"LittleBigPlanet had complete diepte en een volledig vrije camera en de gameplay was niet gelaagd opgebouwd [zoals bij de uiteindelijke versie]", aldus Evans. Hij gaf echter aan dat deze features uit het spel gehaald zijn om het ontwerpen van de levels voor zowel Media Molecule als de spelers behapbaar te houden.
"Er zijn nauwelijks restricties in 3D. Het is erg lastig, ik bedoel, het is erg moeilijk om iets af te moeten stoten, als je eigenlijk geen restricties wil opleggen aan de creativiteit. Maar we zagen dat onze levelontwerpers veel tijd verspilden aan het werken in 3D, en daarom hebben we het teruggebracht naar 2D." Evans benadrukte nog dat "de besli ing enkel voortkwam uit gameplayoverwegingen" en niet uit technische beperkingen.
Vervolg
Tot slot maakte hij kenbaar ooit wel met 3D te gaan werken. "Wanneer we naar 3D overstappen, en ik ga er vanuit dat we dat gaan doen, dan wordt dat een flinke uitdaging. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, alleen dat het ons nog niet gelukt is." Het tweede deel van LittleBigPlanet staat gepland voor een release later dit jaar. Het vervolg biedt meer vrijheid in het ontwerpen van levels, waardoor ook andere genres dan platformgames gemaakt kunnen worden door spelers.