Nieuws
activision blizzard xbox

Huidige Activision Blizzard-content wordt niet van andere platforms gehaald

"We zullen alle bestaande afspraken na de overname in ere houden"

Geschreven door Michel Musters op
Huidige games en content van Activision Blizzard worden na de overname door Microsoft niet van concurrerende platforms gehaald.

Dat blijkt uit een FAQ van Activition Blizzard die naar de US Securities and Exchange Commission is gestuurd. Daarin wordt uitgelegd hoe de aankoop van het bedrijf door Microsoft content op platforms van Sony, Google en Apple beïnvloedt.

"We zullen alle bestaande afspraken na de overname in ere houden. Net zoals bij Microsofts aankoop van Minecraft zijn we niet van plan om content dat op dit moment bestaat van andere platforms te halen." Verwacht wordt dat de aankoop ergens in 2023 wordt afgerond.

De manier waarop het bovenstaande is verwoord, biedt echter geen duidelijkheid over toekomstige games en content. Zo wordt vermeld dat het om huidige afspraken en games gaat en wordt niet gezegd hoe het zit met spellen die nog aangekondigd moeten worden.

Het is ook niet duidelijk welke afspraken er op dit moment bestaan. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Sony en Activision een afspraak hebben die meerdere jaren beslaat over het uitbrengen van Call of Duty-games voor PlayStation-consoles. In het verlengde daarvan meldt een woordvoerder van Sony aan The Wall Street Journal dat het bedrijf verwacht dat Call of Duty-games op PlayStation-consoles blijven verschijnen. "We verwachten dat Microsoft contractuele afspraken in ere houdt en er voor blijft zorgen dat Activision-games multiplatform blijven."

Wellicht gaat het om een soortgelijke regeling als die Microsoft en Bethesda hebben gemaakt na diens overname. Zo was voor de overname al afgesproken dat de Bethesda-games Deathloop en Ghostwire Tokyo een jaar exclusief op PlayStation 5 zouden verschijnen. Die afspraken zijn dan ook in ere gehouden. Nieuwe games, zoals het eind dit jaar te verschijnen Starfield, komen echter wel alleen naar Xbox en pc.

Analistenbureau DFC Intelligence vermoedt dat Call of Duty misschien toch op andere systemen uit blijft komen. Eigenaar David Cole vertelt aan Games Industry: "Ik denk op dit moment niet dat Call of Duty exclusief naar Microsoft gaat. (De aankoop van Actvision Blizzard) zou ook moeilijk te verantwoorden zijn aan regelgevers als ze de concurrentie uitsluiten."

In hoeverre toekomstige Activision Blizzard-games naar andere platforms buiten Xbox en pc kunnen komen, is uiteindelijk pas zeker wanneer Microsoft of Activision Blizzard daar publiekelijk uitspraken over doen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Warner Bros. bevestigt dat Hogwarts Legacy dit jaar verschijnt The King of Fighters 15-personage Elisabeth Blanctorche getoond
19

Reacties op: Huidige Activision Blizzard-content wordt niet van andere platforms gehaald

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 14:02
    microsoft houd zich wel aan de deals die bestaan, maar zodra dat klaar is zullen ze stoppen met cod games naar ps consoles te brengen disney brengt ook geen fox content meer op andere platformen uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 20 januari 2022 14:22
    @hulstpower Dat hoeft nog helemaal niet zo zeker te zijn hoor. Zo hebben ze bijvoorbeeld sinds 2014 ook de Minecraft IP in handen hebben, en die games die er na de deal uitkwamen zijn ook op al de andere consoles verschenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 15:17
    @Quirinius minecraft was al uit op ps en dungeons is dan wel apart. Maar starfield em tes 6 worden xboz exclusive dus je moet kijken wat ze nu doen. Ze hebben het geld niet nodig van sony laat dat duidelijk zijn. Als sony gamepass toe laat dan zie ik deze games wel op ps komen. Maar goed ik denk dat ze het zelfde als bij bethasda games doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 20 januari 2022 17:57
    @hulstpower Voor een nieuwe IP als exclusief kan ik me dat helemaal voortstellen. Voor TES 6 moet ik nog maar zien hoe hard ze dat gaan spelen. Wat Breadpit ook al zegt, ik kan me best voorstellen dat het een first on xbox gaat worden. Maar goed, hoe dat gaat lopen is nog wel even wachten, want het gaat nog vele jaren duren voor die game uit is.

    En over dat geld, ik heb dat argument hier vaker horen noemen. En hoewel het natuurlijk zo is dat Microsoft een behoorlijke bankrekening heeft moet je je wel bedenken dat lang niet al dat geld voor de Xbox afdeling is bedoelt. Microsoft koopt echt niet al die bedrijven op om al de ontwikkelingskosten voor hun toekomstige games op zich te gaan nemen. En als je dan kijkt naar Skyrim, dan zie je dat er twee keer zoveel mensen op de PS4 kochten dan op de One.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 18:33
    @Quirinius nee niet al het geld van micro is voor xbox natuurlijk, maar ze gaan al in en niet alleen tegen een sony maar denk aan amazon google en apple ook. En dam over tes 6 dat is al door phil spencer gezegd only on xbox gamepass en pc. Een monster deal als dit is om mensen naar gamepass te trekken als sony het geld had en cod kon kopen deden ze het en hadden we deze disccusie niet denk ik, micro is gezonder dan sony met meer geld dus ze kunnen het veroorloven. Ik denk dat ze cod ex houden warzone niet. Tijd zal het leren maar ze willen gamepass vele miljoenen gamers bereiken tot in miljarden en dat lukt niet met games op ps of concurrent. Maar wie weet word dit een druk middel om gamepass op ps te krijgen eant xe waren al bezig met nintendo voor een gamepass deal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 21 januari 2022 03:43
    @hulstpower gamer.nl/artikelen/nieuws/microsoft-we-willen-call-of-duty-op-playstation-houden/
    Dit nieuws kwam net binnen. Maar zoals in het artikel ook te lezen is, is het dus de vraag hoe deze uitspraak van Spencer precies gelezen moet worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 januari 2022 07:27
    @Quirinius ja want phil mag niks zeggen officeel wst ie wilt tot de deal rond is en dit werd ook gezegd toen over zenimax games. Maar zoals ik het las was het games en deals nu gelden behouden zich aan, maar sony heeft oik gezegd dat ze er vanuit gaan dat xboz zixh aan afspraken houd. Dus hoe lang de deal met activision sony is voor dlc en marketing rechten is de vraag als die afloopt zie ik micro cod ex maken. Maar dit is mijn mening er over geen feit he puur hoe ze omgaan met zenimax nadat de deal rond is dat ze zeiden we doen dit om content ex te maken voor xbox/gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 20 januari 2022 14:35
    @hulstpower you win, mag niet reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 15:15
    @GoofyZ3 wat wou je zeggen dan. Maar wat men nu zegt zeiden ze ook over de games van bethasda en weten wat micro doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Breadpit

    • 20 januari 2022 14:46
    @hulstpower Ik denk eerder dat het gaat zijn '1st op Xbox'. Denk dat het om zo enorm veel geld zal gaan om games niet op andere platformen uit te brengen dat ze dat ook niet zullen doen. Hoop ik dan maar ik vind exclusives namelijk ontzettend kut, begrijpelijk maar kut…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 15:15
    @Breadpit dit zei men ook. Over bethasda games, en we weten hoe micro daar overdenkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 20 januari 2022 14:59
    @hulstpower misschien doet Microsoft dat wel expres zoveel mensen spelen cod en al die cosmetische troep die mensen uitgeven komen allemaal bij Microsoft binnen win win voor Microsoft lijkt me

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 20 januari 2022 15:12
    @hulstpower Waarschijnlijk zal dat niet stoppen na huidige deals. Mensen gaan echt niet massaal een xbox kopen om CoD te kunnen blijven spelen. Ik denk dat zoiets heel langzaam gaat. Steeds meer voordelen pushen naar Xbox zodat het interessanter wordt om op dat platform te spelen. Uiteindelijk zullen de games wel exclusief worden, maar dat gaat echt niet al vanaf 2023, dat geloof ik echt niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 20 januari 2022 17:35
    @geeMc Er zijn heel veel casuals die enkel FIFA en Cod en misschien GTA spelen.
    Ik verwacht wel dat een grote groep overstapt zou Micro Cod exclusief houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 20 januari 2022 18:00
    @xeros Tegelijkertijd zijn er ook genoeg mensen die helemaal geen CoD of FIFA games spelen. Of wel CoD maar ook andere vergelijkbare shooters.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 20 januari 2022 15:31
    @hulstpower Ik denk dat je wel gelijk hebt maar 100 procent zeker zou ik er niet van zijn. Op Prime zijn ook gewoon nieuwe Disney films te zien. Minecraft kreeg ook VR support op PS. Iets waar MS niet geinteresseerd in is. Denk dat de haat tussen de twee merken groter is bij de Fanboys dan bij de bedrijven zelf

    Oh en mag ik vragen waarom je het bethasda noemt ipv Bethesda?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 januari 2022 15:57
    @Ryme dat van prime is niet gratis moet je voor betalen he, je kan disney films ook gewoon kopen in de mediamarkt of op andere plekken online. Maar dat van bethasda is op 1 of andere manier auto correct. En ik zei ook ik denk dat micro het zo doet dat is een vermoeden. En daarom zeg ik ook micro zal wel open staan voor content naar ps maar je wat doet sony voor micro weinig, micro doel is niet consoles verkopen maar gamepass leden laten groeien dat zei ik al toen zenimax gekocht werd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 21 januari 2022 01:26
    @hulstpower Een PlayStation is ook niet gratis ;-) Hoe je het ook wendt of keert Disney brengt toch hun films uit op een ander platform. Je hebt onder dit artikel niet gezegd dat het een vermoeden is (misschien onder een ander artikel maar ik lees niet alle artikelen, laat staan alle comments, op gamer.nl)

    Snap het nu van de autocorrect, dacht af en toe dat het een soort meme was ofzo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 januari 2022 07:32
    @Ryme ik snap wat je bedoelt met dat het er niet zo staat, wat ik zei maar niemand heeft hier inside info dus zijn allemaal meningen toch, ik baseer me op feit van hoe ze mrt zenimax omgaan. En dat sony nu wel reageert op dr aankoop en bij zemimax nirt zegt voor mij genoeg dat dit ze pijn doet. Maar hoe lang sony en activision eem deal hebben kwa cod weet ik niet, hoorde iets van 5 jaar steeds dus micro zal zich aan dat houden daarna denk ik ex gamepass