De collectieve rechtszaak is aangespannen door Ryan Graves, die gecompenseerd wil worden voor de extra kosten en eist dat andere klanten in dezelfde situatie als hij ook hun geld terugkrijgen. De aanklacht heeft te maken met het niet goed verlopen van een automatische Xbox Live-verlenging.

In de omschrijving van de aanklacht staat dat het probleem voorkomt wanneer een abonnement automatisch moet worden verlengd, terwijl de opgegeven betalingsmethode niet meer werkt. Dit kan gebeuren wanneer de creditcardgegevens van een consument die in het systeem van Microsoft staat niet langer kloppen, bijvoorbeeld omdat een creditcard is verlopen. Hierdoor kan een abonnement niet automatisch worden verlengd.

Het gevolg is dat consumenten hun nieuwe betaalgegevens moeten invullen en een volledig nieuw abonnement moeten aanschaffen. Op het exacte moment dat dit gebeurt, verlengt Microsoft het reeds bestaande abonnement echter ook. Dit betekent dat de consument én een verlenging én een nieuw abonnement in rekening wordt gebracht.

Terugstorten

De aanklacht dat Microsoft de klant dubbel factureert voor een abonnement lijkt niet helemaal te kloppen, omdat de twee abonnementen volgens het bedrijf na elkaar zullen ingaan. Dit betekent wel dat een consument in plaats van een eenjarig abonnement, ongewild een tweejarig abonnement heeft gekocht. Iets dat klager Graves niet accepteert. Microsoft zegt dat er geen sprake is van een fout en weigert volgens Graves om het abonnement terug te zetten naar een jaar en de helft van het betaalde bedrag terug te storten.