Nieuws
e3

Microsoft meent dat PlayStation-exclusives van hogere kwaliteit zijn

'Sony heeft meer exclusieve games dan Microsoft, velen die van hogere kwaliteit zijn'

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft meldt dat exclusieve PlayStation-games niet alleen talrijker zijn dan op Xbox-consoles, maar ook van hogere kwaliteit zijn.

Dat meldt het bedrijf in een statement als reactie op het onderzoek van de Competition and Markets Authority (CMA) naar de mogelijke overname van Activision Blizzard door Microsoft. Laatstgenoemde bedrijf legt hierin uit hoe Sony op dit moment de dominante positie binnen de game-industrie bekleedt.

"Er zijn meer dan 280 exclusieve first- en third-party games uitgekomen op PlayStation in 2021 - bijna vijf keer zoveel als op Xbox." Verderop in het statement claimt het bedrijf: "Sony heeft meer exclusieve games dan Microsoft, velen die van hogere kwaliteit zijn."

Ook Nintendo ontkomt niet aan de vergelijking: "Zowel Sony's als Nintendo's exclusieve first-party games behoren tot de bestverkochte games in Europa en wereldwijd." Daarbij zouden er volgens Microsoft meer volwassen games op de Switch verkrijgbaar zijn dan op Xbox: "De CMA heeft de Switch onjuist beschreven als een familieconsole. Dat negeert het feit dat er meer volwassen games op de Switch beschikbaar zijn en gemarket worden."

Volgens Microsoft heeft Sony daarnaast deals met diverse third-party-uitgevers gemaakt om games niet op Xbox uit te geven. Als voorbeelden worden Final Fantasy 7 Remake, Bloodborne, Final Fantasy 16 en de Silent Hill 2-remake genoemd.

Daarbij wordt gerefereerd naar de mogelijkheid dat Call of Duty in de toekomt exclusief op Xbox uitkomt en wat dit voor Sony zou betekenen: "Het is ongeloofwaardig dat Sony, het consolebedrijf met een leidende positie, in de problemen raakt doordat het geen toegang meer heeft tot één franchise."

De CMA is eerder dit najaar een nieuwe fase van diens onderzoek naar de mogelijke overname van Activision Blizzard gestart. Als onderdeel van deze tweede fase gaat de Britse waakhond ook langs bij de betrokken bedrijven en vraagt het meningen van het publiek. Eerder deze week claimde de Financial Times nog dat Microsoft een deal aan Sony voorlegde om Call of Duty nog minstens tien jaar op PlayStation-consoles uit te blijven brengen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Pokémon Scarlet en Violet meer dan tien miljoen keer verkocht in drie dagen Twisted Metal-serie wordt vergeleken met Zombieland
98

Reacties op: Microsoft meent dat PlayStation-exclusives van hogere kwaliteit zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 09:30
    Het ziet er steeds slechter uit voor Microsoft. Het feit dat ook de FTC in Amerika gaat ingrijpen om de deal te blokkeren, maakt het steeds onwaarschijnlijker dat de overname doorgaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 09:32
    @Liquidshake

    Ik denk dat je er finaal naast zit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 09:39
    @Iconic kun je vinden, maar feiten neigen meer richting niet dan wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 09:48
    @Liquidshake

    Jij mag geloven wat je wil geloven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 09:51
    @Iconic Ik hoor graag je mening!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 09:59
    @Liquidshake

    Dat er na fase 2 gewoon een deal komt. Er is nog niks geks gebeurd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 november 2022 09:58
    @Liquidshake welke feiten dan, dat er fases 2 zijn. Feit is van de 16 landen zijn er al 2 goed gekeurd hoeveel afgekeurd nul. Dus het neigd er nu naar dat het goed gekeurd word en niet afgekeurd dit is een feit. Kan het altijd andere kant op gaan in andere landen ja dat kan altijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 10:04
    @hulstpower Dat kan zo zijn, maar de belangrijkste zijn toch wel Europa en Amerika. Als die het afkeuren dan zal het niet zo veel zin hebben toch? Ik denk dat de meeste landen wachten op de oordelen vanuit die twee, voordat zij iets zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 10:09
    @Liquidshake

    Misschien keuren ze het ook wel goed wie weet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 10:31
    @Iconic dan kan zeker, misschien in een andere vorm bijvoorbeeld. De vraag is wel of Microsoft dat dan wil, want dan is de deal minder waard tov wat zij hebben betaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 11:00
    @Liquidshake

    MS heeft de deal al een aantal keren aangepast maar Sony stemt niet in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 14:54
    @Iconic Ik bedoelde meer dat Microsoft misschien wordt verplicht om een deel van te stoten zodat de deal door kan gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 24 november 2022 15:22
    @Liquidshake

    O ja, dat zou kunnen! Geen idee, we wachten het af!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 november 2022 10:09
    @Liquidshake maar dat duurt nog wel even, ik denk dat eu goedleurt us ook en uk word een rechtzaak en dit vermoed ik. Van hun reacties. Geen feiten maar ik vermoed dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 10:32
    @hulstpower we zullen het wel zien, het blijft koffie dik kijken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 november 2022 10:33
    @Liquidshake het kan alle kanten op gaan. Misschien krijg jij gelijk misschien ik. Denk wel het gaat nog wel even duren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 24 november 2022 11:27
    @Liquidshake Fase 2 is blijkbaar niet zo abnormaal bij zo'n grote deals.

    We zullen wel zien wat er gebeurd. Ik denk ook dat het gewoon doorgaat.

    Persoonlijk maakt het me alleszins niet uit, ik kocht al jaren geen ABK-games meer. Niet mijn soort games momenteel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 november 2022 09:37
    @Liquidshake je zit er zo naast, micro zegt dit omdat ze de deal er sneller door willen hebben. En wat ze zeggen klopt ook David jaffe bedenker van God of war zei laast nog op coldeastwood podcast, dat sony games van hogere kwaliteit is en noemde kleine dingen die Sony in hun games heeft en micro in gears 5 niet had, zeg maar puntjes op de i. Ik denk wel dat de deal langer duurt en dat het misschien in uk en us zelfs naar rechtbanken gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 november 2022 09:41
    @hulstpower hoe dan??? Meerdere onderzoeken vanuit verschillende instanties en dan nog ook FTC erbij. Of wil je weer die YouTuber/advocaat Hulk Hogan weer aanhalen met zijn hogere wiskunde die nergens op slaat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 november 2022 09:54
    @Liquidshake een fase 2 is heel normal in dit soort grote aankopen.