ICO-maker Fumito Ueda heeft op de Game Developers Conference aangegeven dat hij met ICO geen kunst heeft willen maken, ook al beweren veel game-critici dat het wel kunst is. Hij vertelde ook dat hij bezig is met een nieuw project dat "dicht in de buurt komt van kunst, dat is tenminste wat mensen zeggen."

Zelf vindt hij dit project, net als zijn voorgaande projecten, geen kunst. "We maken spellen om mensen te vermaken. Mijn persoonlijkheid en die van mijn team worden mogelijk weerspiegeld in de game, en het mag er uitzien als kunst, maar het is een spel om mensen te vermaken. Dergelijke feedback is welkom, maar het is niet wat we proberen te bereiken."

No More Heroes-maker Goichi Suda deed nog een extra duit in het zakje. Hij vertelde dat hij "wel aandacht besteedt aan kunst." Maar het is volgens hem moeilijk om het niveau van echte kunst te bereiken. Hij vindt wel dat games iets speciaals hebben: "Videogames hebben de kracht om andere artiesten jaloers te maken."

Suda vertelde dat hij zijn inspiratie wel een beetje uit kunst krijgt, maar ook uit film, televisie en andere games. Maar de beste ideeën komen als hij alleen is. "Alleen zijn is erg belangrijk. Ik ga naar het toilet en dan probeer ik te poepen en dan bedenk ik ineens een goed idee", aldus Suda.

ICO