Sites proberen steeds weer wat nieuws. Een rage onder de sites lijkt wel om een developer te strikken om een bepaald dagboek bij te houden die elke keer weer een ander deel van het ontwerpen onder de loep nemen. Deze 'diaries' zijn al betrekkelijk populair en ook steeds meer developers houden er één of meer aan.

Zo ook Relic Entertainment, het bedrijf achter Homeworld 2, die een dagboek onderhouden bij ActionVault. De schrijver, Geoff Thomas, is nog steeds niet moe, want het dagboek is alweer aan zijn vierde deel toe. In dit deel gaat hij vooral in op het maken van de bepaalde schepen en het aantal polygonen waarmee rekening gehouden moet worden.To get a better idea of what we're talking about, picture an airport as seen from an airplane on approach. At first glance, it's a big slab of asphalt fringed by random-looking structures and covered in numbers, lights and stripes. It's hard to get a real sense of the purpose behind the details or relative size. As you descend, details start to emerge. Structures resolve themselves into buildings. Paint delineates runway surfaces. You see a truck drive over a patch of paint and realize suddenly just how much surface that patch covers. You start to comprehend how much planning the entire complex required. Lees het hele dagboek hier verder.