Ergens in een donker bos, in een nog donkerdere wereld ligt een dorp, genaamd Masad. Het vredelievende dorp wordt op een nacht aangevallen door strijders die op zoek zijn naar een jongen met een speciaal teken op zijn hand, de strijders gaan bruut te werk en moorden het hele dorp uit. Zonder succes, het speciale kind leeft nog en zal tijdens het gehele spel tegen het kwade vechten.

Het stuk hierboven is een kleine intro op het verhaal van Summoner, een role playing game voor de PC en PS2 die tegelijkertijd met Red Faction gemaakt werd bij developer Volution. Momenteel is de ontwikkelaar bezig aan deel 2 van de game, welke voorlopig alleen nog gepland staat voor de Sony's next-gen console.

Summoner 2 gaat verder waar deel 1 ophield en zal een verbeterde versie van het spel worden met nieuwe levels en mogelijkheden. Volution verteldt in een interview met Computer and Video Games dat het spel onder andere minstens 25 uur gameplay aan boord heeft om de gamer mee te boeien.Can you outline how the party-driven combat system works for us? Shekar: Just as in the first Summoner, the player has control over one specific character at any time and AI scripts (which are customizable) control the other party members. At any time, you can switch to any of the other characters in your party. Volgens teamlid Anoop Shekar zal het spel zich door middel van het uitgebalanceerde en minder 'Japans drama-achtig' verhaal plus het actie geöriërenteerde combatsysteem kunnen onderscheiden van de andere PS2 RPG's. We zullen het over een aantal maanden uit kunnen proberen, tot die tijd is er altijd nog dit interview om je voor te bereiden op al het geweld.