Nieuws
Xbox Series X

Microsoft noemt de games met smart delivery voor Xbox Series X

Met o.a. Halo Infinite en Cyberpunk 2077

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft heeft een lijst uitgegeven met de Xbox One-games die tot nu toe smart delivery op Xbox Series X ondersteunen.

Onder smart delivery vallen Xbox One-games die wanneer gekocht ook meteen gedownload kunnen worden via Xbox Series X zodra de next-gen console uit is. Het gaat om de volgende games:

  • Halo Infinite
  • Cyberpunk 2077
  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Destiny 2
  • DiRT 5
  • Scarlet Nexus
  • Chorus
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Yakuza: Like a Dragon
  • The Ascent
  • Call of the Sea
  • Gears 5
  • Second Extinction
  • Metal: Hellslinger

Daarbij laat Microsoft weten dat alle spellen van Xbox Game Studios met smart delivery in het achterhoofd worden ontwikkeld. "De technologie is voor alle ontwikkelaars beschikbaar", zo valt in de blogpost te lezen. "Wanneer je de Xbox One-versie van een game die ondersteund wordt koopt, ontvang je de beste versie voor die console. Als je aan de volgende generatie begint en een Xbox Series X koopt, ontvang je automatisch de Series X-versie van de game zonder additionele kosten en zodra hij beschikbaar komt."

Dit artikel delen:

Lees meer

Japanse actie-rpg Scarlet Nexus laat van zich zien Rocket League krijgt forse update en viert vijfjarig jubileum
20

Reacties op: Microsoft noemt de games met smart delivery voor Xbox Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Jumpman

    • 16 juni 2020 09:07
    Dit is toch wel een prima servies van Microsoft. Zo zullen gamers de console kopen en meteen met net gen games aan de gang kunnen, ook al zijn het games die ze al wel gespeeld hebben. Ik hoop alleen dat dit voor retailers niet een al te grote strop op gaat leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 16 juni 2020 09:15
    @Jumpman Het schijnt dat het coden van games voor de Xbox erg simpel is. Je maakt de game en alle assets dan op de hoogste grafische mogelijkheid (X Series) en downscaled het dan voor de XB1X of XB1. Je hoeft dus niet 2x te coden.

    https://bit.ly/2UNrYm1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 juni 2020 10:50
    @tyberium En dat zegt sony dat voor hun console het makkelijkste is ooit.
    Ik denk dat xbox het heel goed voor elkaar heeft zie je ook met alle games die een one x update hebben gehad gears 3 ziet er zo goed uit op de one x.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DigitalHeekie

    • 16 juni 2020 10:53
    @Jumpman retailers ?!?! die zijn straks denk ik niet meer nodig joh….
    word steeds meer digitaal gekocht.
    als ik naar mezelf kijk, ik heb sinds de launch vd ps4 alles digitaal gekocht.
    en op pc doe ik dat al heel erg lang via de launchers…
    denk dat deze generatie nog wel retailers bestaan, maar de console generatie erna word het haast niet meer nodig denk ik…
    wat denk jij Jumpman ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 16 juni 2020 10:59
    @DigitalHeekie ben deze gen al volledig digitaal gegaan.. Ben alleen benieuwd hoe dat gaat bij de nieuwe consoles aangezien ik nu 4TB aan games heb die ik van een externe hdd kan draaien.. Dat is dus op de nieuwe gen niet meer mogelijk (met de nieuwste games), dus ben ik bang dat de hdd's in beide consoles wat klein zijn en je veel heen en weer gaat installeren.. Maar goed; allicht valt het mee. Maar denk dat de keuzes voor wat je op dat moment speelt iets geringer gaan worden. Maar dat zal wel loslopen.

    On-topic. Wel goud dat je games kan meenemen. Dan heb je direct een kickstart op het nieuwe beest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 16 juni 2020 12:51
    @kleinekoosjer Ik ben ook volledige digitaal.

    Voor de oldschool mensen die graag een fysiek exemplaar willen; zou het niet een leuke tussenstap zijn (voor welke console dan ook) als je een soort virtuele 'gameroom' krijgt waar al je digitale games op een plank staan en je ze (al dan niet in VR) kunt verplaatsen/schikken etc? Als je Ingame trophies haalt kun je die ook daar neerzetten. Bij een x-aantal behaalde trophies/gamescore krijg je dan weer items om je Gameroom mee op te leuken/uit te breiden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 juni 2020 13:33
    @kleinekoosjer volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn en kun je die hdd gewoon op de XSX moeten kunnen aansluiten en de games kunnen spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 16 juni 2020 13:45
    @fonsrutte Oude games zullen dan draaien, maar ik begreep juist dat de nieuwe games de kracht van de ssd nodig hebben. Maar we gaan het meemaken.

    @tyberium Ik vind dat niet eens zo'n heel gek idee. Leuk om je eigen twist aan te geven dmv posters van je favo game etc. Ben alleen bang dat de gimmick heel snel plaats zal maken voor snellere menu's.. maar het idee van je eigen room.. of zelfs museum met props en een goede tijdlijn etc. is erg leuk. Je zou het zelfs online kunnen doen. Dat mensen jouw toko kunnen bezoeken en dan ook op die manier samen kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 16 juni 2020 16:05
    @kleinekoosjer PSN hád zoiets met Playstation Home. Volgens mij eens stille dood gestorven.

    https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Home

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 juni 2020 18:53
    @kleinekoosjer je hebt gelijk ps5 games kunnen niet op een hdd en xbox zelfde. Je kan ze wel opslaan bij xbox maar als je wilt spelen moest je alles kopiëren naar defy ssd weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 17 juni 2020 07:47
    @DigitalHeekie retailers zullen altijd wel nodig blijven maar het worden er wel steeds minder. Waar je een paar jaar geleden nog games kon kopen bij eplaza, Bart Smit, Intertoys, V&D, free record shop, gamemania Vobis en dixons Zijn er uit dat rijtje nog maar erg weinig van over. Ik weet nog hoe de ps3 launch bij mij in de winkel verliep. Je investeerd in een hele hoop hardware met nauwelijks marge en de software met enige marge werd nauwelijks aangeraakt. Gemiddeld 1,5 game per verkochte console als ik me niet vergis. Maar mensen zullen altijd wel speciaalzaken willen blijven bezoeken zolang ze bestaan dus er is wel degelijk een bestaansrecht voor ze. Maar die zullen in de toekomst hoofdzakelijk uit kleine ketens of solo winkels bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 16 juni 2020 23:15
    @Jumpman

    Zeker een prima service! Zou ook gaaf zijn als je savegame dan ook overdraagbaar is, of ben ik nu weer teveel aan het dromen? Hoelang zouden ze smart delivery ondersteunen denken jullie?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 juni 2020 07:04
    @Bteqq uit het bron artikel:
    "As was the case with our current backwards compatible titles, you won’t have to worry about losing any progress either. Thanks to our commitment to compatibility across generations, you can be assured that when you purchase a game on Xbox One today, your game library, progression and entire gaming legacy moves forward with you if you jump into the next generation with Xbox Series X. "

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 16 juni 2020 13:39
    Wat betreft digital snap ik het niet helemaal.
    in 2013 schreeuwde hele gamende wereld moord en brand toen Microsoft sprak van een systeem waarbij je de disc kocht, en met een code kon koppelen aan je Xbox One.

    Dit systeem was feitelijk zoals Steam ook werkt.
    Sony maakte hier handig gebruik van en stak er maar al te graag de draak mee (en terecht). Nu komt Sony met een digital only console, een een groot deel omarmt dit ineens…

    Dan lees ik hier ook reacties van mensen dat ze al lang digital zijn, en vraag ik me af.. waarom? Digital via de PS store is, zeker als het over pre-orders hebt, en de eerste 5 maanden na launch, veel duurder dan fysiek, en dat ontbreek je ook nog de optie om de game uberhauot te retourneren/uit te lenen of door te verkopen.

    Op PC kunnen we er al jaren wegens DRM niet meer omheen (tenzij je CD Projekt Red bent), maar waarom zou een consument zich vrijwillig de beperking opleggen ten koste van alles?

    Een PSN sale is leuk om als argument te noemen, maar vaak zijn de games die daar beschikbaar zijn, in de winkels vaak al beter geprijsd of fysiek ook in dezelfde sale.

    Sony maakt echter via die kanalen (nu ook met The Last of US Part II) alleen maar reclame voor hun digital deluxe versie, dus als consument wordt je ook een beetje eenzijdig geinformeerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DigitalHeekie

    • 16 juni 2020 14:15
    @Krytuun die paar eurootjes meer dat ze kosten wil ik best betalen.
    het gemak dat je niet de deur uithoeft om een disc te halen, of dat je een dag moet wachten op bol.com omdat dan de geleverd word…
    dan betaal ik maar iets meer… maar het gemak vanaf de bank een spel kopen en spelen is zo relaxt.
    ps: ik was niet diegene die aant zeuren toen was toen het werd gemeld dat het allen digitaal werd.
    heb dat ook nooit zo begrepen van de gamewereld dat veel gamers klaagten toen met de vorige launch consoles

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 16 juni 2020 14:52
    @DigitalHeekie Ik spreek zeker niemand persoonlijk aan, maar het feit blijft dat het wel degelijk een grote issue was bij veel:

    https://www.theguardian.com/technology/2013/jun/19/xbox-one-drm-second-hand-restrictions-abandoned

    Ik snap het thuis aanschaffen en relaxt wel, maar dat is dan ook het enige voordeel, ik vind het persoonlijk geen meerwaarde hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 juni 2020 07:35
    @Krytuun ik ben het helemaal met je eens dat het eigenlijk een beetje gek is dat mensen er nu ineens OK mee zijn.
    Het was echter niet zo slim om dat bij de presentatie van de nieuwe console allemaal bekend te maken. Er wordt door fans van de andere console heel.goed gekeken naar die presentatie en alles wat gek is wordt uitvergroot, opgeblazen en bekritiseerd. Neem bijvoorbeeld de controller van de Xbox destijds die zou veel te klein zijn, iedereen had hem al in zijn handen gehad (wat helemaal niet kon) en vond het een klote controller.
    Je ziet dat ze dat deze keer anders doen, die veranderingen zijn heel geleidelijk gebracht en even benoemd in een interview als mogelijke verandering om mensen eraan laten wennen of te bepalen wat mensen ervan vinden.

    En dan retailers die hebben veel teveel macht in dit verhaal en een manier om de prijs laag te houden is cut out the middle man. Het is inderdaad zo dat die prijs wel lang hoog blijft aangezien er straks maar één aanbieder is op een platform en die kan de prijs bepalen.
    Voor het gemak wil ik echter best betalen. Ik hoef geen pre order, hoef niet te wachten tot ie geleverd wordt, ik hoef geen schijfje erin te doen die kan beschadigen. En als ie op game pass komt betaal ik helemaal weinig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Xymie

    • 16 juni 2020 16:02
    Even om te zorgen dat mensen niet teleurgesteld zijn in Smart Delivery. Het is niet dit zoals in het artikel hierboven staat:
    Onder smart delivery vallen Xbox One-games die wanneer gekocht ook meteen gedownload kunnen worden via Xbox Series X zodra de next-gen console uit is.

    Dat is backwards compatibility en dat werkt voor alle games.

    Smart delivery is als er een andere versie voor de Series X is als voor de One, je maar 1 van de 2 hoeft te kopen. Als je hem dan op de One speelt, speel je de ene versie en als je op de Series X speelt, de andere. Met Cross Save.

    Wat dit bijvoorbeeld betekend voor Cyberpunk (lijkt me de belangrijkste).
    Deze komt uit voor de Xbox One en is via backwards compatibility met stabielere FPS e.d. gelijk op de Series X te spelen.
    Zo gauw er een 'Remaster' voor Cyberpunk uitkomt met betere grafics, zal de Series X niet meer de backwards compatible versie gebruiken maar de Remaster. Die dan specifiek gemaakt is voor de hardware.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 19 juni 2020 10:50
    Eindelijk komt dit van de grond. Ze hadden dit met de one gewoon moeten doorzetten ipv moeten luisteren naar een handvol schreeuwlelijkers die het niet begrepen. Het gros van de gamers koopt alleen nog maar digitaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JointCh1L

    • 20 juni 2020 10:43
    Koop nog steeds alles fisiek, blijf dit doen tot er echt niets meer fisieks uitkomt.

    Dit ook mede omdat ik een collector bent.
    Digitale games zijn dik maar ook echt "DIK" overpriced.