Net als Half-Life 2 biedt SiN Episodes een hoge mate van interactie met de omgeving. In plaats van dat je objecten met een Gravity Gun optilt, gebruikt John Blade gewoon zijn handen. Hierdoor kun je nog nauwkeuriger objecten neerzetten, om zo barricades op te werpen. Zelfs in de 'on rails' stukjes zal de interactie groot zijn. Zo kun je in de auto wat met het dashboardkastje rommelen en de radio op een andere zender afstemmen, tot ergenis van je chauffeuse.
Een sterk element van SiN Episodes belooft de AI te worden. Zo zullen tegenstanders elkaar te hulp schieten wanneer er eentje gewond is. Locatie-afhankelijke schade, iets waarmee het originele SiN pionierde, is namelijk nog steeds van de partij. Je kunt dit keer bijvoorbeeld de benen onder je tegenstander weg schieten. In plaats van dat hij zich over geeft, zal hij nog proberen wat schoten op je te lo en, terwijl zijn teamgenoot het overgebleven restje probeert weg te slepen. Dramatische taferelen alom.
Het onderverdelen in Episodes brengt ook de nodige vernieuwing met zich mee. Elke Episode zal zo'n zestal uur duren en elke drie à vier maanden kun je een nieuwe Episode verwachten. De nieuwe Episodes worden gemaakt afhankelijk van de feedback die men van spelers krijgt. Een deel van deze feedback krijgt men echter automatisch wanneer je het spel speelt, want men zal de speelstijl van de verschillende spelers kunnen analyseren om zo te bekijken welke keuzes er in het spel gemaakt worden. Hier zal men met volgende episodes op in kunnen spelen. Ben je gesteld op je privacy, dan kun je voorkomen dat Ritual met je 'mee kijkt'.
De eerste Episode van SiN Episodes wordt dit eindejaar al verwacht. Morgen of overmorgen zal de volledige onthulling van het spel, hopelijk met de eerste screenshots, op deze website plaatsvinden.