"Ingame advertenties zijn niet effectief" | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Is het jou opgevallen? Die reclame voor Discovery Channel in Battlefield 2142? Of de gigantische AXE billboards in Rainbow Six: Vegas?

Volgens een onderzoek van Bunnyfoot blijkt dat ingame advertenties helemaal niet zo effectief is als gedacht. De meeste studies op dit gebied maken gebruik van mensen die weten wat het doel is van het onderzoek. Zij scoren dan ook hoog. 87% van deze mensen beweert de advertenties gezien te hebben. Hieruit werd dan ook in de eerste instantie geconcludeerd dat dit een effectieve manier van adverteren is.

Bunnyfoot maakte gebruik van een groep die niet wist wat het doel van het onderzoek was. Maar 15% van deze groep merkte de advertenties bewust op.

Oudere onderzoeken maken vaak gebruik van traditionele marketing research methoden, zoals het gebruik van panels bestaande uit mensen die zichzelf hebben opgegeven en weten waarop ze getest worden. Hierdoor wordt het onderzoek beïnvloed, de proefkonijnen zijn namelijk niet meer objectief. In dit geval worden ze al van tevoren op de hoogte gebracht van het bestaan van advertenties in een bepaalde game, waardoor ze er dus eerder op zullen letten.

Bunnyfoot focust zich meer op de individuele gamer en zijn spel belevenis. Zij gebruikt geen panels en maakt nooit twee keer gebruik van dezelfde gamer. Wel maakt zij gebruik van Eye Tracking methoden waardoor ze kunnen zien waar een speler naar kijkt terwijl hij gamed. Daarnaast kan hierdoor een analyse worden gemaakt van de emotionele respons van een speler.

Mijn persoonlijke ervaring met advertenties in games? Soms vallen ze op, maar tegen de tijd dat ik het spel afsluit ben ik de bijhorende reclames al lang weer vergeten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou