Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

'Nederlandse game-industrie groeit, werkgelegenheid niet'

Aldus grootschalig onderzoek

Geschreven door Michel Musters op
De Nederlandse game-industrie is in drie jaar tijd met 38 procent gegroeid van 330 naar 455 bedrijven. De werkgelegenheid in de sector en de opbrengsten nemen echter niet evenredig toe. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van vakblad Control, Dutch Game Garden en TNO.

In de Nederlandse game-industrie zijn 3130 mensen werkzaam, iets meer dan in 2012, maar de totale jaaromzet is met slecht 5- tot 15 miljoen euro gestegen. De totale omzet is in drie jaar tijd gestegen van tussen de 155 miljoen en 225 miljoen naar tussen de 160- en 240 miljoen euro. 

Volgens Christel van Grinsven, operations manager van het Utrechtse Dutch Game Garden, is er de afgelopen jaren hoog ingezet op het ontwikkelen en uitbreingen van games voor iPhone- en Android-toestellen. Hoewel dat het makkelijk maakte om een ontwikkelstudio op te zetten, is volgens Van Grinsven "de potentie niet verzilverd".

"Het aanbod aan games voor smartphones en tablets is enorm. Elke dag verschijnen er honderden nieuwe titels. Zie daar meer eens tussen op te vallen. Gamebouwers beginnen nu minder snel aan een eigen bedrijf."

Volgens Van Grinsven gaan mensen die zijn afgestudeerd tot ontwerper, programmeur of visual artist vaak aan de slag in de ict om toch aan werk te kunnen komen. 

Bron: Volkskrant

Dit artikel delen:

Lees meer

Media Molecule houdt vanaf morgen livestreams over Dreams Nvidia lanceert gamestreamingdienst voor Shield-apparaten
16

Reacties op: 'Nederlandse game-industrie groeit, werkgelegenheid niet'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dennispls

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Heb zelf geen game development opleiding gehad maar herken wel dat ik nu iets anders doe omdat er niet heel veel keus en ruimte is om in Nederland aan de slag te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Spicious

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Heb zelf een game bedrijfje gestart (Android games) samen met een vriend, maar na 1,5 jaar zijn we ermee gestopt. De markt is gewoon al een beetje verzadigd, of je moet een heel mooi geldbedrag kunnen neertellen voor marketing. Geluk is ook zeker een factor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Supertoolz

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    "…ontwikkelen en uitbreingen…". Wat is dat precies? Kruising tussen uitbrengen en uitbreidingen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    De game-industrie is ook gewoon een vreselijk moeilijke markt. In het mobile-wereldje is het aanbod veel en veel te groot, waardoor elke game verzuipt die niet met vele miljoenen aan marketing wordt ondersteund (of enorm geluk heeft). Voor Steam geldt in mindere mate hetzelfde. AAA-gaming is al helemaal bijna ondoenbaar, omdat je tientallen miljoenen nodig hebt om een game van dat kaliber te bouwen en vermarkten, plus zeer kundig en ervaren personeel.

    Doe je tijdens het ontwikkelen 95 dingen goed en 5 dingen fout, dan is de kans groot dat je game alsnog afgebrand wordt, want de verwachtingen zijn hoog tegenwoordig. En bouw je 1 of 2 games die niet aanslaan, dan kun je je bedrijf weer opdoeken. Dit geldt niet alleen in Nederland: zelfs de grote gevestigde uitgevers in de VS en Japan moeten alle zeilen bijzetten om te overleven en elk jaar gaan er ontwikkelaars over de kop.

    Er zijn wel manieren voor een Nederlands bedrijf om het goed te doen in deze markt, maar je moet van goede huize komen (veel bedrijven onderschatten het of hebben niet de benodigde kwaliteiten in huis), veel investeren en een hoop geluk hebben. Één manier is het ondersteunen van grotere studio's of uitgevers, zoals het verzorgen van ports, het bouwen van assets voor andere games of het bouwen van kleinere titels voor een grote uitgever. Verder kan Nederland ook succes hebben op 't gebied van serious gaming en dergelijke. Het zou mooi zijn om meer sterke games uit Nederland te zien komen, maar het verbaast mij niet dat dat moeilijk gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Tja ik roep al jaren dat ik meer free roam games wil zien zoals GTA, of games die zich in Nederland afspelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Metaboss

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dat is nog altijd makkelijker dan gedaan you know? En dat is wat jij wilt alleen omdat één iemand dat wilt is er nog geen reden om er vol op te gaan en alleen met dat idee heb je nog geen gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Oo maar waarom werd GTA V dan zo goed verkocht ??? en hoor ik mensen roepen dat ze een GTA Amsterdam willen ????

    En wat wil jij dan een Pokemon kloon waar niemand op zit te wachten ????

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Metaboss

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Pokémon verkoopt nog steeds goed dus vandaar, GTA Amsterdam heeft een kleine appeal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Weet je wel eigenlijk wat GTA is ??? want volgens mij weet je dat niet zo goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Nou dan ben je op je wenken bedient, van alle AA-games die de afgelopen anderhalf jaar zijn uitgekomen had er bijna niet één geen open wereld en op zn minst een open levelopzet. Zelf vind ik juist dat er teveel wordt gefocused op zo open mogelijk en in sommige gevallen gaat ook de ervaring ten koste van de open opzet, zo heb ik dat gevoel enigszins bij witcher 3 en kwamen witcher 1 en 2 op mij veel geloofwaardiger en meeslepender over. Ik denk zelf dat een open opzet wel bijna altijd een beter idee is dan een volledig lineaire game, maar een geheel open wereld in een sterk verhalende game vind ik niet altijd de beste keus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Wat een onzin we zien toch hoe goed GTA verkoopt ???

    Ik weet het niet hoor maar volgens mij willen mensen niet zoveel geld verdienen als Rockstar games, en zijn te lui om hun best te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    bleehblaahladido
    hihi haha hoho,
    De boot naar marokko die komt zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ja omdat ze nou nog een hoge uitkering kunnen krijgen, want volgend jaar worden ze met 10 tot 40% verlaagt, ook de kinderbijslag gaat daar langzaam verdwijnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Met ieder jaar 1500 studenten die afstuderen in deze richting… Do the math :S. Zoals vroeger zoveel mensen van de kunstacademie afstudeerden, maar hoeveel kunstenaars kent iedereen?

    Teveel zijn bezig spellen te maken die zijzelf leuk vinden, maar niet gericht zijn op het grote publiek, of lijken te leven met wij zijn slechts een klein team, dus we kunnen geen AAA titels maken. Maar ik zie veel wat SEGA, Nintendo, Ubisoft en andere partijen hebben gedaan waar je echt geen mega grote teams voor nodig hebt en het resultaat toch werd gezien als AAA.

    Er is bijzonder veel talent in Nederland en gezien dat Nederland 2% uitmaakt van de gehele gamesmarkt qua consumeren van games(+/-2 miljard) hebben we nog heel erg ons best te doen om ook als land dat weer terug te verdienen.

    Dus we hebben echt wel de talenten, enkel is er nog niet de organisatie/samenwerking/commerciële/pragmatische denken om het goed te verzilveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • icewolf

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Waarom richten wij het niet op? Ik denk dat er genoeg lezers zijn met veel kennis van het maken van games, marketing, financieel etc..
    Het is inderdaad een moeilijke markt, maar wanneer je een succesformule hebt, dan is het een goudmijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Daarvoor bestaan organisaties als de DGG, DGA en anderen. Maar ik moet eerlijk zijn en zover 'hier en daar' een ander beeld te hebben dan zij, dit wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb en zeker weet hoe het beter moet. Ikzelf en het bedrijf waarvoor ik werk komen nog zoveel onzekere factoren tegen (vooral marketing/expossure is lastig in deze industrie)

    Ikzelf ben al een tijd druk bezig aan een document(waar meerdere mensen me mee helpen) te werken dat veel verder gaat dan enkel gamedesign, denk hierbij ook aan aan pre-productie, productie, marketing en sales. Kortom wanneer moet je een alpha, beta, gametrailer, preview, review versie uitbrengen en wat denk je te kunnen verdienen voordat je begint met het projhect en naderhand om de juiste prijs te bepalen (er kan veel veranderen in de tijd van een project).

    Je hebt ook een sterk netwerk nodig waarin iedereen elkaar de ruimte en kennis gunt, want te vaak wordt opnieuw het wiel uitgevonden. Veel hiervan komt dan ook in dat document, zodat ook studenten die net beginnen een realistischer beeld krijgen an wat er allemaal komt kijken.

    Dit alles is even snel kort door de bocht, maar ook dat is nog steeds geen formule tot succes. Zoiets bestaat ook niet echt, maar met elkaar te helpen, wat meer werken zoals andere industriën dat doen, zal al vele 'onnodige' hordes wegnemen.

    Maar zolang ikzelf ook nog geen echt 'financieel' succes heb(Roche Fusion is bijvoorbeeld qua reviews top ontvangen, maar niet in aantal sales), zullen mensen ook mijn woorden niet zonder enige kritische blik moeten slikken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.