Nieuws
Lootbox

Nederlandse Minister voor Rechtsbescherming beantwoordt kamervragen over lootboxes

Verwachte definitieve uitslag begin 2018

Geschreven door Eline Oosterloo op
De Minister voor Rechtsbescherming beantwoordt schriftelijke vragen van de SP over lootboxes.

Lootboxes, virtuele dozen met onbekende inhoud die veelal aangeschaft kunnen worden d.m.v. microtransacties, krijgen al enige tijd felle kritiek. Niet lang geleden werd de ophef rondom de lootboxes binnen de game-industrie zo groot dat de Belgische Kansspelcommissie en de Nederlandse kansspelautoriteit (ksa) onderzoek zijn gestart naar het fenomeen.

Nu geeft Sander Dekker, Minister voor Rechtsbescherming, schriftelijk antwoord op een aantal vragen van SP-lid Van Nispen over de aard van lootboxes en of een verband getrokken kan worden met gokken. De gastcolumn over lootboxes op Gamer.nl werd als een van de bronnen gebruikt voor het opstellen van de vragen.

"Het wetsvoorstel Kansspelen op afstand, dat momenteel aanhangig is in de Eerste Kamer, stelt maatregelen voor om de combinatie van gamen en kansspelen en mogelijke misleiding als gevolg daarvan tegen te gaan. De vergunninghouder mag naast kansspelen op afstand slechts andere diensten en goederen aanbieden, voor zover dat aanbod strikt gescheiden is van het aanbod van de vergunde kansspelen," laat Dekker weten.

"De ksa doet onderzoek naar de vraag of er sprake is van een kansspel in de videospellen die ‘lootboxes’ aanbieden. Ik wacht de resultaten van dit onderzoek af."

Toen gevraagd werd wanneer we de resultaten kunnen verwachten van het onderzoek liet de minister weten dat de ksa deze begin 2018 verwacht te hebben.

Daarbij laat hij weten dat de Nederlandse ksa samenwerkt met verschillende buitenlandse kansspelautoriteiten, waaronder de Belgische Kansspelcommissie. De aard van lootboxes wordt dus op grotere schaal onderzocht, waardoor de uitspraak van de Nederlandse kansspelautoriteit over lootboxes wel een indicatie kan zijn over de houding van internationale kansspelautoriteiten tegenover het onderwerp.

Dit artikel delen:

Lees meer

Apple laat onofficiële uitgave van Cuphead toe op App Store Vechten tegen demonen uit de onderwereld in Code Vein
13

Reacties op: Nederlandse Minister voor Rechtsbescherming beantwoordt kamervragen over lootboxes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 18 december 2017 16:21
    Benieuwd naar de uitkomst, verbieden die bende! (om het te nuanceren: P2W lootboxen. , cosmetische bende vind ik prima, als je daar je geld aan wil uitgeven, ook al denk ik dat er dan een steekje bij je los zit… )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 18 december 2017 16:40
    @casualkiller en hoe moeten de developers van een f2p geld verdienen? Wat Riot doet met lol vind ik geen probleem aangezien het ook animaties veranderd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 18 december 2017 18:37
    @armilo-theus Kijk aar path of exile. Een f2p game, die alleen cosmetische microtransacties heeft, en dingen als een grotere stash, die puur voor t gemak is, je hebt t niet nodig om de game voluit te spelen, Path of exile doet het geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 18 december 2017 19:06
    @armilo-theus Je kunt ook gewoon skins etc verkopen met vaste prijzen, en dan bedoel ik niet 20-30 euro per skin. Maar bijv 1-5 euro per skin. Dan weet je wat je krijgt, de prijzen zijn redelijk en de drempel voor aanschaf dus ook relatief laag.

    Hierbij krijgen alle partijen uiteindelijk (deels) wat ze willen.

    Ik heb nooit echt begrepen waarom men zoveel geld wil uitgeven aan cosmetische spullen. Ik heb vaak genoeg gedacht van: 'Oh leuke skin.' Om vervolgens te schrikken van het prijskaartje. Soms denk ik dan ook, je kunt beter 1000 skins van 5 euro verkopen dan 10 van 50.

    Maarja, zit ook wel weer iets duisters en psychologisch achter. Maar weinig behoefte om daarover in detail te treden want daar wordt niemand vrolijk van.

    Al met al hoop ik op een positieve uitkomst wat betreft lootboxes, want het huidige systeem kan echt niet in mijn ogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 december 2017 19:57
    @armilo-theus Het blijft een lastig onderwerp, maar ik denk dat developers van F2P games moeten opbokken, ik betaal liever de volle mep voor een fantastische game dan dat ik een game moet spelen die bij voorbaat ontworpen is om het geld uit je portomonee te zuigen, en in kleine stukjes gehakt is. Het grote probleem is dat deze manier van games maken nu ook naar de AAA games van 60 euro aan het doorsijpelen is.. games die makkelijk 100 miljoenmiljard opleveren zonder lootboxes en MT's.. maarja, greed & human stupidity he? je zou ze bijna geen ongelijk geven…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 19 december 2017 10:24
    @casualkiller Ik vind wel dat je iets teveel alleen vanuit jezelf praat. Omdat JIJ vindt dat wanneer JIJ de volle mep hebt betaald voor een game je niet een game wil spelen die erop geënt is geld uit JOUW zak te kloppen. Ik vind zo'n game ook niet leuk, maar er zijn tal van mensen die Star Wars Battlefront wel spelen en er lol mee hebben, moet dat dan verboden worden omdat jij en ik dat niet leuk vinden? Daar hoeft geen verbod voor te komen. Als de markt, dus wij gamers, de game niet kopen vanwege deze vorm van lootboxes dan stoppen ze er zelf mee. Wordt de game ondanks dat toch goed verkocht, wie doen ze er dan kwaad mee. Je zou kunnen stellen dat de game dan 18+ moet zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 19 december 2017 11:29
    @fonsrutte Natuurlijk praat ik vanuit mezelf, ik ga absoluut niet vanuit "wij' gamers, praten, want ieder voor zich., wat ik wil hoeft niet voor een ander te gelden. Ik spreek het enkel uit. Ik wil niemand zijn spelletje ontnemen, daar zorgen de developers ondertussen zelf wel voor (getuige de enorme shitstorm).

    Er bestaan echter mensen die heel gevoelig voor deze systemen van lootboxen zijn, de psychologie erachter is misschien niet iets waar je 1, 2 3 aan zou denken, maar dit is uitgekiend tot op het bot.

    Ik heb hier een prachtig verhaal en voorbeeld van wat er met je kan gebeuren als je op zeer jonge leeftijd met lootboxen en MT's in aanraking komt: https://kotaku.com/meet-the-19-year-old-who-spent-over-10-000-on-microtra-1820854953 (En ja , je bent er zelf bij, en je hebt ouders etc. that didnt protect him..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 19 december 2017 13:17
    @casualkiller Heftig stukje van die jongen.

    Ongeacht of het een F2P of full priced AAA game is, lootboxes waarin je niet weet wat je koopt moeten onder de loep worden genomen. 18+ keuring erop en uitgevers dienen een gokvergunning te hebben, althans is mijn mening. Hiermee creëer je in ieder geval een drempel voor uitgevers om deze praktijken uit te voerenen ook een drempel voor jonge gamers om deze games te kopen. Je gaat het nooit 100% voorkomen en volledig uitsluiten van lootboxes gaat ook niet, zo komen dan vast met een andere manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 19 december 2017 17:24
    @casualkiller " daar zorgen de developers ondertussen zelf wel voor (getuige de enorme shitstorm)." Precies en dat is hoe het moet werken denk ik. De ontwikkelaars mogen best dingen uitproberen Mochten ze daar te ver in gaan zullen mensen het simpelweg niet kopen.

    Dergelijke praktijken zouden wat mij betreft alleen in een game voor 18+ mogen zitten en dan nog een extra waarschuwing dat dit er in zit. Volwassenen kunnen neem ik aan er iets beter bij nadenken wat de gevolgen zijn van lootboxes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 19 december 2017 10:21
    @casualkiller Weet je wat alleen het probleem is? De overheid snapt hier de ballen van. De nuance die jij dus maakt in je reactie kunnen zij niet maken, wat dus zal betekenen dat elke vorm van lootboxes verboden zal worden, ook de variant die jij ok vindt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 18 december 2017 17:39
    Goed dat het onderzocht word maar wat ik vreemd vind is dat nederland samen werkt met andere landen in dit geval.

    Lijkt mij een redelijk makkelijk iets.
    Is dit gokken volgens de nederlandse wetgeving? Ja/nee
    Zo niet, gaan we hier een nieuwe wet voor maken? ja/nee

    We wachten het onderzoek wel af. Zal vast niet zo makkelijk zijn als ik denk dat het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 18 december 2017 20:53
    Loot Boxen, tja als het pakjes, wapens en andere Cosmetica zooi is moet men zelf weten of ze die boxen willen kopen gezien niemand ze verplicht om het te kopen maar als het boxen zijn die je moet kopen om een game sneller uit te spelen vind ik het belachelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • battlefield_4

    • 19 december 2017 20:46
    paar weken geleden nog een stattrak AWP assimov field tested gekocht :D