Béland geeft aan dat hij en een andere producer op Splinter Cell: Conviction werden gezet "omdat (de ontwikkeling) niet goed ging. We veranderden de richting van het spel en brachten het twee jaar daarna uit. Dus met Conviction heb ik een haat-liefde verhouding. De game was een soort reddingsoperatie voor mij."

"Na Convictions uitgave maakte het team documentatie van alle recensies en welke features van de game positief en negatief werden ontvangen. Eén van de grootste kritiekpunten waren de zwart-wit graphics in de game wanneer er rondgeslopen werd, dus die zijn er meteen uitgehaald voor Blacklist. Ook vonden spelers de game te kort en te kleinschalig, dus de wereld van Blacklist groter maken was ook een prioriteit. Fans misten daarnaast de Spies versus Mercs-modus en die zit weer in Blacklist. "Dat was de makkelijkste beslissing in mijn leven."

Béland ziet Conviction wel als een stap in de goede richting en denkt dat de actie in de game positief ontvangen werd door fans. De bedoeling is dat spelers Blacklist op verschillende manieren kunnen spelen: als actiespel of als stealthgame. Zo heeft hoofdpersonage Sam Fisher in de game vijf verschillende hulpmiddelen tot zijn beschikking, die door spelers aangepast kunnen worden. Toch zullen er momenten in de game zitten waarin stealth echt geen optie is.