Nieuws
Minecraft

Minecraft-bedenker Notch niet welkom op tienjarig jubileum

"Uitspraken representeren niet die van Microsoft of Mojang"

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Markus 'Notch' Persson is niet welkom op het tienjarige jubileum van Minecraft. De Minecraft-bedenker wordt uitgesloten om de controversiële uitspraken die hij in het verleden heeft gedaan.

Op 17 mei is het exact tien jaar geleden dat Minecraft werd gelanceerd, wat wordt gevierd door Mojang en Microsoft. Markus 'Notch' Persson, de originele ontwikkelaar van het spel en de oprichter van Mojang, wordt echter uitgesloten van het tienjarige jubileum. Persson is regelmatig in het nieuws gekomen om zijn controversiële uitspraken op Twitter, nadat hij in 2014 alle rechten tot Minecraft verkocht aan Microsoft voor 2,5 miljard dollar.

Een woordvoerder van Microsoft vertelt tegen nieuwswebsite Variety dat Persson niet welkom is bij het Minecraft-jubileum, omdat zijn "uitspraken en meningen niet die van Microsoft of Mojang representeren en niet passen bij Minecraft". De woordvoerder verzekert dan ook dat Persson niks meer met Minecraft te maken heeft gehad, sinds hij het spel vijf jaar geleden heeft verkocht.

Vorige maand bracht Minecraft nog een nieuwe update uit, waarin alle verwijzingen naar 'Notch' Persson uit het spel zijn verwijderd. Onder andere de teksten 'Made by Notch!' en 'The Work of Notch!', welke weergeven konden worden in het hoofdmenu van Minecraft, zijn niet meer te zien.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valve Index gaat 539 euro kosten Halo: The Master Chief Collection-bèta uitgesteld
14

Reacties op: Minecraft-bedenker Notch niet welkom op tienjarig jubileum

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • watashi wa maurice desu.

    • 30 april 2019 18:10
    Ja jongens zo zie je maar weer, zorg ervoor dat je op jonge leeftijd al oplet wat je twittert en op sociaal media zegt.
    Want zelfs als heb je ooit succes kwa bedrijf of iets, en zelfs als heb je je al verontschuldigd, zulke dingen blijven je achtervolgen en worden tegen je gebruikt.
    Hoe vaak zie je dit niet bij een regisseur. Die ooit op een stom moment wat doms zei, naderhand zich probeerde te herstellen maar later toch door de grote bedrijven als Disney word geweigerd om die uitspraken.
    Nu vind ik het soms ver gasn, dat iemand in zijn tiener jaren wat dom deed wn naderhand dan geweigerd gaat ver. Maar blijkt wel dat je gewoon op moet letten met sociaal media.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 30 april 2019 18:37
    Geen zin om weer een hele tekst te schrijven dus ik post wat ik op insidegamer.nl zei waar ze wat meer detail vrij geven over wat hij zei


    "Oké oké die transfobische opmerkingen gaan misschien te ver. Maar waarom wel een gay pride maar geen hetero pride? Mogen we enkel trots zijn als we homo zijn en niet als we hetero zijn? En nu het derde punt waarom zou het niet oké zijn om wit te zijn en is het fout om dat te zeggen?

    Ik zeg dat ook altijd als men weer eens klaagt dat ik niet bruin genoeg ben geworden in de zomer. "coola waarom ben je niet bruin geworden" uhm om dat ik wit ben en daar in principe best wel trots op ben (en ik word gewoon moeilijk bruin deal with it)

    MS mag doen wat ze willen maar van mij mogen bedrijven wel weer eens een stuk politiek incorrect worden."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 30 april 2019 22:25
    @coola Zoiets oppervlakkigs als een huidskleur is niet iets om trots op te zijn. Het is in geen enkel opzicht een prestatie.

    Je diploma halen, een baan weten te bemachtigen, werken voor je geld en daarmee jezelf een huis weten te kopen etc, dat zijn zaken om trots op te zijn omdat er tijd en moeite in gestoken is. Afkomst (cultureel/etnisch), huidskleur, nationaliteit, sexuele voorkeur, geslacht etc vergen geen moeite, dat zijn zaken waar je in geboren wordt, en zijn als zodanig absurd om trots op te zijn in mijn optiek.

    De reden dat Black Pride wel een ok ding is en White Power niet is vanwege historische sociaal culturele gronden. Denk de VS in de jaren 60 waar zwarten zwaar werden gediscrimineerd en vaak zelfs vermoord door de KKK, totdat de civil rights movement (Malcom X, Martin Luther King Jr., Rosa Parks etc ) de Civil Rights Act wist te bewerkstelligen.

    Hetzelfde geldt voor homo vs hetero. Nee, homo/hetero zijn is niet een prestatie en dus eigenlijk eveneens niet iets waar je trots op zou kunnen/moeten zijn. MAAR hetero's vormen 90% van de wereldbevolking en zoiets als de gay pride is in het leven geroepen om de wereld te laten zien dat homo's er zijn, dat ze geaccepteerd moeten worden zoals ze zijn en dat ze gelijke rechten verdienen als hetero's (iets dat helaas nog steeds in de praktijk niet het geval is). Dat zorgt ervoor dat zoiets als de gay pride wel degelijk toegevoegde waarde heeft.

    Een mars van White Pride etc zoals die in de VS een tijd terug werden gehouden heeft nul toegevoegde waarde omdat:
    - Het vrijwel altijd neo-nazi's, nationalisten of racisten etc zijn. (voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat jij zo bent, enkel dat mensen in de VS die aan dergelijke marsen mee doen dat wel degelijk zijn)
    - Blanken niet de minderheid vormen in de VS maar de meerderheid en niet onderdrukt worden door de minderheid/minderheden die er wel zijn.

    Maar goed, wat betreft Notch: Ik heb zijn berichten wel eens gelezen en had vooral de indruk dat ze onhandig getimed/verwoord waren, niet dat ze daadwerkelijk racistisch gemotiveerd waren (maar ik kan het mis hebben, dus als iemand meer weet laat het svp weten :))

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 mei 2019 08:27
    @TheChief Fijn dat iemand nog de moeite neemt om op de onzin van Coola te reageren. Hoe hij dit alles uit zijn historische context weet te trekken en deze volledig negeert vind ik redelijk weerzinwekkend. Je hebt denk ik een heel makkelijk leven als je alles reduceert tot een zwart-wit redenering. (En dat doet hij deze keer bijna letterlijk).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 mei 2019 11:15
    @Hiss

    Nergens negeer ik de historische context. Maar de gay pride vooral hier in Nederland schiet z'n doel voorbij. Homo's mogen van mij heel erg trots zijn maar dat weerhoudt mij er niet van om te zeggen ik ben trots dat ik hetero ben.


    Ik zie ook nog steeds niet wat er mis met het zeggen van het is oké om wit/blank te zijn. Leg mij maar eens uit waarom het niet oké is om wit/blank te zijn


    Ik ben echt niet racistisch en al die mensen die denken dat ze beter zijn dan een ander ras , geloof en seksuele geaardheid. Mogen van mij in een Space shuttle gezet worden en naar de zon gestuurd worden.

    Want wat mij betreft is iedereen op deze wereld gelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 1 mei 2019 13:14
    @coola
    "Ik zie ook nog steeds niet wat er mis met het zeggen van het is oké om wit/blank te zijn. Leg mij maar eens uit waarom het niet oké is om wit/blank te zijn"

    Antwoord:
    "Zoiets oppervlakkigs als een huidskleur is niet iets om trots op te zijn. Het is in geen enkel opzicht een prestatie."

    Maar wees blij dat je blank bent, scheelt een hoop ellende.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 mei 2019 13:15
    @coola
    Je zegt helemaal niet dat het oké is om blank te zijn, je zegt dat je er trots op bent. Waar ben je dan in godsnaam trots op? Voel je je beter dan mensen die niet blank zijn? Want dat betekent het namelijk. Misschien moet je eens wat beter nadenken voordat je weer dit soort onzin uitkraamt. Lees voor de grap de betekenis van het woord 'trots' uit de Dikke van Dale, dan snap je wel dat ik een klein beetje misselijk word van je zoveelste kortzichtige opmerking.

    1 vervuld en blijk gevend van een gevoel van meerderheid boven anderen: een trots geslacht; een trotse houding; trotse gebaren; daar is hij te trots voor; -vervuld van een groot gevoel van eigenwaarde: dit trotse volk; - (gunstig) fier: een trotse ziel; de edele, trotse gang van een Arabische hengst (…)
    2 (ongunstig) het gevoel van meerderheid te zeer of ongegrond doende blijken, syn. hoogmoedig, hovaardig: hij is trots; trotse blikken; zo trots als een pauw (…)
    3 trots op, wegens het genoemde een (al of niet gerechtvaardigd) gevoel van meerderheid, of wel van zelfvoldaanheid hebbend: daar mag je trots op zijn; trots op zijn werk; trots op geld en goed; (zonder bepaling) de trotse bezitter, hij die trots is op het bezit van het bedoelde
    4 (fig.) (van zaken) zich prachtig, fier verheffend, indrukwekkend, statig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 mei 2019 14:20
    @Sander999

    Ik heb het nu over Persson z'n reactie die zegt it's oke to be White. En met die statement is niks mis.

    Dat ik zei,
    Ik zeg dat ook altijd als men weer eens klaagt dat ik niet bruin genoeg ben geworden in de zomer. "coola waarom ben je niet bruin geworden" uhm om dat ik wit ben en daar in principe best wel trots op ben (en ik word gewoon moeilijk bruin deal with it)

    Zeg ik vooral omdat ik er moe van word dat men altijd wil dat ik de zomer een wat bruinere huid moet krijgen. En ja als ik ergens geïrriteerd over ben ga ik provoceren. Is m'n goed recht.

    Overigens zeg ik echt letterlijk in de post waar jij op reageert dat ik iedereen als gelijkwaardig zie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 mei 2019 16:42
    @coola We mogen dankbaar zijn dat mensen die geïrriteerd zijn, omdat ze dagelijks geconfronteerd worden met afwijzing om wie ze zijn, niet allemaal verzanden in kleuterachtig provoceren zoals jij. Oh nee wacht; die mensen heb je wel. Dat zijn die mensen waar jij je altijd zo aan irriteert!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 1 mei 2019 10:52
    @TheChief Topreactie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 1 mei 2019 13:12
    @TheChief Topreactie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 30 april 2019 19:33

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 1 mei 2019 00:44
    Haha, nice one 🤣

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 1 mei 2019 08:13
    2,5 miljard damn, dan kan je in real life gaan minecraften