Piraten zijn nog altijd een groot probleem voor de software verkoop van de verschillende consoles. Zo dacht Sega het kopieer probleem opgelost te hebben door gebruik te maken van 1 GB schijfjes in plaats van CD Roms of DVD's. Echter, na een jaar konden gamers al weer gekraakte software downloaden en die op een Cdtje branden. Ook Sony kent dit probleem op het moment met de PlayStation 2. Hoewel DVD's nog niet helemaal goed te kopieren zijn, kunnen gamers nu wel de software downloaden naar hun PC en dat ook weer op Cdtjes branden. De modchips, zoals de NEO 4 die binnenkort uitkomt, hebben hier ook een forse bijdrage in geleverd.

Net als alle andere Nintendo consoles zal de GameCube weinig tot geen problemen met de kopieerders hebben. Door de 8 CM DVDtjes is het haast onmogelijk om deze te kopiëren, net zoals dat het geval was met de cartridges voor de Nintendo 64 (het was wel mogelijk, maar erg moeilijk en toch nog prijzig). Ook Microsoft wil geen problemen krijgen met piraten software en besloot daarom het bedrijf Sonopress exclusief op de kopieerbeveiliging van de DVD's te zetten. Ten eerste zal men een kopieerbeveiliging op deze schijfjes zetten maar dat is natuurlijk niet genoeg. Net zoals de Dreamcast en PS2 software kunnen piraten dan nog altijd de software rippen. Maar ook hiervoor heeft Sonopress een oplossing. De anti-rip software 'Cactus Data Shield' zal ook dit probleem verweren. Hierdoor wordt het vrijwel onmogelijk te kopiëren. Helaas heeft het verleden ons uitgewezen dat kopieerders zich altijd een weg weten te vinden door beveiligingen, maar het feit dat Microsoft er iets aan probeert te doen is toch positief.