In den beginne werd er alleen door een groepje elite nerds gespeeld met de AD&D regels. Toen de computers in opkomst kwamen, waren het nog steeds deze nerds (die benaming komt overigens van Game-Guru, ik wil niemand beledigen ) die virtueel verder gingen spelen, maar nog wel volgens de officiele regels. Helaas waren dit te weinig mensen, en stierven uiteindelijk deze games allemaal uit. Totdat in 1996 een nieuwe game arriveerde: Diablo. Blizzard noemde het een RPG, en dit genre kwam gelijk weer tot bloei, ook bij de niet-nerds.

Maar, Diablo was anders. Diablo heeft een heel ander combat systeem zoals de meesten wel zullen weten. Het hack'n'slash gedeelte is niet volgens de officiele regels. Het is real-time en draait vooral om de oog/hand coordinatie en een aantal healthspreuken. Ook heb je volgens de officiele regels niet oneindig veel spreuken zoals bij Diablo. Bij Diablo moet je alleen genoeg Mana hebben. Tot slot is er ook nog een verschil in het behalen van hogere skills en levels zoals in de quote beschreven staat:In the words of Dan Simpson -a guy who wrote one AD&D FAQ for neophytes-: "Stats such as Strength and Dexterity are considered 'set' when you start your adventure. Other stats such as HP and THAC0 improve as you go up in level. This is a more realistic (though I use that term loosely) system than most of the others out there in which your stats improve upon every level up. Killing monsters doesn't make you stronger, smarter, or faster, it merely gives the experience allowing you to kill monsters easier."

As you can see, there is no real winner here because these are just different ways of doing the same thing, which is to improve your character.De conclusie van dit artikel luidt als volgt: de actie RPG's zijn een leuke afwisseling, maar vooral bedoeld voor de beginners. Zodra de beginners het onder de knie hebben, kunnen ze een stapje hogerop gaan richting de officiele AD&D Games, die een stuk ingewikkelder (en daardoor dus minder populair) zijn.