Het is voor het eerste sinds het platform in 2008 lanceerde in de Verenigde Staten, dat de ontwikkelaars deze controle krijgen. Tegenover Giant Bomb zegt Jason Wishnov, ontwikkelaar bij Iridium Games, blij en teleurgesteld tegelijk te zijn met deze mogelijkheid. De aankondiging komt namelijk vier dagen nadat Wishnov zijn game Sequence heeft uitgebracht op het kanaal; zelf kunnen bepalen wanneer de game uit was gekomen had hem erg kunnen helpen, meent hij.

"Ik heb het heel erg moeilijk gehad met het coördineren van een snelle marketingcampagne, omdat ik niet aan mensen kon vertellen wanneer mijn game uit zou komen", vertelt Wishnov. "Zonder een richtdatum moest alle marketing voor mijn game na release komen, in een race tegen de klok; indie-games zakken binnen een week uit de lijst met nieuwe releases, waarna hun zichtbaarheid een stuk minder is."

XBLA

Ook ontwikkelaar Nathan Fouts, die voorheen bij Insomniac Games werkte en nu voor zichzelf is begonnen, klaagt over het feit dat Microsoft slecht communiceert met de ontwikkelaars. Ook hij betreurt het dat Microsoft het niet vertelt wanneer er aan bepaalde features gewerkt wordt.

Niet alleen ontwikkelaars binnen het Indie-kanaal, dat overigens niet in Nederland beschikbaar is, klagen soms over de werkwijze van Microsoft. Ontwikkelaars van Xbox Live Arcade-games hebben in het verleden ook hun onbegrip geuit over het feit dat ze geen controle hebben over de releasedatum van hun game. Het kan voor de verkopen een groot verschil uitmaken of een XBLA-game op een moment wordt uitgebracht dat er weinig concurrentie is, of tegelijk met een 'grote' game.