Is het jou opgevallen? Die reclame voor Discovery Channel in Battlefield 2142? Of de gigantische AXE billboards in Rainbow Six: Vegas?
Volgens een onderzoek van Bunnyfoot blijkt dat ingame advertenties helemaal niet zo effectief is als gedacht. De meeste studies op dit gebied maken gebruik van mensen die weten wat het doel is van het onderzoek. Zij scoren dan ook hoog. 87% van deze mensen beweert de advertenties gezien te hebben. Hieruit werd dan ook in de eerste instantie geconcludeerd dat dit een effectieve manier van adverteren is.Bunnyfoot maakte gebruik van een groep die niet wist wat het doel van het onderzoek was. Maar 15% van deze groep merkte de advertenties bewust op.
Oudere onderzoeken maken vaak gebruik van traditionele marketing research methoden, zoals het gebruik van panels bestaande uit mensen die zichzelf hebben opgegeven en weten waarop ze getest worden. Hierdoor wordt het onderzoek beïnvloed, de proefkonijnen zijn namelijk niet meer objectief. In dit geval worden ze al van tevoren op de hoogte gebracht van het bestaan van advertenties in een bepaalde game, waardoor ze er dus eerder op zullen letten.
Bunnyfoot focust zich meer op de individuele gamer en zijn spel belevenis. Zij gebruikt geen panels en maakt nooit twee keer gebruik van dezelfde gamer. Wel maakt zij gebruik van Eye Tracking methoden waardoor ze kunnen zien waar een speler naar kijkt terwijl hij gamed. Daarnaast kan hierdoor een analyse worden gemaakt van de emotionele respons van een speler.
Mijn persoonlijke ervaring met advertenties in games? Soms vallen ze op, maar tegen de tijd dat ik het spel afsluit ben ik de bijhorende reclames al lang weer vergeten.
Reacties op: "Ingame advertenties zijn niet effectief"
Kraftyx
Start je GRAW2 2 op en zie je eerst "this games is sponsored by Coca cola" met logo natuurlijk.
Zou er wel goedkoop uitzien maar dan dringtie tenminste wel door.
RudyXtreme
Ze moeten gewoon sluik-reclame weghouden… (behalve als het echt hoort zoals bijvoorbeeld bij races enzo)
Gielz
Xodus
JBsnorro
NIet dat het me ooooit is opgevallen hoor,,,,
anonymous
steveshit
Trouwens de games die getest zijn verklaren ook het een en ander. Alleen maar sport en racegames. Toch opmerkelijk in vergelijking met eerder onderzoekv an Nielsen Entertainment.
En de conclussie uit dit rapport was trouwens dat ingame advertising op de huidige manier niet werkt. Ook ben ik benieuwd naar de vragenlijst. Het scheelt nogal hoe ze vragen stellen, helaas kan ik het onderzoek nergens downloaden
Emperor Mordred
nu ben ik bewust die winkel aan't mijden.
reclame die min of meer onbewust werkt, heeft volgens mij ook amper invloed
radic
mogen ze ook weleens onderzoek naar doen ipv honderduizenden euro's uit te geven aan een reclame
radic
M4A1 $1600
Sponsored by coca cola
rupsie
Dat is voor mij best wel een opluchting voor een paar seconden als ik generals opstart
PapBek
Dus zolang de reclame niet irritant is zal ik me er niet druk om maken.. En nee, een billboard met reclame is niet irritant! Loop jij je in rl ook de hele dag te irriteren dan? Bovendien valt het blijkbaar niet eens iemand op, dus ik zie de reden niet waarom reclame in games helemaal weg zou moeten!
maikelsteneker
lamer for hire
Denk hier maar eens even over na, hehe.
anonymous
De enige manier waarop reclame werkelijk zou onthouden worden is door bijvoorbeeld een drankautomaat die je daadwerkelijk kan gebruiken en er niet enkel voor versiering staat. Zo zou Coca Cola eens Shenmue gesponserd moeten hebben, waar je bijna altijd aan die automaten zat te prutsen.
[CyW]-=BigBear=-
taffushond
Het onderzoek richt zich, zo te lezen, op bewuste herinnering. En dat is nu net waar het om gaat. Weet de consument zich een merk te herinneren op het moment dat een koop- of orientatiemoment zich voor doet? En nog beter, neemt de consument het merk in overweging?
Dan is er ook nog iets als subliminal advertising. De doelgroep wordt dan onbewust getriggered tot een bepaalde behoefte. Dus een coca cola logo, of een zelfs de vorm van het befaamde cola flesje zou misschien al genoeg kunnen zijn om even naar de koelkast te lopen.
NT_Bao
[CyW]-=BigBear=-
Vanguish