De autoriteit spreekt in een 'marktscan' naar online games van 'het vervagen van de grens tussen echt (euro's) en virtueel geld (credits)'. Het feit dat jongeren veel betalingsmogelijkheden zelfstandig kunnen doorlopen bemoeilijkt het toezicht van ouders, constateert de autoriteit.

"ACM ziet [...] een duidelijk risico, en dat is dat spelers zich niet bewust (kunnen) zijn van de totale kosten van hun spelgedrag", aldus de waakhond. Vooral in-game-aankopen vormen een risico, omdat die kleine bedragen bij elkaar een groot totaalbedrag kunnen vormen.

Kinderen van 7 tot 17 jaar besteden gemiddeld tussen de 2 en 3 uur per dag aan online games. Een kwart van de jongeren speelt zelfs meer dan 4 uur per dag. 7-jarigen zijn op internet al vrij zelfstandig: 90 procent kan zelf programma's starten en 75 procent zoekt zelf naar websites.

Privacy

Ook weten veel kinderen niet dat hun privacy mogelijk in gevaar komt als ze persoonsgegevens delen met games die ze spelen op sociale netwerken, stelt de ACM. Privacy is volgens de waakhond 'een abstracter begrip' dan geld voor jongeren.

De ACM roept gamebedrijven op om vooraf meer duidelijkheid te geven aan spelers over eventuele kosten en over het delen van persoonsgegevens. Ook vindt de ACM dat spelvoorwaarden in duidelijk Nederlands moeten zijn opgesteld, in plaats van in juridische taal of in het Engels.

139 miljoen

Nederlanders hebben in 2012 naar schatting 139 miljoen euro besteed aan games op mobiele telefoons, websites en sociale netwerken, stelt de ACM.

In totaal werd zo'n 570 miljoen euro uitgegeven aan games. Mobiele games waren goed voor 54 miljoen euro, 'casual games' voor 53 miljoen euro en games op sociale netwerken voor 32 miljoen euro. De overige 400 miljoen is besteed aan games voor pc's en consoles zoals de Xbox 360 en Playstation 3.

Het aantal spelers van mobiele games is gestegen van 3,2 miljoen in 2011 tot 4,4 miljoen in 2012. Casual games worden gespeeld door 5,1 miljoen mensen en 3,3 miljoen Nederlanders gamen op sociale netwerken.

Door NUtech