In films en op televisie is sluikreclame al schering en inslag. Autofabrikanten betalen vaak veel geld om hun nieuwe auto in de nieuwe James Bond film te krijgen en bij Goede Tijden Slechte Tijden drinkt iedereen Coca Cola. Nu gaat deze vorm van reclame ook bij games haar intrede doen. Eerder hadden we in Kingpin al Diesel kleding en zagen we in diverse sportgames al reclameborden. Nu heeft EA een miljoenendeal gesloten met Mc. Donalds in Intel die graag een graantje willen meepikken van het potentiële kassucces The Sims Online. Zo zal je The Sims Online uit eten kunnen bij de Mac en kunnen computeren via je virtuele Intel PC. Mocht je liever een Whopper of een AMD willen dan is het spel dus niet aan jou besteed. Increasingly, companies -- like Reebok -- will pay game publishers to emblazon a brand name on billboards inside a football game like ``Madden NFL 2003.'' The EA deal with Intel and McDonald's represents a further change.

The fast-food restaurant paid an undisclosed seven-figure amount to allow the avatars who populate the Sims Online to open virtual franchises and earn ``Simoleans'' the game's currency, by selling burgers and fries to other players.

Likewise, players can purchase Intel-branded computers within the game and use them to operate virtual businesses or communicate with other players.Vermijd de woorden Whopper en AMD, voor je het weet heb je een ban aan je broek hangen Het artikel op Mercury News gaat verder nog in op het algehele aspect van reclames in computergames en meld ook nog over een mogelijk advertentiecontract in de toekomstige games SSX Snowdreams en Pebble Beach Online. Zo lang we in Battlefield 1942 maar geen Mc. Donalds tegen het lijf lopen kan ik er echter nog wel mee leven.