Hij maakte de aanpassingen via de Debug Mode. De modder wist deze aan te spreken door in de bronbestanden van SimCity een getal aan te passen. Op die manier kon hij het Debug-menu oproepen door op de Help Center-knop te drukken. Dit zou hem in staat stellen om zaken als de altijd online-verplichting simpelweg uit te zetten.

De timer hiervoor zou namelijk op 20 minuten staan, die ingaan zodra de verbinding met de servers is verbroken. Door dit getal aan te passen, zou het mogelijk moeten zijn om altijd offline te blijven. Hiermee bewijst de modder dat er inderdaad aan de serverkant geen simulatie plaatsvindt, zoals EA en Maxis wel beweren. Een anonieme medewerker van Maxis zei gisteren al tegenover Rock, Paper, Shotgun dat de servers zich vooral met cloudsaves en de verbinding met Origin bezighielden. 

Via de Debug Mode is het volgens de modder ook mogelijk om het inwonersaantal accuraat weer te laten geven, in plaats van dat het een opgeblazen getal is. Eerder deze week meldden verschillende Reddit-gebruikers al dat er een soort schaduwpopulatie is, die niet te volgen is maar wel meetelt voor het totaal. Verder maken enkele aanpassingen het mogelijk om ook buiten de stadsgrenzen zaken als snelwegen aan te passen.

Reactie EA

Hoewel EA nog niet officieel gereageerd heeft, zegt de modder wel dat het topic van hem op het officiële EA-forum inmiddels weer verwijderd is. Ocean Quigley van ontwikkelaar Maxis heeft via Twitter echter laten weten dat het aanpassen van de zogeheten .package-bestanden toegestaan is.