Moderne games vereisen vaak te veel uitleg voordat de speler aan de slag kan, vindt Miyamoto. Als voorbeeld hiervan noemt hij Zelda: "Vooral bij dit soort games moet je eerst een actie leren, hem dan onder de knie krijgen en vervolgens komen er nog meer acties bij die je moet leren en onder de knie moet krijgen. Wanneer je uiteindelijk veel acties tegelijk uit kan voeren wordt de game pas leuk."

In de oude Nintendo-games waren de acties "erg simpel en kon je ze snel en gemakkelijk uitvoeren". Hij zegt dat de Nintendo-games van tegenwoordig zoveel meer acties bevatten dat je ze echt moet leren. Miyamoto ziet Super Mario World voor SNES als de eerste Nintendo-game waarin tutorials zaten. "Dat werkte goed voor die game en we vonden het een goed idee. Geleidelijk aan werden dat soort tutorials gewoon en nu krijgen we games waarin het steeds langer en langer duurt voordat je bij de kernervaring komt. Dat is precies waar we over discussiëren."

Nintendo-games krijgen steeds vaker kritiek van gamers dat ze de speler te veel bij de hand nemen. Super Mario Galaxy 2 en New Super Mario Bros. Wii bevatten de 'Super Guide', waarin getoond wordt hoe spelers verder kunnen komen in een level of waar de computer de controle over Mario zelfs overneemt. Ook de meest recente Zelda-titel, Skyward Sword, lag onder vuur vanwege een te uitgebreide tutorial.