“[Killzone 2] nam zichzelf nogal serieus”, vertelt Ter Heide aan Gamer.nl. “We hebben goed gekeken naar de concurrentie binnen Sony. Kijk bijvoorbeeld naar Uncharted 2. Dat verhaal is zo sterk en zorgt voor een fantastische sfeer. We hebben dan ook met de ontwikkelaars gepraat. Volgens hen komt het verhaal en de actie zo goed tot hun recht doordat de game zichzelf niet zo serieus neemt. Daar hebben we van geleerd."
Hoewel de game dus humoristischer is, wordt de humor wel binnen de perken gehouden. "Het is niet zo dat Killzone 3 een komedie wordt, maar er zitten bepaalde subtiele dingen in die de ervaring wat lichter maken.” Een voorbeeld heeft Ter Heide ook: “Als je heel goed richt, kun je de jetpack van een vijand raken. Die schiet dan schreeuwend de lucht in. Dat maakt de ervaring niet te komisch en iedereen die het ziet vindt het juist heel tof. Zulke dingen aan je game toevoegen is een subtiele manier om er een luchtigere ervaring van te maken.”