee meegenieten van de eindeloos stroom mensen die gewoon geen kwaliteit kunnen waarderen. tuurlijk, soms heb je een simpel spelletje nodig omdat je een beetje lichte vermaak wil, dat begrijp ik volkomen. maar om een spelletje als hobby te maken, zon prijs uit te geven, en dan mensen laten geloven dat je een pro bent dan zit je toch echt verkeerd.

    ik heb respect voor uitgevers. ze begeleiden meerdere developers, waarvan ze verwachten dat ze binnen een redelijke tijd van 2-3 jaar een aardige game kunnen maken. ze spelen met miljoenen dollars aan investerings geld, die ze ook binnen diezelfde periode kwijt kunnen raken omdat het spel niet goed loopt. zon indie weet nog niet eens de fractie van logistiek en financiën dat erbij te pas komt.

    het spel endless space geniet ik zeer van. toen amplitude nog steeds een indie was, had ik er geen kijk naar. maar onder de begeleiding van Iceberg Interactive zijn ze echt groots geworden, en danzij de stabiliteit van een uitgever zijn ze nu een zeer succesvolle developer geworden met hun endless spellen. voor zon bedrijf heb ik respect. niet voor die hobbyist die aan het teren is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele
    Grappig dat je amplitude als voorbeeld neemt, dit wordt namelijk nog steeds gezien als indie-developer. Indie staat dan ook voor independant, wat ze nog steeds zijn, ook onder begeleiding van Iceberg Interactive. Endless space is trouwens hun eerste spel : en punto wikipedia punto org slash wiki slash Amplitude_Studios , wanneer kappen ze eens met dit overdreven spamsysteem


    Een ander goed voorbeeld is Cities Skylines, ook indie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Sisko de definitie van indie developer word geschreven door de indies. zodra ze onder een uitgever vallen, zie ik ze niet meer als indie developer maar als een bonefide developer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @andele
    Is allemaal leuk en aardig, maar als iedereen zijn eigen definitie aanhoudt krijg je van die rare gesprekken. Maar dan nog zeg je "toen amplitude nog steeds een indie was, had ik er geen kijk naar" Terwijl Endless space dus hun eerste spel was

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Sisko toen ik endless space pre orderde, zaten ze al onder iceberg interactive. net zoals mij, zagen zij ook het voordeel van een uitgever. zelfs 1ntje die indies ondersteund, het is nu een uitgever/developer relatie. geen indie/indie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andele

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    ohh, gamer.nl, steam heeft een sega weekend! 75% af van total war atilla! eindelijk een reden om hem te kopen. toevallig dat ik het net ook over thq had, sega had de warhammer 40k rechten gekocht, ik zie ze er ook tussen staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Jammer, vond de Toki Tori games altijd erg leuk om te spelen :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.