Nieuws
Xbox Series X

Microsoft gaat in de toekomst geen cijfers van verkochte consoles delen

Hoeveelheid spelers is belangrijker

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft deelt al een tijdje geen cijfers meer van verkochte consoles, en het bedrijf is niet van plan dat in de toekomst opeens wel te gaan doen.

Dat laat Xbox-hoofd Phil Spencer weten in een interview met The Guardian. "Ik weet dat het manipulatief klinkt en daar verontschuldig ik mij voor, maar ik wil niet dat mijn team zich op (consoleverkoop) richt... daar blijf ik mij aan houden. We laten publiekelijk spelersaantallen weten. Ik wil dat we daar door gedreven worden, niet door hoeveel individuele stukjes plastic we verkopen."

Hij vervolgt: "In het afgelopen jaar kondigden Google en Amazon en nu ook Facebook aan dat ze in onze game-industrie komen. Met hen concurreren heeft niets te maken met hoeveel exemplaren ik van de Xbox Series X heb verkocht. Google gaat nooit vertellen hoeveel Chromecast Pros ze hebben verkocht. Ze gaan praten over hoeveel spelers ze hebben."

De keuze om geen cijfers van verkochte consoles te delen, werd tijdens de Xbox One-generatie gemaakt. Veel gamers gingen er toen van uit dat Microsoft dit had besloten omdat het achterliep op de concurrentie, maar ook als de Xbox Series X en S goed verkopen, lijkt het bedrijf dus geen verkoopcijfers te delen. In plaats daarvan legt Microsoft de focus op hoeveel spelers per game en Game Pass-abonnees ze hebben.

Eerder vandaag kondigde Microsoft aan dat de Series X en Series S de grootste lancering ooit in de geschiedenis van Xbox omvatten. Daar werden ook geen cijfers bij genoemd.

Xbox Series X

Dit artikel delen:

Lees meer

Fifa 21 laat spelers nu bepalen hoeveel geld ze uitgeven Grounded heeft meer dan vijf miljoen spelers
14

Reacties op: Microsoft gaat in de toekomst geen cijfers van verkochte consoles delen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • inkmasteryPS4

    • 12 november 2020 17:21
    Wie weet is het in current gen andersom en gaat xbox aan kop, gamepass trekt genoeg gamers over de streep exclusives ofniet.

    Maar goed ik wacht rustig af tot sony met iets komt wat erop lijkt als games als God of War of de nieuwe Horizon Zero Dawn daarop bijv op komen is het een must.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 12 november 2020 18:19
    Ik vind het wel jammer, altijd wel geïnteresseerd in zulke cijfertjes, gelukkig hebben we nog wel het aantal Gamepass abonnees.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KLUUT

    • 12 november 2020 21:39
    Totaal niet relevant voor hen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 november 2020 05:07
    Ook wij hebben het artikel gelezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 12 november 2020 23:47
    Toch blijft het jammer dat je voor die gamepass een paypal of creditcard nodig hebt. Ik ken genoeg mensen die geen van beide willen of kunnen nemen en de gamepass wel kunnen betalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 november 2020 05:07
    Je kunt GamePass (kaarten) gewoon met iDEAL aanschaffen. Google maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 13 november 2020 08:37
    @melody Dit is niet waar. Het kan zelfs via je internet-abonnement tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 13 november 2020 09:07
    @melody Fake news!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 november 2020 05:10
    Reken maar dat als (nee, zodra) ze straks flink voorlopen op Sony de cijfers toch op een of andere manier naar buiten komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 13 november 2020 07:16
    Begrijpelijk, van de top 5 best verkochte consoles zijn er 4 van Sony.
    De 360 is de best verkochte Xbox en staat op de 6de plek.

    PS2 157.7M
    PS4 112.1M
    PS 102.5M
    Wii 101.6M
    PS3 87.4M
    360 85.5M
    NES 61.9M
    Switch 61.4M
    Super NES 49.1M
    Xbox ONE 48.4M

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 13 november 2020 09:09
    @Rexus Zoals in het artikel staat is het aantal stukjes plastic niet echt interressant,

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 13 november 2020 09:53
    Een klassiek voorbeeld van "Moving the goalposts"

    sony: we hebben 15 miljoen ps5's verkocht
    ms: we hebben 16 miljoen gamepass spelers (op xbox/pc/android/ios / proef abbonementen en 1 keer inloggen meegeteld)

    :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 13 november 2020 12:16
    @ali3n8tor Compleet begrijpelijk ook. Gamepass brengt maandelijks geld in het laatje, een console doet dat eenmalig. Console verkopen zijn ook helemaal niet meer interessant in de toekomst, het gaat om die consistente stroom aan geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Red Dead Demon

    • 13 november 2020 14:51
    Het zal mij rotzorg zijn wie de meeste apparaten verkoopt.
    Zolang ik van m'n PlayStations kan genieten, ben ik blij.