Met Lost Planet heeft het legendarische Japanse bedrijf Capcom zijn nieuwste grote project af. Deze ontwikkelaar wist de westerse markt de afgelopen jaren zeer goed te bereiken met de instant klassieker Resident Evil 4 en het uitermate vermakelijke Dead Rising. De producer van Lost Planet, Jun Takeuchi, vreest echter de westerse ontwikkelaars. Daar waar Japanse ontwikkelaars vroeger de besten waren, zijn het nu de westerlingen die de leidende rol hebben overgenomen. Volgens Takeuchi isoleren de Japanse ontwikkelaars zich en maken ze alleen nog games voor de eigen markt.

"Ik denk dat westerse ontwikkelaars veel geleend en geleerd hebben van Japanse ontwikkelaars in al de jaren dat de Japanners de leiding hadden. Daar hebben ze op voortgebouwd en namen toen een voorsprong."

"Mensen zeggen dat RPG's populair zijn in Japan, maar het zijn slechts de Dragon Quest en Final Fantasy reeksen die het goed doen."

"Als deze trend doorgaat, zullen Japanse ontwikkelaars slechts afhankelijk zijn van die paar grote franchises. Japanse studios moeten nieuwe terreinen ontdekken, nieuwe genres creëeren, nieuwe games proberen te maken die wereldwijde aantrekkingskracht hebben. Dat is wat we proberen te doen met Capcom, en ik hoop dat meer Japanse ontwikkelaars dat zullen doen. Er is veel dat we kunnen leren van westerse ontwikkelaars."

Resident Evil 4: Capcom's game die het in de VS en Europa erg goed deed.

"Als westerse ontwikkelaars games zouden maken voor de Japanse markt, dan zouden veel Japanse ontwikkelaars het moeilijk krijgen."

Lees het gehele interview hier.

Capcom hoeft de hand in ieder geval niet in eigen boezem te steken, want met Okami en nieuwe games in de Resident Evil serie zijn er alvast een aantal Japanse games waar wij reikhalzend naar uitkijken.