Er zijn genoeg films over tweede wereldoorlog waarbij je krijgsgevangenen ziet. Mensen die achter prikkeldraad wachten totdat ze bevrijd worden of de oorlog voorbij is. In sommige spellen kwam het wel eens voor dat je gevangenen moest redden, maar er is nog nooit een spel geweest wat jou aan de andere kant van het hek zette, maar daar komt verandering in. Codemasters is bezig met de ontwikkeling van Prisoner of War. Een spel waarbij je een neergeschoten en gevangen piloot speelt. De bedoeling is, je raad het al, om te ontsnappen uit het kamp.Codemasters have made much of their artificial intelligence programming and it is interesting to watch the other prisoners going about their business as they do mill about in a number of interesting ways, and move from place to place quite convincingly. Individual non-player characters even have their own specific modular AI, and will message each other and communicate on a whole range of issues. If you do something right or wrong, the 'word' will get out.

In POW you will have to forge alliances with various fellow prisoners, as well as get accepted by the official 'escape committee'. To do this at first you will do smaller tasks, like foraging in forbidden areas to find objects for other prisoner as favours. Een zeer apart en origineel concept om gevangene te spelen. Waarschijnlijk zal het spel naast een waarschuwing voor epilepsie er ook een voor claustrofobie bevatten, want het kan erg benauwd voelen als je de hele dag een vierkante meter met 3 anderen moet delen.