Inafune kon niet precies verklaren hoe Bionic Commando aan zijn "bizarre einde" kwam, maar gaf wel aan dat de samenwerking tu en Japanse en buitenlandse studio's over het algemeen een probleem vormt. "In het begin is de situatie tu en meestal zeer goed. De zaken worden vreemder op de helft [van de ontwikkeling] en worden zeer slecht tegen het einde, zeker voor de Japanse bedrijven."
Inafune legt de schuld hiervan bij Capcom en hekelt het gebrek aan flexibiliteit binnen de werkrelaties met buitenlandse studio's. "Als je niet flexibel bent, dan wordt alles vanaf het midden [van de game] verknald. En dat is het belangrijkste, niet het begin maar het midden en het afronden van een spel."
Capcom besteedde in het verleden meerdere malen de ontwikkeling van zijn titels uit aan Westerse studio's, zoals bij Dead Rising 2 en Dark Void. Voor Bionic Commando werd de Zweedse studio GRIN ingeschakeld, dat na de tegenvallende resultaten van het spel zijn deuren moest sluiten. Capcom heeft inmiddels bekendgemaakt de ontwikkeling van titels voortaan zeer beperkt uit te besteden en dit vooral in eigen hand te zullen nemen.