Darkwatch: Curse of the West is het eerste product van de Amerikaanse divisie van Sammy Studios, de Japanse ontwikkelaar bekend van onder andere Guilty Gear X2 en Galarians: Ash. Met Darkwatch hoopt men een FPS af te leveren welke de nieuwe standaard zal gaan worden voor dit genre op de console. Het spel probeert zich van de massa te onderscheiden met een unieke setting. Het spel speelt zich namelijk af in het wilde westen en combineert dit met elementen uit horrorfilms. Ook het verhaal is van groot belang in het spel:The premise of the story is that you're the train robber, Jericho Cross and you've drifted out west to get away from your past. You've been working alone in the Arizona territories for several months and the year is 1876. One day you get a tip about an armored train that's coming to your neighborhood that's transporting millions of dollars worth of gold bouillon and you figure that it could be your last big score before you head down to Mexico.

Voor het weergeven van de prachtige graphics maakt men gebruik van een gemodificeerde versie van de Renderware Engine, waardoor het spel ook op de PS2 aan een goede framerate en tegelijkertijd met veel detail op het scherm getoverd kan worden. Tevens wordt er gebruik gemaakt van de HAVOK engine om de objecten van de juiste natuurkundige eigenschappen te voorzien.

Het spel zal tegen het eind van dit jaar op PS2 en Xbox verschijnen en men sluit de mogelijkheid voor een PC versie ook niet uit. De GameCube versie heeft men echter, met pijn in het hart, niet door kunnen laten gaan omdat het simpelweg niet het juiste platform leek voor een spel als deze.

Het interview dat IGN met de makers van het spel had telt maar liefst zeven pagina's en gaat op bijna elk aspect van het spel in. Ook staat er nog een aardige gallerij nieuwe screenshots op je te wachten. Al dit moois is hier te bekijken.