Nieuws
Shadow of War

Microtransacties verdwijnen uit Middle-earth: Shadow of War

Meerdere gratis updates gepland

Geschreven door Michel Musters op
Monolith Productions is van plan om later dit jaar microtransacties uit Middle-earth: Shadow of War te halen.
Dat laat de studio weten in een forumpost. De komende maanden komen er diverse gratis updates voor de game uit, waarbij een van de updates de microtransacties verwijdert.


Monolith laat weten dat het nu beseft dat het feit dat spelers Orcs met goud kunnen kopen haaks staat op het idee achter de game. Vanaf 8 mei is het niet meer mogelijk in in-game goud te kopen. Spelers die goud hebben kunnen het dan nog wel uitgeven. Vanaf 17 juli worden goud, War Chests en de in-game winkel echter voorgoed verwijderd.

Er komen ook andere updates, zoals een update voor de campagne van de game die nieuwe verhalende elementen moet toevoegen. Zo wordt het gedeelte waarin spelers hun fort verdedigen tegen de aanvallen van Sauron van een update voorzien. Ook komen er updates voor het Nemesis-systeem en extra opties in de skill tree en de gear van de game. Middle-earth: Shadow of War verscheen vorig jaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kratos hakt er op los in God of War Zo speel je crossplay in Fortnite: Battle Royale op PS4, Xbox One, iOS en pc
22

Reacties op: Microtransacties verdwijnen uit Middle-earth: Shadow of War

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • darkmanwls

    • 3 april 2018 09:20
    Goeie ontwikkeling. Te laat, maar toch een goeie ontwikkeling. Laten we hopen dat developers en vooral uitgevers beginnen te beseffen dat dit niet de manier is. En ben vooral blij dat er zo massaal geprotesteerd is tegen dit soort praktijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 3 april 2018 09:36
    De enige reden dat ze dit doen is om de aanstaande DLC te promoten. Nu lijken ze de good guys maar als het ze echt iets had kunnen schelen hadden ze dit natuurlijk 5 maanden geleden al gedaan en niet een HALF JAAR na de release. Lekker makkelijk, nu ze maximaal de vruchten hebben geplukt van hun kromme systeem komen ze er opeens achter dat “het kopen van Orcs met goud haaks staat op het idee achter de game” TUURLIJK.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aurulion

    • 3 april 2018 10:55
    @Sander999 Ik denk oprecht dat de ontwikkelaars van de game hier echter niet achter staan. Zij zijn vaak ook rasechte gamers. Helaas zijn studio-bazen en aandeelhouders vaak dan weer geen gamers. Zij hebben voornamelijk een zakelijke mentaliteit. Overal kansen in zien en pakken. Ik vind dat degelijk een verschil.

    Ontopic. Man man man… Lootboxes in Singleplayer games… Het zou echt verboden moeten worden. In de games wereld is dit de slechtste ontwikkeling voor gamers op het moment.
    Lootboxes in F2P modellen snap ik prima. Maar niet in full-priced games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 3 april 2018 11:03
    @Aurulion
    Ben het helemaal met je eens; dit komt ongetwijfeld van WB af, niet van Monolith. Maakt het des te triester.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 3 april 2018 13:46
    @Aurulion Ik vind dat je consequent moet zijn met Lootboxes.
    Ik heb mij behoorlijk vermaakt met BF II maar dat terzijde.

    In f2p games berijk je ook een punt dat je 60 euro hebt uitgegeven, en volgens de theorie zou je dan op zn minst een soort van base game moeten hebben.

    Maar bij games als Fortnite gaan 4x zo veel omzet in om, er zijn mensen die al 150+ euro hebben gespendeerd aan die game, maar omdat de Battle Royale gratis is, maakt het dan geen reet uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aurulion

    • 3 april 2018 15:16
    @Krytuun Eens. Maar in Fortnite zijn alle aankopen optioneel. Er is geen Pay2win mechanic aanwezig. Ik speel de game niet, maar ik had begrepen dat het puur gaat om cosmetische items. Hier kies jij als gamer helemaal zelf voor! Nog steeds vermoed ik dat de personen die hier echt een smak geld aan uitgeven dat het minderjarigen zijn.

    Ik zelf speel ook graag games (Duh) maar ik kies er bewust voor om niet extra te betalen voor orcs of cosmetische dingen. Als ik het niet kan kopen met ingame currency (Lees nepgeld) dan koop ik het simpel ook niet.

    Maar ik vind het wel een groot probleem als ik € 65,- neer leg voor een game, om er vervolgens er achter te komen dat ik een Pay2Win game gekocht heb, dan ga je te ver. Dat vind ik écht niet kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 april 2018 11:20
    Ok toendertijd waren er hier op gamer nog al wat mensen die deze game en het MT systeem verdedigden …

    (van een andere site: ) " Na feedback van de spelers is het team er uiteindelijk toch achtergekomen dat microtransacties en het kunnen kopen van Orc-followers het Nemesis-systeem ondermijnen. Het werkt de immersie en verhalen van de spelers tegen "

    Echt, dit had elke gamer wel kunnen voorspellen.

    Behalve dan diegene die het hardst riepen dat het *geen enkele* invloed had op de game.

    prutsers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 3 april 2018 11:39
    @casualkiller

    "Behalve dan diegene die het hardst riepen dat het *geen enkele* invloed had op de game."

    Ruk je dit nou niet enigszins uit zijn verband? Dat argument kwam voornamelijk langs bij lootboxes in multiplayer games, toch niet bij deze singleplayer game (waar het inderdaad niet thuis hoort)?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 3 april 2018 12:22
    @timtim96
    Helaas wel. Er waren een aantal bezoekers die de lootboxes in Shadow of War aan het goedpraten waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gebakkenei

    • 3 april 2018 12:25
    @Sander999 terwijl je ze niet eens nodig had.. Heb m platinum en voelde geenszins als een grind. Ondanks geen voorstander natuurlijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 3 april 2018 13:13
    @gebakkenei
    Niet om jouw mening in twijfel te trekken want ik geloof je uiteraard dat het voor jou niet zo was maar dit is wel een punt waarop de meningen nogal uiteenlopen. Een groot deel van de reviewers was van mening dat de endgame kunstmatig werd opgerekt om zo maar zoveel mogelijk lootboxes verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 3 april 2018 13:53
    @casualkiller Ik durf best uit te komen voor het feit dat het in Battlefront II heb verdedigd. Je kan het immers zo terugvinden als je maar lang genoeg door scrolled.

    Ik heb verder in de discussie mijn mening iets genuanceerd door te zeggen dat ik het ennigzinds snap, maar heb altijd gezegd dat de meeste mensen die schreeuwde, veel achterhaalde informatie hadden.

    Daarmee wil en zal ik jou daar ook niet voor uit maken, je bent, samen met Sander999 en Coola wel de sterke kern van dit forum en ik respecteer veel meningen.

    Maar om terug te komen op op Battlefront II, ik heb alles in die game unlocked zonder 1 euro aan lootboxes uit te geven. Veel argumenten dat je "wel 40 uur moest spelen voor je Darth Vader had" waren totaal niet meer relevant omdat die al voor release waren gepatched.

    Ben ik blij met de ontwikkeling dat ze het eruit patchen? Ja! Meerdere malen heb ik aangegeven dat ik ook liever een ander systeem had gezien, maar ik heb het nooit als game breaking ervaren.

    Net als bij Shadow of War, ik zou zelf geen euro spenderen aan de boxes, een vriend van mij heeft de SP 100% met het beste eind zonder 1 euro uit te geven aan boxes. De laatste arch duurt alleen 10 uurtjes langer en hij vond het juist geweldig om te halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 april 2018 14:16
    @Krytuun Hoe je het ook wend of keert, hoog of laag springt, het maakt niet uit, deze systemen in games bestaan en zijn ingebouwd om je erheen te sturen om MT's en lootboxen te kopen, ze hoeven maar 1 gast te hebben die er gevoelig voor is, en kassa!!

    Heb je niet liever 10 uur extra nieuwe content, ipv een 10 langere grind?
    En nee ik geloof niet dat developers hier voor kiezen, maar uitgevers en aandeelhouders (de developer krijgt toch altijd alle blame ).

    En daarom is alleen een duidelijk signaal afgeven nog maar het enige wat ik kan doen (en met mij vele andere die deze games dus NIET kopen :) )

    Ik snap het best dat ik af en toe afgeschilderd wordt als een halve tamme internet gekkie die alleen maar loopt te zeuren over lootboxes, , immers, diegene die zich aangevallen voelen erdoor , en een drang hebben om hun game vol met lootboxen en MT's te verdedigen, doen dit uit eigenbelang, het is namelijk "hun" game wordt bedreigd en voor gewaarschuwd wordt.

    Niemand wil horen dat "hun" ding wat ze tof vinden eigenlijk zwaar kut is, ook al gaat het halve internet uit hun dak hierover.

    Waarbij BFII een goed voorbeeld is: zonder ons gezeik was die game nu helemaal fubar geweest met lootboxen - en wat blijkt, ze zijn al maaaaaanden bezig om de game naar iets terug te brengen waarbij de gameplay niet beinvloed wordt door lootboxen - wat op zijn beurt weer bewijst dat lootboxen en MT's dus altijd invloed hebben op de game.

    Het lijkt soms dat de hedendaagse gamer dit allemaal maar goed vind en klakkeloos accepteert vandaag de dag… zorgelijk. (en ik game al 30+ jaar en heb heel wat dingen voorbij zien komen in deze industrie..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 4 april 2018 16:02
    @casualkiller Ik accepteer het niet klakkeloos (ik weet dat dit ook niet specifiek naar mij bedoeld was) maar ik ben zelf niet verslavingsgevoelig aangelegd.

    Ik kan heel makkelijk de MT naast mij neerleggen, en had na de beta zo'n zin om Battlefront te spelen.

    Zoals eerder gezegd, ik heb het wel een beetje verdedigd, ik zelf zag namelijk dat IK het niet nodig had. Toegegeven, door het kritiek rondom de game, heeft EA inderdaad stappen ondernomen die anders mogelijk niet waren doorgevoerd.

    Wat ik dan echter wel apart vind, is dat mensen nu uit principe #f*ckEA zeggen. Ik ben dan zelf meer van de gedachte die @darkmanwls gaf vorige week, dat hij niet per definitie EA games niet koopt, maar eerst afwacht of er niet opnieuw wanpraktijken in de games zitten.

    Bekijk het per product en geef een studio opnieuw de kans te verbeteren van de gemaakte fouten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 3 april 2018 14:17
    @Krytuun
    Ik ben geen voorstander van lootboxes, maar ook geen keiharde tegenstander. Je zal mij nooit horen roepen dat lootboxes per definitie slecht zijn (ik heb bijvoorbeeld niks tegen lootboxes die puur cosmetische items unlocken). Ik snap tot op zekere hoogte ook wel waarom ontwikkelaars lootboxes in hun game toevoegen. Het gamelandschap is anders dan een aantal jaar geleden en ontwikkelkosten rijzen de pan uit. Logisch dat investeerders er alles aan willen doen om hun investering veilig te stellen. Dit mag echter nooit ten koste gaan van de gameplay. Zodra een game wordt ontworpen met als idee zoveel mogelijk lootboxes te verkopen, dat is het punt waarop consumenten zeggen; en nu is het klaar.

    Zo was het met Shadow of War en ook met Battlefront 2. En terecht want dat zijn schoolvoorbeelden van studio-bazen met dollar-tekens in hun ogen die dachten het gepeupel zonder al te veel gedoe zoveel mogelijk geld uit hun zak te kloppen. Terecht dat daar zo verschrikkelijk tegen geageerd is. Hopelijk hebben andere studios daar van geleerd en wordt er voortaan beter over nagedacht hoe je lootboxes het beste in een game kan implementeren. We kunnen met z'n allen wel willen dat ze helemaal niet meer in games voorkomen, maar dat gaat niet meer lukken; die dingen blijven. Laten we dan hopen op developers die het op een dusdanige manier in hun game stoppen dat het alleen interessant is voor mensen die daar geld voor over hebben en dat het niet door je strot wordt geduwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 3 april 2018 16:43
    @Sander999
    Goed verwoord. 100% eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 4 april 2018 16:05
    @Sander999 Ben ik het ook mee eens. Ik heb mij alsnog behoorlijk vermaakt in Battlefront II, maar zie het als een positieve ontwikkeling dat ze hun systemen aanpassen aan de wens van de consument.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenBlack

    • 3 april 2018 13:24
    Tijd om de game dan maar weer eens op te pakken.

    De binnenhuis reactie van de ontwikkelaar zal wel geweest zijn : Geld is binnen dus de microtransacties kunnen eruit :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 3 april 2018 16:34
    @RavenBlack De ontwikkelaar heeft de hele microtransacties waarschijnlijk nooit gewild. Het zijn de uitgevers die dit soort dingen pushen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenBlack

    • 3 april 2018 23:46
    @darkmanwls