Massive Multiplayer Online games zijn een sterk groeiend genre binnen de Gamingcommunity. Het zijn spellen die je met duizenden tegelijk online kan spelen en waar meestal een maandelijks bedrag voor betaald dient te worden. Op Salon.com staat een artikel dat ingaat op het overgrote aanbod wat er in dit genre aan zit te komen en de doelgroep die deze spellen voor ogen hebben. To be more precise, they're wagering on the growth of MMORPGs and MMOGs -- the unwieldy acronyms for "massively multiplayer online role-playing game." It's a genre with enormous commercial potential, as demonstrated by the success of fantasy titles like Ultima Online, Everquest, Asheron's Call and Dark Age of Camelot, each with paying subscribers in the hundreds of thousands. (Everquest is the ranking colossus, with around 400,000 players.)

Many industry analysts anticipate that those numbers will grow in the coming years, and grow mightily. "I expect there will be 2 to 3 million more people in the U.S. that come on board in the next two years," says David Cole, president of the multimedia research firm DFC Intelligence. "Humans are a social species," says game designer Brad McQuaid, formerly the prime creative force behind Everquest, "which is what makes me believe MMOGs will rival the movie industry in the next five to 10 years."

Star Wars Galaxies, je zou het niet zeggen maar dit is gewoon een man in pak! Het genre zal binnen korte tijd een snelle vaart nemen en men kan vele MMORPG's en MMOG's nog dit jaar verwachten. Hieronder zitten toppers als Earth And Beyond, Star Wars Galaxies, Asherons Call 2, The Sims Online en World Of Warcraft, maar ook een hele reeks kleinere titels waarvan het nog maar de vraag is of ze een grote fanbase op kunnen bouwen. Want zonder medespelers valt er niet veel te beleven. Bekijk het artikel hier. Met dank aan DPhoenix voor het melden van dit nieuws.