Nieuws
activision blizzard xbox

Microsoft: 'Sony en Nintendo blijven na Activision-overname de grootsten'

Microsoft legt via speciale webpagina uit wat de voordelen van de overname zijn

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft laat weten dat na de overname van Activision Blizzard concurrenten Nintendo en Sony "de grootsten blijven".

Het bedrijf heeft een webpagina geopend waar het meer duidelijkheid schept over diens plannen wanneer de overname van Activision Blizzard doorgaat. Hoogstwaarschijnlijk is deze pagina mede geopend om waakhonden wereldwijd die de overname onderzoeken te informeren.

Onder de beschrijving welke voordelen de overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft voor de game-industrie, wordt het volgende geschreven: "Meer concurrentie in de mobiele markt, waar een paar grote spelers domineren. Meer concurrentie in de traditionele gamesmarkt, waar Sony en Nintendo de grootsten blijven. Een nadruk op positieve werkcultuur en verbeterde lokale investeringen van Microsoft in studio's en creatieve ecosystemen over de wereld."

Wat Microsoft precies bedoelt met "de grootsten" is onduidelijk, al is het mogelijk dat het om het marktaandeel qua verkochte consoles gaat - hierin lopen Sony en Nintendo op dit moment inderdaad voor. Het kan ook betekenen dat Microsoft voorziet dat Nintendo en Sony de twee grootste concurrenten van Microsoft blijven.

De webpagina maakt ook duidelijk dat de overname van Activision Blizzard in het voordeel van gamers is. "Het levert meer games op meer apparaten op, waaronder Xbox, PlayStation, telefoons en online. Mensen krijgen de keuze hoe en waar ze games kopen - zowel via abonnementen als via eenmalige aankopen."

Sinds Microsoft begin dit jaar liet weten Activision Blizzard voor een recordbedrag van 68,7 miljard dollar over te willen nemen, wordt de mogelijke deal onderzocht door waakhonden overal ter wereld. Dit om er voor te zorgen dat Microsoft bij een eventuele overname geen monopolypositie verkrijgt. Tot instanties wereldwijd groen licht geven, kan de overname niet plaatsvinden.

Xbox

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox Game Pass-games voor de eerste helft van oktober bekend Nieuwe Transformers-game aangekondigd
39

Reacties op: Microsoft: 'Sony en Nintendo blijven na Activision-overname de grootsten'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GWO

    • 4 oktober 2022 15:36
    @Redactie: was het niet 68,7 miljard?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 4 oktober 2022 15:42
    @GWO Jazeker! Al zo vaak correct geschreven… ik geef de schuld aan m'n verkoudheid!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 4 oktober 2022 23:46
    @MichelMusters gezondheid!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 4 oktober 2022 15:39
    Microsoft doet wel heel erg z'n best om anderen te overtuigen. Zijn ze misschien toch bang dat autoriteiten een stokje voor steken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skating_vince

    • 4 oktober 2022 15:52
    @Liquidshake Als goed bedrijf ga je daar toch altijd vanuit en probeer je dat te voorkomen? Zeker als concurrenten daar (in jouw ogen) desinformatie over verspreiden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 4 oktober 2022 16:30
    @Skating_vince waar rook is is vuur. Als je niks verkeerd doet dan is het toch niet nodig om jezelf te verdedigen? Microsoft gaat zelfs zo ver door ongefundeerde opmerkingen te maken zoals het weghouden van games op gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 oktober 2022 16:52
    @Liquidshake
    Dat heeft sony toch ook gedaan door te zeggen er is geen concurent voor cod en dat het een game wat op zich zelf staat waar niks tegen op kan. De ene probeert de deal tegen te houden en de andere partij wilt hem door laten gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 16:54
    @hulstpower Dat er feitelijk geen concurrent is, klopt toch ook gewoon?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 oktober 2022 17:04
    @AveryJackson nee dat klopt niet, en zowat de hele game industrie heeft dat ook gezegd in brazilie. Fortnite, apex, rainbow six siege, destiny 2.
    Dat ze de nummer 1 zijn in online dat vind ik wel, maar er zijn zat games als cod bijvoorbeeld ooit ex word die plek kan in nemen bij sony. Denk dat men eens moet nadenken wat als de deal neit door gaat waar gaat micro dan dat geld aan uitgeven van die 68 miljard houdens ze 65 over dan kunnen ze heel wat deals sluiten waar geen instantie naar hoeft te kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 oktober 2022 17:16
    @AveryJackson Want CoD is de enige MP FPS?

    En Microsoft heeft volgens mij al heel duidelijk aangegeven dat CoD helemaal niet exclusief wordt. Dus het is niet eens relevant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 17:26
    @Ziminar Het gaat om het type game. Die ik hierboven zie staan, zijn hele andere type games. Destiny is vooral co-op, Fortnite wil ik niet gaan vergelijken met CoD, RS Siege is ook een andere type fps shooter online. Apex komt wat mij betreft dichterbij. Battlefield is ook een hele andere type game, maar bepaalde game modus komen wel in de buurt van CoD (sowieso is BF als game voor mij sowieso beter dan CoD).

    Er is dus niet echt een direct concurrent als CoD die zo hoog staatz

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 oktober 2022 17:43
    @AveryJackson Maar is het de enige?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 17:56
    @Ziminar Nee maar dat is het punt ook helemaal niet in zijn uitspraak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 oktober 2022 20:51
    @AveryJackson dat ze wat anders spelen zegt niet dat het geen concurrent zijn. Ea zou titanfall terug kunnen brengen, dan hebben we nog de ex shooter die van oude cod team komt voor ps kom even niet op naam. Van studio. Dat cod nu boven aan staat zegt niet dat ze dat over 5 jaar nog steeds zijn, Sony met ze pr en oog voor talent kunnen ze makkelijk zonder cod en een concurrent neer zetten vooral bungie en guerrilla games samen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 4 oktober 2022 17:04
    @Liquidshake
    Tsja, helaas werkt het vaak wel zo.
    Het ene zeggen en beloven, en dan puntje-bij-paaltje toch niet doen als kwestie rond is gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 oktober 2022 17:15
    @Liquidshake Ze verdedigen zichzelf dan ook niet.

    En dan nogmaals over die zogenaamde ongefundeerde opmerkingen, Microsoft heeft die uitspraak gedaan als reactie op de argumenten van Sony over exclusiviteit, terwijl het hele businessmodel van PlayStation draait om exclusiviteit.
    Microsoft maakt die opmerking echt niet zomaar, als ze daarover zouden liegen is die overname heel snel afgekeurd.

    Feit is verder dat Sony daar helemaal niet op gereageerd heeft voor zover we weten. Ze hebben het in ieder geval niet ontkend. Dus zoals jij ook zegt, waar rook is is vuur. Dat geldt dat voor beide partijen neem ik aan toch?

    Als het echt niet waar zou zijn had Sony meteen veel punten kunnen scoren door Microsoft te callen en zeggen kom maar met je bewijs want wij weten dat het bullshit is.
    Het feit dat ze dat niet gedaan hebben zegt toch ook wel iets.

    Volgende feit in deze is dat een journalist claimde dat Cult of Lamb een van de games was waarvoor Sony betaalde om deze niet op game pass te laten verschijnen. De uitgever van die heeft gezegd dat dit niet waar is.
    Het enige wat we dus zeker weten is dat Cult of Lamb NIET geblokkeerd is door Sony op game pass.
    Van alle andere games weten we dat dus niet.

    Kortom: we weten niet of de bewering van Microsoft waar is of niet waar is.
    Het uitblijven van een ontkenning vanuit Sony spreekt wat mij betreft boekdelen, maar dat kan niet als hard bewijs aangenomen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 17:37
    @Ziminar Er waren meerdere uitgevers hoor die hebben geroepen dat Sony niet onder de tafel betaald, om games te blokkeren en daarvoor niks terug te krijgen. Het zijn gewoon marketing deals. Dit onderwerp is al zovaak hier besproken en ik heb al vaker de feiten laten zien en de tweet, waarin ze een document van MS laten zien, met precies dezelfde clausules.

    Waarom zou Sony hierop reageren trouwens? Het was een statement die MS maakte, ze zijn nooit met feiten op tafel gekomen dat ze bewust uitgevers betalen, en dat geloof ik ook niet, want elke game waar het om ging had Sony ook marketing rechten van. Dus heel gek is het niet dat zo’n game ook niet op gamepass kan komen day one. Zolang MS zelf niet ervoor betaald, kan je hoog en laag blijven springen, maar je krijgt die games niet gratis op gamepass.

    Dit onderwerp begint wel een beetje vermoeiend te worden onderhand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 oktober 2022 18:03
    @AveryJackson Is dat zo? Ik kan dat nergens vinden dat meerdere publishers dat hebben ontkend. Ik zie graag een linkje.
    En dan nog steeds vreemd dat Sony het zelf niet doet.

    Of het gewoon marketing deals zijn weet ik niet, daar ga ik niet over. Het zou zo maar onder oneerlijke concurrentie kunnen vallen.
    Sony heeft het grootste marktaandeel dan worden dit soort dingen meestal niet gewaardeerd. Dus jij kan het een gewone marketingdeal vinden, maar een rechter ziet dat wellicht heel anders.

    Welke tweet? Van wie? Ik heb ze gemist. Heb je een linkje?
    En welke document met precies dezelfde clausules, heb je een link?

    Waarom Sony hierop zou reageren? Dat lijkt me nogal duidelijk.
    Sony probeert aan te tonen dat Microsoft met deze deal een monopoly krijgt met CoD. Microsoft reageert daarop dat ze CoD helemaal niet exclusief willen maken en dat de strategie van PlayStation draait om exclusiviteit.
    Waaronder de opmerking dat Sony publishers betaalt om games weg te houden van gamepass.
    Als dat laatste niet waar zou zijn en ze willen die deal echt tegenhouden, waar ik vanuit ga gezien het feit dat meneer Ryan zelfs naar Brussel vliegt, zou het de zaak van Sony veel sterker maken.
    Ze kunnen de commissie wijzen op het feit dat Microsoft liegt hierover en MS met bewijs laten komen. Als MS dat niet heeft staan ze mooie voor aap en hebben ze gelogen voor die commissie.
    Het feit dat Sony dat dus nalaat vind ik wel een teken aan de wand.
    Dat is de reden dat Sony hierop zou kunnen reageren.

    De reden dat MS nog niet met feiten komt is om te zien hoe Sony reageert hierop.
    Als Sony ontkent laten ze het bewijs zien en liegt Sony blijkbaar over dit soort dingen.
    Als Sony niets zegt is het wellicht geen feit, maar het niet ontkennen is wel een teken aan de wand.

    Wie zegt dat MS die games gratis op gamepass wil hebben? Waar haal je dat nu weer vandaan?
    Lijkt me niet meer dan logisch toch dat MS daarvoor betaalt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 18:15
    @Ziminar Je zou bijna denken dat Jim Ryan zonder afspraak uit woede erheen is gevolgen he. Je neemt het allemaal net iets te serieus hier en daar en het is minder zwart wit dan je denkt. Maar ook voor jou dan even, om dat geneuzel over blokkerende games eens en voor altijd te kunnen begraven:

    ''Daniel Ahmad
    @ZhugeEX
    Context: People found a marketing deal contract between Sony and Capcom and are misinterpreting it. The wording doesn't say what people assume it does.

    These type of marketing deals aren't new to Sony, Microsoft or Nintendo and have been a thing for years.

    For example, here is the Xbox publisher license agreement which has the same wording. And this isn't even for a marketing deal.

    To further clarify.

    None of these clauses mean "Make the other console version worse / make our console version superior".

    I don't know why people are interpreting it that way. The wording in both is very clear.''

    Als daadwerkelijk de tweet wilt zien, zoek op google op Daniel Am had met de woorden erachter context people found etc etc, dan kom je bij die tweet terecht.

    Voor de rest ik lees ook echt een hoop aannames in je comment, vooral je laatste alinea. Beetje te rooskleurig allemaal. Hier begon het gedoe toen ook met "ow RE8 is niet op Gamepass", terwijl Capcom ook nooit heeft gezegd dat die op GP zou komen, net als eerdere RE remakes bv.

    En dat Sony niet reageert op die statement is ook duidelijk, omdat marketing deals niks anders is voor Nintendo is of MS zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Chinco

    • 4 oktober 2022 18:52
    @Liquidshake wat een bull crap. Kijken of je er ook zo over denkt als jij voor de rechter staat en onschuldig bent. Nee, meneer de rechter, ik ben onschuldig, maar beroep mij op mijn zwijgrecht.

    Tuurlijk…