Nieuws
activision blizzard xbox

Microsoft bereid om Activision-overname in rechtbank te verdedigen

Mocht de FTC overgaan tot een rechtszaak

Geschreven door Jari Klapwijk op
Microsoft is bereid om de overname van Activision Blizzard te verdedigen in de rechtszaal.

Dat meldt Bloomberg. Microsoft heeft nog geen gesprekken gevoerd met de FTC over eventuele concessies. Het onderzoek bevindt zich in de afrondende fase en de commissie geeft naar verwachting snel een oordeel. De medewerkers bepalen dan of ze een rechtszaak willen aanspannen om de deal te blokkeren. Daar wordt over gestemd.

Mocht het tot een rechtszaak komen, wil dat niet zeggen dat de deal ook geblokkeerd wordt. Volgens Jennifer Rie, Bloomberg-deskundige op het gebied van overnames, zou het niet verrassend zijn als die rechtszaak er komt, maar wordt het lastig voor de FTC om die ook te winnen. Microsoft is dit keer bereid om die strijd in de rechtszaal aan te gaan. In 1995 koos Microsoft ervoor om van de overname van softwaremaker Intuit Inc. af te zien, nadat de regering aankondigde een rechtszaak te willen starten om de deal te blokkeren.

Eerder gaf Activision Blizzard-cco Lulu Cheng Meservey al aan dat Activision bereid is om te vechten voor de deal. Meservey is van mening dat de deal geen negatieve impact kan hebben. "Ik zie een hoop speculatie over Microsofts overname van Activision Blizzard", begint ze in een tweet. "Elke suggestie dat de transactie een anticompetitief effect kan hebben, is absurd. Deze fusie zal gamers en de Amerikaanse game-industrie ten goede komen, vooral nu we met stuggere competitie uit het buitenland te maken hebben."

Meservey geeft aan dat Activision Blizzard met de waakhonden wil meewerken om de overname door te laten gaan. "Maar we zullen niet twijfelen om te vechten om de transactie te verdedigen, mocht dat nodig zijn."

Microsoft kondigde eerder dit jaar aan dat het Activision Blizzard wil kopen voor 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. De deal werd eerder al wel goedgekeurd in Brazilië en Saudi-Arabië. Bij de aankondiging van de deal gaf Microsoft al aan dat de aankoop mogelijk pas in juni 2023 wordt afgerond. Mocht het daadwerkelijk tot een rechtszaak komen in Amerika, dan wordt die datum mogelijk niet gehaald. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Fortnite Chapter 4 is van start gegaan Nieuwe trailer The Last Of Us-serie uitgebracht
23

Reacties op: Microsoft bereid om Activision-overname in rechtbank te verdedigen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Roolio

    • 4 december 2022 13:15
    Jaha, nu weten wij het wel. Gewoon even afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 4 december 2022 13:32
    Een week geen AB overname nieuws is een week niet geleefd denk ik maar.

    Overigens is de deal die Sony kreeg meer dan royaal. 10 jaar deal maakt normaal geen enkele studio. Dat is namelijk halfweg de ps6. Dat is een hele nette deal. En niet gezegd dat het daarna stopt. Enkel wordt dan opnieuw de situatie overzien.

    Ik zou het overigens echt geniaal vinden als deze deal niet doorgaat en AB dan op eigen beweging een eigen zelfstandige deal met Microsoft maken. Gewoon om te laten zien dat Sony met afkeuren van de deal niet meteen gegarandeerd eeuwig COD hebben.
    Microsoft heeft hierna ineens 67 miljard beschikbaar als de deal niet doorgaat. Zou een geweldige stunt zijn als de deal misloopt en AB dan voor deze generatie exclusief gaat bij Xbox.

    En ja ik weet dat dat niet slim is ivm verkopen. Voor ik allerlei mensen krijg die dit even duidelijk maken. Ik ben gewoon even in tekst vorm hardop aan het denken dat deze deal afketsen niet perse in Sony voordeel zou vallen. Dat is wel in hoe zij zichzelf als lichtelijk egocentrisch bedrijf als de enige logische keuze vinden maar ik wil maar zeggen dat AB gewoon zelf ook beslissingen kan maken en wat als ze nu gewoon genoeg hebben van Sony en Ryan vanwege het eeuwige dwarsliggen dat ze besluiten op eigen houtje een exclusieve deal te sluiten..en dan 1 die misschien juist niet hun exclusief Xbox maakt maar vooral overal behalve Sony.
    Dat zou ik echt geweldig vinden. Eigenlijk zou dat gewoon een keer zo moeten gaan

    Dan beseffen bedrijven ook dat iets tegenhouden ook kan zijn dat ze een dikke backfire kunnen gaan krijgen.

    Toegeven ik denk niet dat AB dit durft.
    Maar wat zou het toch mooi zijn als Sony later beseft dat de 10 jaar deal eigenlijk hun enige goede keuze was.

    Overigens ben ik niet anti Sony. Maar ze stellen zichzelf nogal op als drama queen terwijl de deal afblazen ook niet perse goed is als AB andere plannen heeft.
    Die binding met Microsoft kan ook op andere manieren dan overnemen. AB kan zelfstandig zijn en besluiten Sony te negeren op hun console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 december 2022 14:24
    @watashi wa maurice desu. 68 miljard min 3 als deal niet door gaat kan je veel deals sluiten met 3rd party.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 4 december 2022 20:04
    @watashi wa maurice desu. Het zou inderdaad een goede grap zijn als ABK hun eigen glazen gaat ingooien daarna.

    Volgens mij gaan de aandeelhouders niet lachen als je dat dacht XD. Maar even zonder dollen. Sony zit MS helemaal niet dwars. Microsoft doet een enorme aankoop dat voor hun zelf een risico is en niet Jim Ryan.

    Het probleem is dat gamers het hele gedoe alleen zien als een Sony vs MS verhaal, maar de reden dat zelfs de amerikaanse instanties een rechtzaak willen beginnen heeft hier namelijk niks mee te maken. Dat gaat om welke macht MS straks in de markt heeft en opeens een hoop markt aandeel erbij "koopt', iets met "anti-comepetitive". Er is ook een kans dat CoD ook niet op gamepass zal komen als MS hun game als nog op andere platformen wilt releasen. Als MS competitive wilt blijven met een game die ze zelf bezitten, dan moet het op elk platform gelijk blijven anders ben je niet competitive bezig.

    Het feit dat jij een verhaal verzint dat ABK iets zou doen om Sony dwars te zitten is nogal bizar. Je hebt blijkbaar niet nagedacht over je argument gezien het eerder het einde betekend voor ABK dan andersom.

    Er is dus schijnbaar genoeg reden dat het eventueel niet door zou kunnen gaan. Jouw verhaal is meer hoe internet warriors het willen zien, en een mooi fantasy verhaal omheen hangen.

    "Overigens ben ik niet anti Sony. Maar ze stellen zichzelf nogal op als drama queen terwijl de deal afblazen ook niet perse goed is als AB andere plannen heeft."

    Sorry, maar volgens mij hebben we toch echt maar 1 echte statement van Sony gehad. Het is vooral MS en Phil Spencer die zich graag elke week willen laten horen en goodwill willen creeeren. Dit is business, we praten hier niet over een indie game en wat Microsoft naar buiten brengt is ook maar het topje van wat er daadwerkelijk allemaal achter de schermen wordt besproken.

    Overname van ARM door Nvidia was ook door o.a. Google en MS tegen gehouden en MS was daar leading in namelijk. Heeft Nvidia zich nu compleet weggetrokken van Microsoft? Het is gewoon harde business, jouw comment laat precies zien dat je er emotioneel er teveel in zit en eigenlijk zelfs niet echt over geinformeerd bent.

    Dat noem ik drama.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 4 december 2022 20:35
    @Recon31 word jij niet moe van jezelf Avery

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 4 december 2022 23:17
    @Deadspacer Worden mensen niet moe van hun eigen fantasie? Alsjeblieft, hou deze typische gamer.nl reacties voor je hoor Deadspacer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 5 december 2022 00:48
    @Recon31 wat ben je toch ook een zielig mannetje met je paragraaf antwoorden over microsoft en xbox we weten allemaal wie je echt bent.

    Hou jij je domme reacties lekker voor je heeft de rest van ons tenminste nog wat leesplezier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 4 december 2022 21:44
    @Recon31

    Oh dit meen je niet. Ik neem je reactie al niet eens serieus omdat jij mijn comment als een serieuze reactie leest. Ik was sarcastisch hardop aan het schrijven.
    Gewoon een beetje dollen en ja misschien ook wel een beetje de Sony fans uitlokken omdat die niet graag horen dat iemand hun bedrijfje op de hak neemt.

    Dat deed ik. Niet serieus de situatie benaderen.een belachelijke gedachte aanhalen. Een voorstel plaatsen die zo ver gezocht is maar wel een echte mogelijkheid kan zijn dat het bijna ongeloofwaardig moest zijn.
    Ik dacht dat ik mijn bericht wel zo belachelijk had bedacht dat iedereen wel doorhad dat hst niet serieus was bedoeld

    Overigens denk ik wel dat ik genoeg informatie heb dat ik wel degelijk zie dat dit een mogelijkheid is.
    Vergezocht, belachelijk, maar wel mogelijk.

    Maar goed als jij het niet als grap hebt gelezen nou dan sorry als ik je op je tenen trapte. Je verdedigd nogal alsof ik je moeder heb beledigd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 4 december 2022 23:20
    @watashi wa maurice desu. Sarcasme? ziet er meer uit als jezelf eronder uit te praten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 5 december 2022 06:45
    @Recon31

    Echt ongelofelijk dit. Denk je echt dat ik die hele situatie zie als een grote waarschijnlijkheid?
    Hoe vaak heb je ergens al dit gelezen..
    Hoe vaak is dit al zo in het nieuws gekomen zoals ik het breng.

    Zoals ik al zei ik maakte het niet voor niks zo belachelijk mogelijk.

    Het was volledig bedoelt als een soort van klucht situatie in een proces wat op verschillende vlakken behoorlijke soap vormen gekregen heeft. En ja als een klucht. Een gekke situatie die volledig ontspoord is, zo onlogisch en belachelijk dat men het nooit serieus kan nemen.

    En net als een goede grap, klucht, of lollige situatie ging het mij in mijn comment erover dat ik het zo serieus mogelijk omschreef om iets wat zo belachelijk kon zijn wel als geloofwaardig te schrijven. Anders had ik er wel fantasy van gemaakt. Maar ik
    Dat ik het serieus omschreef betekend niet dat ik het serieus bedoelde. Ik moest het serieus reeel omschrijven om een uitermate vergezochte situatie enige geloofwaardigheid te maken.

    Maar goed in ieder geval heeft er iemand serieus op gereageerd en die persoon ziet niet eens dat die nu zelf ook in de klucht actief is en zichzelf belachelijk maakt.
    In ieder geval hoe ik het zie.

    Overigens ga ik hierna ook niet meer op je reageren hoor. Want ik blijf geen trol voeden. want je pakt elke keer 1 klein stukje uit mijn hele tekst en dat vergroot je zonder de hele context te pakken. Dan ben ik klaar.
    Dus succes om trollen voeding te vinden, ik ben er klaar mee bij deze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 december 2022 10:17
    @watashi wa maurice desu. Bijzondere jongen ben je. Je noemt iemand anders een trol die reageert op jouw bericht waarvan je zelf aangeeft dat je ermee aan t trollen was.
    Wat een niveau weer. En ik hoor dat @recon31 nu banned is?
    Wat een niveau hier. Gamer.nl doe me een lol en verwijder ook mijn account. Ikzou t zelf doen. Maar die optie heeft jullie geweldige systeem niet. Ik ben hier wel klaar mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 5 december 2022 10:30
    @Messtranor

    Ik troll niet, ik gaf aan dat ik een lolletje maakte. Dat is iets anders dan trollen. Trollen is in mijn beleving bewust reageren op iemand om die persoon constant uit te dagen.
    Ik reageerde niet op iemand.

    Ik plaatste een bericht. Wie daar op reageerde is aan die persoon zelf maar ik daag niemand persoonlijk uit en ik ben ook niet altijd bezig om mensen zo uit te lokken.

    Jij komt hier al vaker, jij zou ondertussen wel moeten zien dat ik geen trol ben.
    Zelden lok ik mensen uit. En als dat is is het per ongeluk.

    En ja die andere was wel echt aan het trollen op mijn reactie.
    Want die pikte maar 1 onderdeel van mijn hele bericht. Dat noem ik trollen.

    Ik was niks minder aan het doen dan een beetje luchtig dit onderwerp benaderen.
    Dat jij dat al trollen ziet is wel jou ding want ik reageerde op niemand. Ik benadeelde niemand.
    En er heeft ook niemand verder op gereageerd. Dus in zoverre heb ik dus vrij weinig mensen aangesproken met mijn bericht.
    Dat is niet echt een trol toch?
    Kijk eens naar het gemiddelde hoe hier op elkaar gereageerd wordt. En vooral als je dan bent van iets wat decreet raar vind.
    Die reacties zijn trollen. Uithalen naar iemand om die persoon negatief of belachelijk te maken.

    En nee daar doe ik dus niet aan mee.
    En dat zou iedereen ondertussen toch wel moeten weten
    Ik probeer zelfs vaak dingen vanaf meerdere kanten te benaderen. Vandaar ook mijn mening is rate comment. Omdat ik dit hele onderwerp op een manier benaderde die weinig anderen hadden gedaan.
    At is mijn stijl. Dat maakt me nog geen trol.

    Overigens had voor mij een ban ook niet gehoeven hoor.

    Jammer dat iemand niet gewoon echt de discussie aan wilt en enkel een klein deel als groot uitmeet, maar dat vind ik dan geen ban waardig eerlijk gezegd.

    Maar kan zijn dates bij die persoon al meerdere dingen hebben opgemerkt dus dan kan alles opgeteld wel een ban waardig worden.
    Maar dat weet ik dus niet.

    Maar als jullie vonden dat ik aan het trollen was zal ik voortaan geen grapjes maken, geen uitermate overdreven belachelijke situaties bedenken omdat de mensen op gamer niet kunnen hebben dat ik soms ook lol wil maken. En dit onderwerp is al zo enorm serieus en de wereld ook dat ik eigenlijk een uitermate belachelijke situatie schetsen wel lollig vond.

    Als iemand anders dit had gedaan had ik die een plus gegeven omdat ik het wel mooi had gevonden.

    Maar blijkbaar ben je dan ook een trol.
    Sorry als meer mensen dat gevoel hebben. Ik dacht dat mensen wel een beetje anderen ijk zouden waarderen.
    Maar blijkbaar enkel achter elkaar aan loop gedrag wordt gewaardeerd.

    Mijn excuses aan iedereen die ik hiermee beledigde en onterecht uitlokte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 5 december 2022 13:27
    @Messtranor opgeruimd staat netjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 december 2022 14:30
    @xeros Dit bedoel ik dus. Gewoon toxic. Iedereen die een weerwoord geeft liegt, of is een trol, of een Sony fanboy.
    Ik heb wel wat beters te doen.
    En als je denkt dat jouw respons een goede aanvulling is en men dat hier normaal vind dan moet je je wellicht eens gaan afvragen hoe je in elkaar zit.
    Iemand klaagde eerder over "Jammer dat iemand niet gewoon echt de discussie aan wilt"
    Maar er valt geen discussie te voeren als ieder weerwoord wordt afgedaan als leugens en fanboy praatjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 december 2022 15:05
    @Messtranor Nou die laatste zin kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar er moet niet gedaan worden alsof er alleen fanboys in kamp Xbox zitten en alsof geheel kamp XBox vol zit met fanboys.
    Dat hele denken in kampen vind ik eerlijk gezegd nogal belachelijk.

    Ik probeer vaak genoeg de discussie te voeren, en dat zal ik vast vaak genoeg verkeerd doen, maar inmiddels weet ik dat je dat met een aantal mensen simpelweg niet hoeft te proberen.
    Volgens die personen ben je meteen butthurt, zielig, gekrenkt, worden er allerlei verzinsels bijgehaald of hebben ze bepaalde kennis die ze gewoon echt niet kunnen weten.
    Het probleem is denk ik vooral dat veel mensen er vanuit gaan dat reacties hier een bijbedoeling hebben om het 'andere kamp' in diskrediet te brengen.
    Maar zoals watashi wa maurice desu. hierboven al zegt, soms ga je even uit van een 'wat als' of 'stel dat'. Maar wordt meteen raar op gereageerd.

    Maar goed het heeft niet zoveel om hier ook een discussie te gaan voeren.
    Van mij hoeft Recon31 ook geen ban te krijgen, laat hem lekker.
    Ik verwacht hem sowieso weer onder een ander account.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 december 2022 15:14
    @Ziminar ik zeg zeer zeker niet dat er alleen xbox fanboys zijn. Het is ook een kwestie van gevoel. Iedere xbox gebruiker vind dat er vooral Sony fanboys zijn en andersom. Maar goed dat heb ik al vaker gezegd. Maar de volgende keer ben je weer net zo hard een fanboy als je ergens kritisch op bent.
    Vat dit ook vooral niet persoonlijk op. Maar ik heb gewoon geen zin meer in deze eindeloos herhalende cyclus.
    Zo'n respons als van xeros bijvoorbeeld. Dan ben je gewoon een 3 letter woord wat t spamfilter me niet toelaat om te zeggen. Dat is geen discussie voeren. Dat is gewoon giftig gedrag. En als gamer.nl eerlijk is en recon banned, dan ban je hem ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 december 2022 15:35
    @Messtranor Ik kan me alleen maar helemaal aansluiten bij jouw reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 4 december 2022 13:36
    Uiteraard je moet achter je keuze staan.

    Gaat nog wel ff duren als het tot een rechtzaak komt gewoon afwachten dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 december 2022 14:16
    Zal net voor of na e3 wel rond zijn gok ik deze deal. Micro hoopt op eerder natuurlijk maar gok op nog wel half jaartje getouwtrek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 4 december 2022 18:28
    Als diablo 4 maar in game pass komt dan ben ik blij