Nieuws
zelda: wind waker

Miyamoto was eerst niet blij met grafische stijl van Zelda: Wind Waker

Bedenker van Zelda zou plaatsvervangende schaamte hebben gevoeld

Geschreven door Michel Musters op
Mario- en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto was in eerste instantie niet gecharmeerd van de tekenfilmachtige grafische stijl van The Legend of Zelda: The Wind Waker.

Dat blijkt uit een nieuwe vertaling van een oud interview van het Japanse tijdschrift Nintendo Dream met regisseur Eiji Aonuma. Miyamoto wilde eigenlijk juist de realistische grafische stijl uit Ocarina of Time en Majora's Mask doorontwikkeld zien worden, zoals ook bleek uit een vroege techdemo van een nieuwe Zelda-game op de GameCube waarin Link het opnam tegen Ganondorf. Daarna werd echter The Wind Waker aan de wereld onthuld, wat op veel geschokte reacties bij fans kon rekenen.

Volgens Eiji Aonuma werd The Wind Waker eerst in het geheim ontwikkeld. Op die manier was er minder kans dat Miyamoto het project af zou schieten. Aonuma wachtte expres zo lang mogelijk met het tonen van de game aan Miyamoto, die volgens hem "letterlijk plaatsvervangende schaamte kreeg" toen hij het spel voor het eerst in actie zag. 

Blijkbaar zou Miyamoto tijdens een presentatie van de game zelfs een keer hebben geopperd dat het nog niet te laat was om "een realistische Zelda" te maken. Uiteindelijk mocht het team - dat wel enthousiast was over de grafische stijl - toch doorgaan met de ontwikkeling.

The Wind Waker kwam uiteindelijk in 2002 uit op de GameCube en werd toch positief ontvangen door de pers en gamers. Toch kon de aankondiging van The Legend of Zelda: Twilight Princess, dat wel weer een realistische grafische stijl aanhield, op nog meer enthousiasme rekenen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mogelijke samenwerking tussen Fortnite en Dead By Daylight op komst QA-bedrijf Quantic Lab zou mede schuldig zijn aan bugs in Cyberpunk 2077
19

Reacties op: Miyamoto was eerst niet blij met grafische stijl van Zelda: Wind Waker

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 27 juni 2022 10:57
    Ik was zelf ook erg verrast/geschokt toen ik deze Zelda zag, maar als je eenmaal speeld is het een erg goede game, je moet je vooroordelen aan de kant zetten en de game gaan ervaren.
    Door de techdemo van de gamecube had ik al in mn hoofd dat we zon soort Zelda zouden gaan zien, misschien zelfs wel met de release.
    Het contrast kan bijna niet groter zijn met de Windwaker. Ben achteraf wel blij dat ze deze stap hebben durven nemen met een AAA titel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Saria282

    • 27 juni 2022 11:06
    De wind waker was mij 3e zelda spel die ik speelde. Natuurlijk ziet het erg anders uit dan ocarina of time en majora mask maar ik vond vanaf het begin wel leuk de vrolijke kleuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 27 juni 2022 11:35
    Het was een erg toffe game wel jammer dat die dingen eruit zijn gehaald doordat de game echt uit moest komen. Sws is het GameCube tijdperk voor mij een hoogtepunt van Nintendo op DK na waren veel series in dat tijdperk in topvorm. Jammer dat RARE Nintendo verliet. Maar voor de rest een hoogtepunt periode van Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 27 juni 2022 13:09
    @Snoop213 Ook jammer en een gemiste kans dat ze die er niet weer in hebben gestopt toen de game op de Wii U uitkwam :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 27 juni 2022 16:40
    @Snoop213 Was inderdaad een toffe tijd, laatste Nintendo console die in huis heeft gestaan als kind, begonnen met vaders en moeders op de snes met die dikke bazooka donkey kong etc, Toen de 64 met alle Zeldas Goldeneye met vader etc, en daarna de beloved cube.

    Toen stopte ze met gamen en speelde wij Xbox met Halo, tot de 360, daarna ff gestopt en nu PS5 en Series X, nooit in de switch kunnen komen wel aan mn vader kado gegeven met Zelda maar jammergenoeg is hij er nu toch te oud voor en kon er nooit meer inkomen hehe. Wel leuk van die ouders die die hard Nintendoids waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 27 juni 2022 16:44
    @PreUp555 Ja Nintendo is het qua gaming ook voor mij een beetje kwijt. Ik heb altijd een Nintendo staan maar Nintendo richt zich steeds minder op echt hun toffe ips en steeds meer op Japanse RPG games erg jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 27 juni 2022 16:50
    @Snoop213 Ja jammer he! maar mn eeuwige respect hebben ze.

    echte innovators!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 27 juni 2022 17:01
    @PreUp555 Ja dat wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 juni 2022 11:42
    Destijds was ik er ook niet van gecharmeerd. Maar inmiddels is het wel een van de Zelda games die het mooist oud is geworden.
    Cartoon graphics blijven veel langer mooi. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Twilight Princess, die begint inmiddels toch echt zijn leeftijd wel te tonen. Terwijl Windwaker en Skyward Sword gewoon nog steeds mooi zijn. (grafisch dan he, de kwaliteit van Skyward Sword als game kan je over discussieren)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 27 juni 2022 12:14
    @Messtranor Ik vond Skyward Grafisch niet zo mooie game ook qua artstyle niet. Windwaker blijft idd prachtig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 juni 2022 13:02
    @Snoop213 Ja ik zie artstyle en grafisch even los van elkaar. Artstyle is een kwestie van smaak. Maar die game zit er wel gewoon nog steeds kwalitatief hetzelfde uit.
    Hoe realistischer de look van een game, hoe sneller het oud wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 27 juni 2022 11:43
    Staat op nummer 2 van tofste zelda games voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 27 juni 2022 13:10
    De eerste trailer van Windwaker vond ik niet om aan te zien, maar gelukkig hebben ze daarna wat aanpassingen doorgevoerd waardoor het er allemaal toch erg goed uitzag, ook al was het even wennen. Zeker de remaster op de Wii U ziet er ook echt nog steeds geweldig uit, en ik vind het een van de beste zelda's. Twilight Princess kwam ik totaal niet doorheen toen ik die laatst opnieuw probeerde, maar Windwaker blijft sterk. Jammer dat daar nooit een echt vervolg op is gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    brianartiles

    • 27 juni 2022 21:53
    @WvA Phantom Hourglass is een direct vervolg op The Wind Waker, toch? Tenzij je die game niet als een 'echt' vervolg ziet. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 28 juni 2022 15:27
    @brianartiles Ik kwam daar helaas echt niet doorheen :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Linksquest

    • 27 juni 2022 13:39
    Nooit geweten, ik weet nog toen die eerste trailer, die direct na de tech demo van space world 2000 dat hij best trotst was erop, tenminste een blij gezicht, ondanks dat de game toen best veel haat kreeg.

    Hoe dan ook, voor mij nog steeds in mijn top 3 favoriete Zelda Gams :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Noble7

    • 27 juni 2022 16:58
    Ik was er ook niet blij mee en een groot deel van de fans denk ik ook niet. Zeker niet omdat OoT destijds 'realistische graphics' had. Ik hoop dat er weer een dag komt dat we een OoT of TP stijl game krijgen. Daar houd ik persoonlijk meer van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 28 juni 2022 02:24
    TWW is voor mij, samen met OoT, de beste Zelda game ooit. Persoonlijk hou ik juist van cartoony artstyles, dus ik was bij de aankondiging van deze game 1 van de personen die wel direct enthousiast was.

    Gelukkig experimenteert Nintendo vaak m.b.t. Zelda game artstyles. Dat maakt de franchise extra speciaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Draven

    • 28 juni 2022 07:56
    Ik zat na die tech demo van spaceworld echt te wachten op de nieuwe Zelda. Toen ik daarna TWW zag was dat wel een lichte teleurstelling.