Gisteren werd bekend dat Id Software, de studio die ons onder andere Doom en Wolfenstein schonk, is overgenomen door ZeniMax, het moederbedrijf van Bethesda Softworks. In een interview met Kotaku legt John Carmack uit waarom zijn bedrijf deze stap heeft gemaakt. "We waren het zat om steeds maar meer weer met onze uitgevers te discussiëren over hoe we onze titels zouden promoten. En we hebben op dit moment meer IP's [Intellectuele Eigendommen] in handen dan waar we daadwerkelijk gebruik van maken. Ook de samenwerking met andere bedrijven verloopt niet zoals het zou moeten. Alleen al het idee dat we zelf een uitgever kunnen worden en samen gaan werken met ZeniMax en Bethesda."

"Het is moeilijk voor te stellen dat er op dit moment een samenwerkingsverband mogelijk is die ons beter aanvult. [ZeniMax en Bethesda Softworks] zijn triple-A, de beste bedrijven in wat ze doen met RPG's en vormen absoluut geen concurrentie voor het werk dat wij doen met first-person shooters. Het doel is dat we straks zelf onze titels gaan uitbrengen. We bouwen onze eigen pijpleiding van waaruit we op regelmatige basis games gaan uitgeven", aldus Carmack.

Niet gecharmeerd

Niet iedereen was meteen enthousiast over deze ontwikkeling. John Romero (mede-oprichter van Id Software) bijvoorbeeld, liet via zijn Twitter duidelijk weten niet gecharmeerd te zijn van de deal: "Zenimax??????? Walgelijk" en "Fallout 3 heeft Doom gekocht. Wow." Een paar uur later is Romero echter bijgedraaid en biedt hij openlijk zijn excuses aan: "Ik heb net een interview voor Avault Podcast gedaan die aankomende vrijdag uitkomt. Ik ben positief over de ZeniMax-deal. Mijn eerste reactie was een beetje hard. Sorry. Ik denk dat ik gewoon een beetje geschrokken was van het feit dat de oude Id Software voor altijd is veranderd. Een nieuwe dag, een nieuwe Id."