Nieuws
horizon forbidden west

Horizon Forbidden West niet in 2021 verschenen om crunch te voorkomen

Zo blijkt uit een interview met Mathijs de Jonge

Geschreven door Niels Arts op
Horizon Forbidden West had misschien ook al aan het einde van 2021 kunnen verschijnen, maar de ontwikkelaar wilde graag crunch voorkomen.

De ontwikkelaar van Horizon Forbidden West, het vervolg op Horizon Zero Dawn uit 2017, is de Nederlandse studio Guerrilla Games. In een recent interview met NU.nl praat gameregisseur Mathijs de Jonge over de ontwikkeling van Forbidden West.

Zo komt de boodschap achter de game ter sprake. Volgens de Jonge zitten er best veel verborgen boodschappen en thema's in de game. "Bij­voorbeeld over de 'stu­pi­di­ty of man­kind', dat de mens­heid al­tijd weer iets weet te verknal­len. En over de op­komst van ro­bots en de macht van mil­jar­dairs. Al is het niet ons doel om echt een sta­te­ment te ma­ken met de game. Uit­einde­lijk is het een en­ter­tain­ment­pro­duct en wil­len we dat men­sen ple­zier heb­ben."

Ook wordt de Jonge gevraagd naar zijn mening over het feit dat bij steeds meer gamebedrijven stelselmatig wordt overgewerkt. De gameregisseur van Forbidden West belooft dat dit bij Guerrilla Games heel weinig gebeurt. "We zijn ons heel be­wust van de na­de­len van crun­chen, dus we hou­den daar bij onze plan­ning veel re­ke­ning mee. Om een voorbeeld te ge­ven: met Kerst heb­ben we ge­zegd dat er niet ge­werkt gaat wor­den en dat ie­der­een ge­woon twee we­ken va­kan­tie kon vie­ren. Het be­drijf was dicht, je kon er niet eens naar­toe om te wer­ken."

De Jonge gaat zelfs zo ver door te zeggen dat Forbidden West misschien vorig jaar al uit had kunnen komen, als de studio het personeel bewust had laten overwerken.

Horizon Forbidden West is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Life is Strange- en Disco Elysium-verfilming mogelijk naar Amazon Prime Alles over Horizon Forbidden West
4

Reacties op: Horizon Forbidden West niet in 2021 verschenen om crunch te voorkomen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 18 februari 2022 12:36
    Mooi om te horen. Tuurlijk wil ik als gamer zijnde een game zo snel mogelijk spelen, maar dat mag niet ten koste gaan van de game developers. Liever uitstel van een game dan gamedevs die er fysiek en mentaal aan onder door gaan door crunch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 18 februari 2022 14:22
    Zoals het hoort natuurlijk. Een game die echt af is zonder crunch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Saria282

    • 18 februari 2022 15:56
    Inderdaad. Die harde les is wel geleerd bij cyberpunck en alle fouten daar in zaten. Haast en spoed is zelden goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 18 februari 2022 16:58
    De ellende is dat games te snel aangekondigd worden met een release datum, als je een game laat zien zeg dan gewoon geen release datum.

    Daarnaast stond helaas ook Guerrilla Games in het verleden bekend om zijn crunch tijden, schijnbaar hebben ze ervan geleerd, tenzij de beste man een beetje uit zijn nek lult en een leuk verhaal ervan maakt dat ze dit keer niet gecruncht hebben. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.