Nieuws

Naughty Dog veroordeelt intimidatie richting team en cast

Actrice en ontwikkelaar delen voorbeelden van berichten

Geschreven door Michel Musters op
The Last of Us: Part 2-ontwikkelaar Naughty Dog heeft via social media alle intimidatie richting de studio en de cast veroordeeld.

Gisteren bracht het bedrijf een statement naar buiten via Twitter waarin het dat deed. "We verwelkomen kritische discussie, maar veroordelen alle vormen van intimidatie of bedreigingen richting ons team en onze cast. Hun veiligheid heeft onze hoogste prioriteit, maar we moeten allen samenwerken om dit soort gedrag te verbannen en een constructieve en compassievol verloop te behouden."

Het statement volgt na een grote hoeveelheid intimidatie en bedreigingen richting de studio en de cast van The Last of Us: Part 2 sinds de release van de game een paar weken geleden. Op Metacritic werd de game door gebruikers lage cijfers toebedeeld, waarna diverse mensen online individuele team- en castleden lastig begonnen te vallen.

Laura Bailey, de stemactrice die Abbey in de game speelt, ontving bijvoorbeeld meerdere bedreigingen van anonieme mensen. Via Twitter deelde ze een aantal voorbeelden. Ook Neil Druckmann van Naughty Dog deelde voorbeelden via social media.

Dit artikel delen:

Lees meer

Square Enix legt 'Live a Live' vast The Witcher 3 met 70 procent korting te koop via Steam
18

Reacties op: Naughty Dog veroordeelt intimidatie richting team en cast

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 6 juli 2020 08:50
    Wauw… Dat mensen zo kunnen reageren over fictieve karakters… Te bizar voor woorden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 6 juli 2020 08:57
    Mijn wereld storte ook even in toen mn favo char bij Casa de Papel dood ging. maar om nu de acteur in de echte wereld te gaan bedreigen is natuurlijk onzin.

    Misschien een disclaimer in games stoppen: THIS IS FICTION, NOT REALITY
    Net als de "kans op epilepsie" waarschuwing.

    Hopelijk niet nodig, want dan zijn we als mensheid echt diep gezakt. (of nog verder)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 6 juli 2020 08:57
    @HunterSeeker Berlin?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 6 juli 2020 09:19
    @garciagarcia geen idee of mensen dit nog willen gaan kijken dus geen spoiler aan mijn kant. Was iemand anders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 6 juli 2020 09:33
    @HunterSeeker aaah, dan denk ik dat ik al weet wie je bedoeld. Ik vond persoonlijk Berlin echt een tof personage.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 6 juli 2020 23:15
    @HunterSeeker dat gebeurd zelfs al veel, ook bij films en cartoons. Vroeger bij Beavis & Butthead al. Ook toen dacht ik al dat je hulp nodig hebt als je niet inziet dat t geen realiteit is en je het dus niet serieus moet nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 6 juli 2020 09:02
    Waanzin! Er zijn echt teveel mensen op deze wereld waar het niet helemaal lekker gaat in de bovenkamer…

    Kansloos dit zeg, echt kansloos. Mensen bedreigen die met passie (in dit geval) een game maken. Nu maar hopen dat er tussen deze gekkies niet iemand zit die zijn woorden tot uitvoer brengt, want helaas moet je daar tegenwoordig voor waken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 6 juli 2020 14:12
    @garciagarcia Nou, ik kan me niet echt voorstellen dat iemand met een dusdanig laag verstandelijk niveau zich laat verleiden tot het plannen van een moordaanslag…
    En als dat al zo zou zijn, dan zou hij niet de game industrie als doelwit hebben, en gemanipuleerd zijn door een in hogere rang zijnde "terrorist", en dus slechts een daad van geweld tot uiting brengen..
    Dit soort individuen zijn gewoon te dom om iets klaar te spelen uit eigen initiatief.
    Misschien dat er ooit wel een keer een aanslag wordt gepleegd op iets videogame gerelateerd, maar dat zal dan weer uit naam van een grotere ideologie gebeuren, en niet door een individu wat zich genaaid voelt omdat zijn spelletje niet is wat hij er van verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 6 juli 2020 10:01
    Ben verbaast dat mensen zo reageren. Deze mensen hebben geen invloed op het verhaal, ze doen de voice en motion capture, ze hebben zelf geen idee hoe de game uiteindelijk als finished product zal zijn.

    Beetje jammer weer van deze gamers, mogen van mij gestraft worden voor doods bedreigingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 6 juli 2020 11:39
    Ik heb beide games nooit gespeelt dus kan alleen maar gissen waar dit om gaat, en het is groter dan menig mens zal denken. Er is een diversiteits “entiteit” gaande, ik noem het entiteit omdat het al omringend is en verder weet ik niet hoe ik dit moet benoemen.
    Velen zien een progamma dat lbght (als ik die afkorting goed heb) wordt opgedrongen aan de massa, zo ook gedwongen diversiteit dat bepaalde afkomsten en huidskleuren een rol moeten hebben ongeacht of het past of niet. Kijk naar bijv de nieuwe Star Wars films, complete bucht van de bovenste plank maar er moesten mensen met een bepaalde kleur en geaardheid in zitten.
    Je ziet het in talentenshows, de homo of de lesbi moet winnen.
    Zo slaat dit ook over op de game industrie, en the Last of Us is denk ik een goed voorbeeld daarvan.
    Ik irriteerde me laatst aan Spiderman homecoming, Mary Jane was opeens van een blank roodharig meisje gegaan naar een donker meisje met krulletjes, en hier is het waar het tricky wordt, ik heb geen moeite met het donkere meisje, maar wel met het feit dat ze karakter veranderen om iets op te dwingen.
    Zelfde met de nieuwe Ghostbusters, film werd puur gehaat vanwege de vrouwelijke cast.
    Ik ben volledig voor acceptatie van de mens in elke vorm hoe die zichzelf wilt presenteren als het gaat om lhbgt, maar waar ik nog meer voorstander van ben is krijgen wat je verdient en niet naar voren getrokken worden omdat je van bepaalde afkomst bent of een andere geaardheid hebt, want dat is nog steeds racisme!
    Opdringerigheid heeft nog nooit iets positiefs gebracht en zal in dit alleen maar meer wrijving veroorzaken onderling.
    Ik weet niet welke denktank of wereldmacht hier achter zit 😅 maar het verdeelt ons wel terwijl we echt allemaal niet zo slecht zijn en het elkaar uiteindelijk best gunnen op de juiste manier.
    Bepaalde franchises worden gewoon gekaapt en daar is niet iedereen even blij mee.

    Of het hier omdraait weet ik niet, heb na het typen van dit de game nog steeds niet gespeelt :D
    Dus dit alles is maar nat vingerwerk gemixt met semi intellectualisme vanuit een enkelvoudig perspectief.

    Hail to the king!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 6 juli 2020 13:23
    @Pascal08 in deze Spiderman film viel mij dat ook op. Maar vraag jezelf eens af: waarom irriteert dit je? Omdat jij uit de comics of uit de vorige delen een roodharige vrouw gewend was? Want qua karakter was deze MJ ook heel anders dan in eerdere films/ de comics.
    Ik vond deze aanpassing dan ook niet zo storend, maar juist fijn. Spiderman is namelijk nu al 5 keer zowat opnieuw uitgebracht en elke keer hetzelfde is ook zo saai. In dit geval vond ik het wel in de categorie 'met de tijd meegaan' vallen en voelde het niet zo geforceerd.

    Ben het wel met je dat we op veel vlakken helemaal doordraaien met z'n allen. In series/films en zelfs games moeten alle groepen uit de maatschappij vertegenwoordigd worden, zelfs als dit in boeken of comics niet op die manier beschreven wordt. Het gaat allemaal nergens meer over, puur en alleen omdat uitgevers bang zijn dat ze worden aangevallen als ze hier niet aan meewerken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 6 juli 2020 13:52
    @garciagarcia Over dat uitbrengen gaan we het maar niet hebben :’) aangezien ze met zo een franchise in de loop der jaren gewoon echt slecht werk hebben geleverd.
    Klopt het is afwijkend en dat bevalt me niet, het sprookje is een blanke roodharige Mary Jane, Batman is niet zwart of een Arabier, the Fantastic Four zijn geen Pakistanen, Deadpool is geen roodharige sproeterige ginger met een dubbele kin.
    Princess Leia is geen omgebouwde man, Han Solo is geen Wookee en Chewbacca is niet Dwayne the Rock Johnson als je hem kaal scheert ;)
    Niet dat het meisje in Spiderman slecht acteerde of iets, maar het voelt niet het is te geforceerd.
    Whats next? Beyoncé als leading character in een Alien film als de dochter van Ripley met als uiteindelijke tagline en oneliner “i’m the real queen B” tegenover de alien queen :D
    Characters horen true te blijven aan hun characters vind ik.
    Maar ik kaart hier iets aan en weet niet of dit de oorzaak is van die haat berichten in the Last of Us.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 6 juli 2020 15:30
    @Pascal08
    Zonder spoilers te geven voor anderen kan ik wel kort samenvatten waar de hele commotie om gaat. Je kan de game deels vergelijken met een serie. Het uitgebreide verhaal loopt op meerdere manieren flink anders dan je van de doorsnee action adventure gewend bent en speelt nogal in op je emoties (en gaat er ook regelmatig tegenin, bij veel mensen).
    Dit gecombineerd met een (voor de een meer dan de ander geforceerd aanvoelend) dosis lgbtq zorgt ervoor dat een hoop mensen die de game niet objectief kunnen waarderen dit soort haatreacties plaatsen.
    Ik kan daar ook totaal geen begrip voor opbrengen en vind dat die lui zich moeten doodschamen.
    Dat mensen die de game niet gespeeld hebben en een paar spoilers hebben gelezen of reviews gezien hebben de game slecht noemen vind ik nog tot daar aan toe, maar al dit soort verwensingen naar mensen die zich rot werken om een game te maken gaan gewoon te ver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 6 juli 2020 15:58
    @melody Thanks voor de uitleg en had al zoiets verwacht.
    Sign of the times! Meer ga ik er niet aan vuil maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 6 juli 2020 11:40
    Only in america? :-) te bizar voor woorden wauw!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 juli 2020 12:12
    @Goodmushin Dit gebeurt echt niet alleen in Amerika, hier worden ook 5G-masten in de fik gestoken omdat een paar van die gekkies berichten op Facebook iets te serieus nemen.
    Of lui die helemaal gaan stuiteren omdat de vacht van Sonic niet goed genoeg is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 6 juli 2020 16:48
    @fonsrutte

    Zit daar niet een groot verschil in? Hier worden mensen bedreigd met de dood, omdat het spel niet de voldoening bracht die het zou moeten brengen.

    Dit heeft naar mijn mening een enorme wauw factor.

    Ik heb nog niet gelezen of gehoord dat de degene die de zendmasten hebben geplaatst bedreigd worden met de dood.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 7 juli 2020 09:10
    Een stemactrice krijgt doodsbedreigingen over iets wat gebeurt met een fictief personage, wat besloten is door mensen anders dan zij zelf (scriptschrijvers etc).

    Toont maar weer eens aan dat in de krochten van de wereld er echt mensen rondlopen die, zoals Jeremry Clarkson al eens zei, 'have been crossbred with vegetables'.