Wester begrijpt niet waarom andere bedrijven nog steeds DRM gebruiken. Het heeft volgens hem geen nut vanuit het perspectief van de consument, die er alleen maar last van heeft. Wester was zelf een van die consumenten: "Ik kocht Civilization III toen de game uitkwam en ik heb drie dagen niet kunnen spelen. (…) Ik moest driemaal contact opnemen met de ondersteuningsdienst van Atari voordat ik eindelijk geholpen werd. Die ervaring is verschrikkelijk.” Vooral de DRM van Ubisoft, die spelers verplicht online te zijn, is niet meer van deze tijd, zo stelt Wester.
Ook als bedrijf zijnde levert het volgens hem geen voordelen op: "Als je kijkt naar Sony’s DRM, Securom – dat is verspilling van geld. Het beschermt je drie dagen, het zorgt voor veel extra technische ondersteuning en zal de verkopen niet verbeteren. Ik kan het weten, want acht jaar geleden hebben we dit zelf geprobeerd. Maar het heeft nooit gewerkt, vanwege twee redenen. Het kost geld en je loopt inkomsten mis, bovendien is het zo vervelend voor klanten."
Reden DRM
Wester denkt dat CEO's van bedrijven de omstreden maatregel toch blijven gebruiken omdat ze afhankelijk zijn van investeerders. "Als je een CEO bent, dan moet je jezelf indekken. De mensen die je vragen stellen (over DRM), weten niets over games. Zij vragen: ‘Dus, wat voor maatregelen tref je om onze game te beschermen tegen piraterij?'. Dan kun jij zeggen: ‘We kopen een oplossing van Sony’. Hoewel Wester deze redenering snapt, ziet hij niet in waarom er tegenwoordig nog DRM aan spellen wordt toegevoegd, nadat het volgens hem verliesgevend is gebleken.
Reacties op: Magicka-ontwikkelaar: 'DRM is geldverspilling'
Magister
Stealth95NL
ravw
Wat je niet echt wil , ivm stroomkosten, afschrijving enz , enz
Daarbij is het voor vele gamers niet gewenst te zijn voor een single play game om altijd maar online te zijn.
Want het spel wil je overall kunnen spelen en niet alleen waar internet toegang is.
Wat ook weer de game vertraagt en andere dingen die daar bij komen spelen …
voorbeeld zit je in een moeilijk stukje , krijg je in eens de melding kan geen verbinding met de servers maken en sluit het spel af…… daar gaat je tijd dan , kan je weer op nieuw beginnen.
of je moet weer eens wachten tot de servers online komen ….of je provider moet weer online komen.
Nee ik wil een game spelen wanneer ik dat wil en niet afhankelijk willen zijn van andere
Leshrac
Teknootje
Feit blijft dat de DRM die o.a. Ubi-Soft gebruikt ontzettend irritant is. Laatst met Assasin's Creed Revelations ook last gehad dat de server plat lag en je kan dus niet eens meer singleplayer spelen.
Schizocorpse
dmb97
Renzyy
Voor de singleplayer van Assassin's Creed Revelations hoef je geen verbinding met het internet te maken om 'm te kunnen spelen. Dit geldt alleen voor de multiplayer.
Ikzelf heb nooit last gehad van DRM. Ga ook geen laptop meenemen op vakantie of een spel spelen op 'n plek waar geen internet aanwezig is…
bigds9fan
Hetzelfde met inbrekers, als die er helemaal niet zouden zijn dan hoefde de voordeur ook niet meer op slot.
robertification
GammaRayBurst
DasPhantom
Net of DRM de scene ervan weerhoudt games illegaal/'als demo' beschikbaar te maken..
Schizocorpse
Conclusie: DRM is overbodig.
ijsvogeltje
In mijn ogen is het alleen maar een middel om meer te verkopen.
In dat licht zeg ik: 'Skidrow FTW'.
Pillows
Hakker
Fout, Magicka is hier juist een goed voorbeeld van. Het is een game met een lage prijs waardoor het ook veel eerder en makkelijker wordt gekocht.
Ik koop meer dan genoeg spellen, maar spul van Ubisoft zit daar bv niet bij. Het is makkelijker en "klant vriendelijker" om hem te downloaden dan hem officieel te kopen.
Ik ben ook gestopt met DVD's kopen toen die BS reclame erin gestopt werd van "piarterij is een misdrijf" IK KOOP GVD HET PRODUCT!!!!! Je kan het niet skippen of doorspoelen dus wordt je als kopende klant een beetje behandeld als een crimineel! Nou als men het zo graag wil dat ik mijn films en spellen download dan doe ik het wel.
Beloon klanten eens al ze het kopen. Van mij part digitale goodies of iets bij de game. Iets van een artbook ofzo je betaald tenslotte al volle bak voor een spel in plaats van je kopende klanten te treiteren met dat soort gedoe, maar het is zo kaal als het maar kan. Als je een spel koopt of een DVD/Blu-ray kan er nog niet eens een boekje meer vanaf.