
Nieuws

intro text
Waar nu al jaren de grafische kaarten de zorg dragen voor al het moois dat in games op onze computerschermen wordt getoverd is het wat betreft physics maar droef gesteld. Het opkomen van realtime physics in games de laatste tijd heeft er in rap tempo voor gezorgt dat zowel CPU's als GPU's veel meer moeite krijgen met games. In de ogen van AGEIA Technologies kan het berekenen van physics veel gestroomlijnder worden gemaakt met hun eigen ontwikkelde PPU, oftewel Physics Processing Unit. Al eerder werd door ons gemeld dat AGEIA de eerste PPU met bijbehorende engine ter wereld aan het ontwikkelen is voor zowel gebruik in PC's als next-gen consoles. En aangezien de toekomstige computers en consoles steeds meer gebruik gaan maken van paralelle processing units lijkt de markt inderdaad rijp te zijn voor een aparte PPU.
In een interview met TeamXbox legt Manju Hegde, hoofd van AGEIA, uit hoe het pricipe van hun PPU gaat werken en wat de toekomstplannen van het bedrijf zijn. In zijn ogen van Hegde zal hun technologie gaan zorgen voor een revolutie in de gameindustrie. Het lijkt er tenminste wel op dat ze een serieuze poging kunnen gaan doen om door te gaan breken, want onder andere Epic Games heeft laten weten dat hun nieuwe Unreal Engine 3 de mogelijkheid zal hebben van de PPU en bijbehorende engine gebruik te gaan maken. Lees het interview hier.
Reacties op: Interview onthult meer over physics processing unit
N3cro_Manc3r
Erwie
SikTh_
SneakyNL
Het zou handig kunnen zijn voor spellen waar grote massa's entities elk hun 'eigen' gedachtengang moeten hebben, zoiets als de legers in Rome: Total War, zodat ze minder overkomen als een massa met 1 brein en losgeslagen soldaten op eigen houtje kunnen denken.
Een andere toepassing kan het laten 'leven' van een spelwereld zijn, zodat zelfs zonder dat de speler aanwezig is de npc's hun klusjes doen, rondlopen en vechten. Zoiets als in S.T.A.L.K.E.R. wordt ge-promoot.
Aan de andere kant krijgen we straks multi-core CPU's, misschien een ideetje om de player een core te geven en de AI de andere.
steveshit
Je moet trouwens ook niet verwachten dat zo'n PPu er binnen enkele maanden al komt. Kan zeker nog wel even duren(geen jaren) Je kon al lezen dat Unreal 3 zeker deze mogelijkheid gaat ondersteunen en dan zullen er weldra meerdere volgen. Ik vind t iig een mooie ontwikkeling al zal me dit onwaarschijnlijk weer een nieuw mobo kosten want ik kan me niet voorstellen dat dit werkt via een gewoon PC-I slot.
SikTh_
Freaky Maus
Ik zie het al helemaal voor me zo'n wereld gemaakt mbv PPU. Het is alleen te hopen dat het een beetje simpel blijft. En dus niet dat je straks met 2 videokaarten in SLI zit en 2 physicskaarten in SLI. Verschillende modellen ok.
Trouwens mogen ze het van mij lekker op een aparte kaart houden, als het onboard zit is het meestal magere kwaliteit. In vergelijk met het beste wat er is, en dan zet je het toch weer uit.
Zoiets als ik met mijn SoundMax 5.1 heb gedaan toen ik een Audigy 2 ZS erin had zitten.
Flowz0r
SubZeRo666
Ronn
Ronn
Ronn
Ronn
Ronn
Je interpreteerd het verkeerd. Hij kan zorgen voor tussen de 30.000 en 40.000 interacties tegelijk tussen objecten. Of dat dan tien objecten zijn, of honderd, dat maakt niet uit…het gaat puur om de natuurkundige interacties ertussen. Objecten worden nog altijd gerenderd door de GPU en dat zal ook zo blijven (daar is dat ding voor gebouwd), terwijl de PPU zich ALLEEN richt op de interacties ertussen…niets meer en niets minder. Hij berekend dus enkel de natuurkundige eigenschappen van materialen, omgevingstemperatuur, wrijving, snelheid, massa, zwaartekracht, flexibiliteit, dichtheid en dat soort dingen.
Ronn