Nieuws
Xbox One

Microsoft werkt mogelijk aan muis en toetsenbord voor Xbox One

Dit is geen clickbait

Geschreven door Arran Winmai op
Microsoft werkt mogelijk samen met Razer om een muis en toetsenbord te maken voor Xbox One.

Dit blijkt uit een document dat gelekt is aan Windows Central. Het document zelf is niet gepubliceerd. Wel staat er op de website aangegeven dat er eerder dit jaar een presentatie plaatsvond waarin Microsoft en Razer een muis en toetsenbord voorstelden voor Xbox One.

Het plan zou zijn geweest om in april een update naar dev-kits te brengen om de hardware te ondersteunen. Het is niet duidelijk of dit destijds ook gebeurd is en of het project nog steeds in ontwikkeling is. Wel wordt vermeld dat de Xbox One in de toekomst niet enkel de 'Razer Turret', maar alle USB-muizen zal ondersteunen. Dit geldt ook voor draadloze muizen met USB-aansluiting.

Rzer Turret

Controller vs. muis en toetsenbord

Deze ontwikkeling maakt duidelijk dat Microsoft beseft dat er onder Xbox One-gebruikers veel behoefte is aan de mogelijkheid muis en toetsenbord te gebruiken. Zo hebben spelers met een muis in sommige online games een voordeel hebben ten opzichte van spelers met controllers. Vooral voor competitieve fps-spellen zoals Overwatch kan dit een probleem vormen. Ontwikkelaars kunnen daarom zelf bepalen of ze gebruik willen maken van de feature. Gebruikers kunnen controleren of een game te spelen is met muis en toetsenbord of niet.

Microsoft moedigt ontwikkelaars aan de voordelen van deze functionaliteiten te overwegen. Ook raadt het bedrijf aan afzonderlijke matchmaking-regels te gebruiken voor spelers die gebruikmaken van de hardware.

Hieronder staan de genoemde muis-features en gesuggereerde maatregelen voor gameontwikkelaars.

Muis-features
Gameplay balans

Bevestiging laat op zich wachten

In december 2017 gingen al geruchten rond over ondersteuning voor een muis en toetsenbord voor Xbox One. Er werd toen gedacht dat het niet lang zou duren voor Microsoft de feature aan zou kondigen. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd.

In september 2017 bevestigde Microsoft de komt van de ondersteuning voor de hardware, maar sindsdien heeft het bedrijf niets meer laten weten over het onderwerp.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste Steam Summer Sale-aanbiedingen Valve lanceert een vr tech-demo met Portal-thema
15

Reacties op: Microsoft werkt mogelijk aan muis en toetsenbord voor Xbox One

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • oropher

    • 25 juni 2018 12:49
    Dat vergroot wel de potentiële playerbase met de crossplatformfunctie met W10.
    Hoewel het natuurlijk in wezen een poging is om PC-spelers naar XBOX te trekken.
    Immers valt daar meer aan ze te verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 25 juni 2018 13:51
    Ah Razer: overpriced en binnen een jaar stuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 juni 2018 09:52
    @casualkiller "Wel wordt vermeld dat de Xbox One in de toekomst niet enkel de 'Razer Turret', maar alle USB-muizen zal ondersteunen. "

    Dan koop je toch een andere

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 25 juni 2018 14:11
    Langzaamaan wordt de xbox een goedkope PC! Was het niet Microsoft die er ook heil in zag om "upgrade" modules te gaan verkopen voor toekomstige consoles. Nee dit moeten we helemaal niet willen. Je versplinterd zo de hele playerbase want een COD speler met muis en toetsenbord is natuurlijk vele malen beter als dan wanneer je hem een controller in de handen duwt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 25 juni 2018 14:21
    @rreloaderr Je verhaal over de "upgrade" modules klopt niet. Dit is juist tegengesproken door MS.
    Zover ik het nu begrijp wil MS het aan de ontwikkelaar zelf overlaten of ze M&K; gaan ondersteunen. Dat lijkt mij prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sven

    • 25 juni 2018 14:58
    Als dit waar is en in de winkel komt haal ik direct een Xbox One. Rpg's en rts's met muis en toetsenbord spelen op een groot scherm en vanaf de bank, kan niet wachten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 25 juni 2018 16:36
    @Sven

    Toch snap ik de beredenering niet. Je kan toch ook gewoon pc heel makkelijk aansluiten op je tv? Het blijft nogal onhandig om met je toetsenbord en muis op de bank te gaan zitten. Niet erg fijn gamen lijkt me zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sven

    • 26 juni 2018 08:11
    @rreloaderr Maar als je geen pc hebt? Ik ben jaren geleden gestopt met de pc al vind ik het tot de dag van vandaag het fijnst om op te gamen. Het werd me te duur, koste me teveel tijd en alle problemen die het gaf heb ik er op een gegeven moment voor gekozen alleen nog op console te gamen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geeMc

    • 25 juni 2018 18:25
    @Sven en voor mij zou het juist reden zijn om de xbox te verkopen. Ik ben helemaal voor de support, maar dan alleen voor spellen die er geen competitief voordeel uithalen. Zolang ze dat goed uitvoeren, heb ik er niets op tegen. Maar zodra ik tegen mensen met muis+toetsenbord moet spelen, gaat de xbox de verkoop in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 juni 2018 02:14
    @geeMc ehm dit gebeurt op de playstation onofficieel ook al heel lang

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sven

    • 26 juni 2018 08:13
    @geeMc Ja dat snap ik. Ze zouden dan misschien met competieve games de optie om een muis en toetsenbord te gebruiken uit kunnen zetten? Voor mij is het niet zo'n punt. Ben meer van de rpg's en rts's en niet van de shooters. Ik ben zelfs zo slecht in shooters dat je het waarschijnlijk niet eens zal merken wanneer ik die met een muis en toetsenbord speel ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 25 juni 2018 18:25
    Goede zet. Zie ze ook nog wel Windows 10 naar dat apparaat brengen. Dat zal ze veel marktaandeel brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 25 juni 2018 19:15
    @Oxymorphone de Xbox One draait al op een speciale Windows 10 versie. Daarom is het mogelijk om UWP apps op Windows 10 / Xbox One te draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 27 juni 2018 16:57
    @Oxymorphone
    Hebben ze al ;) Daarom kun je als thuis-ontwikkelaar gewoon apps voor de xbox maken. Ideaal ipv dat gesloten ecosysteem van anderen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PyroZnype

    • 27 juni 2018 04:46
    Singleplayer shooters zullen hopelijk goed ondersteund worden, voor mp hoop ik het eigenlijk ook, want ik speel klote met een controller :/