Het platform voor de informatiesamenleving, EPN, heeft samen met de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Twente, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam het Platform Virtuele Werelden (PVW) opgericht. Met dit platform wil men kennis vergaren over de ontwikkeling en toepassing van virtuele werelden en driedimensionaal internet bevorderen. Ook ING, ABN Amro, Philips en IBM participeren in dit nieuwe initiatief.
Het PVW verwacht dat nieuwe 3D-toepassingen veel kunnen betekenen voor communicatie en bedrijfsvoering van ondernemingen. Met uitzondering van ING, ABN Amro, Randstad, Toyota en Talpa, die deelnemen aan Second Life zijn er nog maar weinig ondernemingen daadwerkelijk geïnteresseerd in 3D-toepassingen.
Uit onderzoek van het Eindhovense accountants- en adviesbureau BDO CampsObers onder 126 ondernemers blijkt dat slechts 56 procent van de ondernemers bekend is met Second Life. Negentig procent van de ondervraagde bedrijven heeft zelfs geen concrete plannen voor activiteiten in het internetspel. Slechts twee procent is van plan om een virtueel kantoor te openen.
Van de ondernemers die bekend zijn met Second Life geeft 68 procent aan de virtuele wereld als hype te zien. Slechts 17 procent ziet Second Life als belofte voor de toekomst. Opvallend is wel dat 34 procent van de ondernemers die Second Life kennen, aangeven dat de bewoners van de virtuele wereld behoefte hebben aan koopbare producten en diensten. Het meest genoemd door de ondernemers worden: amusement, entertainment, retailproducten en virtuele gadgets om het verblijf in Second Life meer kleur te geven. Uit Duits onderzoek blijkt dat de tienduizenden euro’s die bedrijven in Second Life steken, op dit moment meestal nauwelijks iets opleveren.
Desondanks gaat bedrijven door met experimenteren. Het Renault Formule 1-team heeft deze week aangekondigd dat het de 'unieke mogelijkheden van interactie met de fans door virtuele werelden' wil exploiteren in Second Life. De Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven heeft al wel een eiland in Second Life met een totaal oppervlak van 65.536 vierkante meter gekocht. Fontys wil er een virtuele campus gaan bouwen waar studenten onderwijs volgen en aan projecten werken.
Het nieuwe platform van de Nederlandse universiteiten en het bedrijfsleven wil relevant (internationaal) nieuws verzamelen en ter beschikking stellen aan belangstellenden via publicaties en bijeenkomsten. Daarnaast wordt onderzoek verricht naar de (demografische) ontwikkelingen in virtuele werelden. Wie zijn de ‘residents’ in Second Life? Wat leeft er onder hen? Wordt deze wereld snel gemeengoed? Welke toepassingen worden het meest gewaardeerd en welke nieuwe ontstaan? Vooral de gebieden economie, recht en welzijn krijgen aandacht.
Inmiddels heeft Linden Labs, de uitgever achter Second Life, laten weten dat spraak zal worden toegevoegd aan Second Life, zodat de virtuele wereld bijvoorbeeld ook voor vergaderingen kan worden gebruikt.
Reacties op: Nederlands platform voor 3D-werelden opgericht
anonymous
Ik vind het allemaal erg mooi klinken, en het intreseert mij ook wel, maar ik denk dat dit te veel wordt, te omslachtig.
Laat ze dan een programma maken waar webcam/audio perfect met elkaar samen werkt, waar je gewoon een pagina krijgt als kantoor, je eigen link als werkplek met daarop een conectie naar je cam/mic. en dat je door het bedrijf heen kunt lopen door gewoon links aan te klikken. Zelfde effect maar veel efficiënter volgens mij.
anonymous
stel je voor: je hebt een gezapig leventje, maar eens in de maand heb je een vergadering waarbij je met star wars - stijl tegen een hologram zit te praten. VET!
*kuch*
RadiuZ
Rustic
Neen, geef mij maar een hyperlink, en een muis cursor. Mag er best wel gelikt uitzien, en wie weet ook wel in iets van 3d wereld, maar ik wil geen tijd kwijt zijn met van punt A naar punt B gaan.
DylanN
timb6
anonymous
2hot los pimpos
slyrullez
hel
zélfs!? wtf, hoe biased?
Nee, een hilarisch groot percentage van tien procent denkt dus dat er geld zit in Second Life :')
Natuurlijk zit er toekomst in 3d, maar voor reguliere bedrijven is het logisch dat ze niet op kop lopen in de virtuele hype…
SyPheR
ps: Klinkt een beetje als die spellen (dit is geen spel ik weet) waarin mensen letterlijk geld (credits) gaan kopen met echt geld….zodat ze hun computer huisje kunnen inrichten. Ik bedoel….hoe ziek kan je worden. Weg rennen van het echte leven noem ik het eerder. Get a life. Nu krijg ik vast een hoop van dat soort geestelijk probleem nerds over me heen die hun geestelijke tekortkomingen goed willen lullen maar dat boeit me niks. Sorry, geen intresse.
timb6
SuperDre
Uhm, hoezo verkwanselen van ons belastinggeld. Ik vindt dat geld aan belangrijkere zaken in het onderwijs besteedt moet worden en niet aan dit soort Modetrends..
SyPheR
SyPheR
ps: Zowiezo moet je niet alles zo serieus nemen en meteen gaan huilen als ik zeg dat ik het vaag vind dat mensen geld gaan uitgeven voor computer meubels en dat soort toestanden. Als jij dit normaal vind prima. Het is jouw leven. En als je 60 bent denk je…ummmm wat heb ik meegemaakt in m'n leventje. Ik heb alleen maar computerhuisjes ingericht.
inoj
Bagger