In september 1999 dacht Electronic Arts dat het misschien een goed idee zou zijn om een opvolger voor één van de meest populaire MMORPG's, Ultima Online, te laten ontwikkelen. En zo was Ultima Online 2, later hernoemd tot Ultima World Online: Origins, geboren. Anderhalf jaar later kwamen de marketing mensen van EA tot de ontdekking dat ze eigenlijk al een goedlopende MMORPG hadden, en stopte met de ontwikkeling van deze opvolger. Dit had tot gevolg dat de bedenker van Ultima, Richard Garriott er vandoor ging en er weer een aantal expansion packs voor de oude UO kwamen.

Maar EA heeft het licht weer gezien, en gaat het nogmaals proberen om naast UO, een tweede Ultima Online game succesvol te maken, deze keer heet het Ultima X: Odyssey. En tot nu toe ziet deze MMORPG er veelbelovend uit. Gebouwd op de nieuwste Unreal technologie, privé gebieden waar je niet op andere spelers hoeft te wachten, een uniek skill-systeem, en nog veel meer. Gamespy was in ieder geval ook onder de indruk en heeft onlangs het derde deel van hun Developer Diary online gezet. Hier gaan ze in op het verbeteren van je personage met het originele skill-systeem, alsmede de terugkeer van de zogenaamde 'Virtue-points', bekend van de single-player Ultima games.In UXO, all 216 character abilities and all 24 virtue abilities are unique. So if one ability does fire damage with a small chance to stun a target, then no other ability works just like that. On top of that, each ability has its own ability level, which can be increased from 1 to 10 to enhance the effectiveness of that particular ability. In effect, that creates a total of 2,400 permutations of abilities, giving you almost limitless options. Om helemaal op de hoogte te komen van Ultima X: Odyssey, kan je ook de eerste en tweede Developer Diary raadplegen. Hierin komen onder andere de manier waarop quests en gevechten worden afgehandeld aan bod. Ben je bang dat je teveel informatie moet verwerken, lees dan alleen het derde deel. Ultima X: Odyssey moet volgens de nieuwste info eind april uitkomen, tenzij EA zich weer bedenkt.