Nieuws
Xbox Series X

Microsoft heeft niet als doel meer consoles dan Sony en Nintendo te verkopen

Phil Spencer is te gast bij Animal Talking

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft heeft niet als doel om meer consoles dan Nintendo en Sony te verkopen, aldus Xbox-baas Phil Spencer.

Dat meldt hij in een interview met Gary Whitta. Spencer was onlangs te gast in Animal Talking, de talkshow van Whitta die geheel in Animal Crossing: New Horizons wordt gehouden.

"Als (het verkopen van meer consoles dan Sony en Nintendo) ons doel was, zouden we niet onze games op pc uitbrengen", aldus Spencer. "We zouden onze games niet op Xbox One uitbrengen, we zouden xCloud niet lanceren zodat mensen games op hun telefoons kunnen spelen."

Spencer benadrukt hiermee wederom dat Microsoft zich meer richt op het leveren van diensten naar gamers, zoals Game Pass en het aankomende xCloud. Alle Xbox One- en Series X-games van Microsoft verschijnen daarnaast op pc.

Ondanks dat het bedrijf de nadruk niet op verkochte consoles wil leggen, brengt het ergens in november van dit jaar wel de Xbox Series X uit. Volgens geruchten moet er ook een minder krachtige versie van de console lanceren, genaamd Xbox Series S, maar dit is nog niet bevestigd. Onlangs werd de belangrijkste lanceringsgame voor de aankomende console, Halo Infinite, uitgesteld naar 2021.

De gehele talkshow met Spencer als gast is hieronder te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Morrowind-remaster Skywind toont verbeteringen Demo van NBA 2K21 komt begin volgende week uit
41

Reacties op: Microsoft heeft niet als doel meer consoles dan Sony en Nintendo te verkopen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MelvinChowder

    • 17 augustus 2020 11:05
    "Volgens geruchten moet er ook een minder krachtige versie van de console lanceren, genaamd Xbox Series X"

    Ik neem aan dat dit Xbox Series S moet zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 17 augustus 2020 11:23
    @MelvinChowder Yes!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 17 augustus 2020 11:09
    Klinkt als iemand die het begrepen heeft. Als het klopt dat het niet gaat om meer dan de anderen natuurlijk.

    Het gaat in geen enkele business over wie de meeste verkoopt dat die dan de beste of succesvolste is.
    Een bedrijf maakt een begroting en een verwachting.

    Stel dat Sony de ps5 inschat op 90 miljoen in 6 jaar.
    En Nintendo jaar switch op 100 miljoen in 6 jaar
    En Microsoft de Xbox series op 50 miljoen in 6 jaar.
    En Sony haalt ‘maar’ 60 miljoen,
    Nintendo haalt 75 miljoen
    En Microsoft haalt 55 miljoen.
    Dan is de Xbox serie nog altijd de slechtst verkopende console, maar eigenlijk wel de succesvolste.
    Gewoon omdat die boven verwachting verkocht.

    Een merk chips wat klein lokaal verkoopt is toch niet slechter dan een lays omdat die minder verkopen dan die grote concurrent.
    Ik snap daarom ook heel die cijfer oorlog tussen fans niet.
    Het gaat niet om wie aan kop zit, het gaat om wat verwachte men bij release van het beestje en ook nog dat elk product nu eenmaal grotere en minder grote namen hebben.

    Anders zou nooit een klein bedrijfje kunnen beginnen met een biologische drop variant want die kunnen nooit op boxen tegen venco en klene en dus zijn ze in de klene fanboy ogen meteen de slechtste.
    Dat is namelijk wel hoe men in consoles in het algemeen oordeelt.
    Raar toch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 17 augustus 2020 15:03
    @watashi wa maurice desu.

    Mooi gesproken en sluit ik me absoluut bij aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • whaha

    • 17 augustus 2020 19:13
    @watashi wa maurice desu.

    Ik sluit me hier ook bij aan. Mooi onderbouwd en goede metaforen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 17 augustus 2020 20:28
    @watashi wa maurice desu. Nee, ben ik het op meerdere punten niet mee eens. Ik snap wat je probeert te zeggen, maar in de praktijk en theorie gaat dat niet zo. Microsoft gaat niet uit van alleen dit doel, maar van heel veel verschillende meerdere. En dan wordt er nog rekening gehouden met interne en externe invloeden.

    Uit een combinatie van verschillende data, rekening houden met alle invloeden nadien, kan je pas zeggen welke het beste/succesvolste, wat dan ook is. Kijk naar Spotify, dat maakt nooit winst en toch investeren bedrijven er massaal miljoenen in.

    Daarnaast, Microsoft is net zo'n grote speler als Sony en Nintendo, misschien wel groter. Je doet nu alsof Microsoft dat niet is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 18 augustus 2020 07:23
    Misschien wel groter? Microsoft kan Sony en Nintendo samen niet alleen opkopen, maar kan dit op papier zelfs wel een keertje of tien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 18 augustus 2020 11:43
    @denver Sony wellicht, Nintendo niet. Mensen onderschatten echt gigantisch hoe groot en rijk Nintendo is.
    En de hoeveelheid geld die Microsoft "op papier" heeft is niet hetzelfde als het bedrag wat ze zo even kunnen ophoesten. Dus ja ik ben het met je eens dat Microsoft als bedrijf (dus alles, niet alleen xbox) groter is. Maar het ligt wel effe wat genuanceerder dan jij nu zegt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 18 augustus 2020 07:19
    “Het gaat in geen enkele business over wie de meeste verkoopt dat die dan de beste of succesvolste is.”

    Haha. Gelukkig leer je nog elke dag bij op school.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 17 augustus 2020 11:14
    Slim ook. Microsoft hun strategie is zo anders dan deze concurrenten, dat sales van hun consoles niet meer enorm belangrijk zijn. Volgens mij, verbeter me als ik het fout heb, is het sowieso het geval dat ze hun consoles verkopen met verlies. Dan is hun nieuwe strategie met dat je overal kan spelen, zolang het in hun eco-systeem is. Denk aan Gamepass, xBox App, xCloud. Heel erg verfrissend om naar te kijken.

    Het enige waar Microsoft nu nog voor moet zorgen is first party games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 17 augustus 2020 11:28
    Zelfkennis is belangrijk en daarmee het stellen van haalbare doelen. Als je alleen al naar Sony kijkt die hebben deze generatie bijna twee keer zo veel mensen naar hun platform weten te halen. Deze generatie waar velen een overstap naar digitaal gemaakt hebben, dus hoe overtuig je mensen om hun games achter te laten?

    Sinds Satya Nadella bij Microsoft zit is er een focus naar de core business: software en services. Bij Xbox zie je het vooral terug met de insteek van Game Pass en xCloud, maar ook hoe ze games niet langer beperken tot één platform. Ze gaven ook gewoon aan dat als je een gaming PC hebt er waarschijnlijk geen reden voor je zou zijn om een Xbox te kopen en dat is prima.

    Het zal misschien wat druk wegnemen op de verkoop van Xbox consoles, ze halen hun geld ook uit andere diensten. De marketing en hype rondom de nieuwe console is natuurlijk nog steeds aanwezig. Niet zo gek natuurlijk, want als je toch nog bij meer dan 50 miljoen klanten een Xbox (Series S of X) neer kan zetten met een gamepass abbo is dat natuurlijk niet mis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 17 augustus 2020 11:28
    Juist! En toch koop ik hoe dan ook een Series X. De diensten die MS nu aanbiedt zijn fantastisch voor gamers, de series X is alleen een hulpmiddel om die diensten full power mijn woonkamer in te knallen. Op de slaapkamer komt de One X en op de logeerkamer mijn oude One. Onderweg Xcloud want dat zit toch in gamepass ultimate. Ik zit voorlopig goed.

    Aantal verkochte consoles boeit mij sowieso niet.. Ik wordt er niet rijker van als er meer Xboxen verkocht worden. . Sterker nog; ik denk dat mede door de mindere verkoop de diensten nu zijn zoals ze nu zijn.. Dus tnx daarvoor!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 17 augustus 2020 11:50
    @kleinekoosjer precies zoals ik er ook over denk 👍 mooi schakelen tussen de verschillende platformen (pc/xbox/telefoon) en dat met 1 account. Dus uiteindelijk heb je alsnog genoeg mensen om online mee samen te spelen, misschien nog wel de meeste. en wat dat betreft vind ik microsoft veel consument vriendelijker dan sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 augustus 2020 11:30
    Enige nadeel is dat je voor de diensten vooraf betaald. Waar ik dus tegen aanhik is ik heb een gamepass maar de spellen zijn maar zozo tuurlijk je kan je ermee vermaken en soms doe ik dat ook met ori bijv, maar het gross vind ik maar middelmatig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 17 augustus 2020 11:32
    @Roy36NL Je hebt echter wel de optie om online te kijken wat het aanbod is voor je er geld aan uit geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 augustus 2020 11:36
    @FishSt1ck dat is zeker waar, maar er was een keer een aanbieding heb ik voor een lange tijd de gamepass aangeschaft. Maar ik moet eerlijk bekennen sinds Ori Wotw niet meer mijn Xbox aangehad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 17 augustus 2020 11:51
    @Roy36NL Dat is uiteraard een kwestie van smaak. Ik vind er genoeg, misschien zelfs teveel. Ik vind het heerlijk om games uit te proberen. Pass is daarvoor ideaal. Neem nu The Touryst bijvoorbeeld. Een game die ik nooit gekocht had. En toch zit ik nu op 96% geloof ik en heb mij er uitstekend mee vermaakt. Plus het feit dat we de aankomende jaren (ik heb ook voor 1 euro meer dan gold 3 jaar gamepass geregeld.. ) alle first party's direct krijgen.. man, waar haal ik de tijd vandaan. Echt super vet.

    Het voelt wmb een tikkeltje als die cazybytes/twilight shit uit de jaren 90, maar dan legaal. Je betaald een bedrag en je krijgt een pool aan games, uiteraard niet alles even leuk, maar genoeg om je oneindig mee te vermaken. (niet dat ik die cd's had uiteraard.. ahummm.. vriend van een vriend.. ).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 augustus 2020 11:58
    @kleinekoosjer 😂😂😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 17 augustus 2020 11:52
    @Roy36NL Gelukkig dat je Ori noemde want ik wou al meteen als keyboard warrior een monoloog beginnen ''HOEZO MIDDELMATIG?! HEB JE ORI NIET GESPEELD OFZO?!'' :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 augustus 2020 11:59
    @WvA nee nee ik vind ori echt een meesterwerk. Helemaal qua muziek werkt bijna therapeutisch.